The teaching of Probability and Statistics in the final years of Elementary School: what was published at the Bahian Meeting of Mathematics Education?
Main Article Content
Abstract
This research aimed to identify what was published about the teaching of Probability and Statistics at the Bahian Meeting of Mathematics Education (EBEM), analyzing and understanding what the publications bring to light of the National Common Curricular Base (BNCC) about the Final Years of the Elementary School. This is a qualitative study developed from bibliographical research that had as its source the annals of the 2017, 2019 and 2021 editions of this event. After applying the inclusion and exclusion criteria, a total of 07 productions were analyzed. The results showed that there were few productions published in EBEM regarding the thematic unit Probability and Statistics aimed at the Final Years of Elementary School, despite it being present in all forms in our daily lives. We also note that from the selected works, the authors sought to analyze and expand the readers' view of technological materials, textbooks, games, learning environments, day-to-day scenarios of students with transdisciplinary and even the combination of disciplines through interdisciplinarity. We also concluded that it was clear the importance of innovating the methodologies and different materials that can be used in teaching Probability and Statistics, enhancing formative strategies in student learning.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Uma nova publicação de artigo anteriormente publicado na Revista Baiana de Educação Matemática, fica sujeita à expressa menção da precedência de sua publicação neste periódico, seguindo as normas de referência. Autores que publicam na RBEM concordam com os seguintes termos:
-
O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, sintática, ortográfica e bibliográfica com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. As provas finais poderão ou não ser enviadas aos autores.
-
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY-NC-SA).
-
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista, exemplo: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro, com reconhecimento de autoria e publicação inicial na RBEM.
-
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online — em repositórios institucionais, página pessoal, rede social ou demais sites de divulgação científica.
References
ANDRADE, M. M. Introdução à metodologia do trabalho científico: elaboração de trabalhos na graduação. São Paulo, SP: Atlas, 2010.
BECHARA, E. Dicionário da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2011.
BIEMBENGUT, M. S. 30 Anos de Modelagem Matemática na Educação Brasileira: das propostas primeiras às propostas atuais. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 2, n. 2, p. 7-32, jul. 2009.
BORRALHO, A. et al. Os Padrões no Ensino e Aprendizagem Álgebra. In: VALE, I. et al. (Org.). Números e Álgebra. Lisboa: SEM-SPCE. 2007. p.193-211.
BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/ Secretaria de Educação Fundamental, 1998. 148 p.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017
COSTA, M. C. S.; ALMEIDA, L. C.; SANTANA, F. dos S.; CAZORLA, I. M. O planejamento colaborativo e a estatística na promoção da interdisciplinaridade. In: ENCONTRO BAIANO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 28. 2019, Ilhéus. Anais [...]. Ilhéus, 2019.
FLICK, U. Métodos de Pesquisa: introdução à pesquisa qualitativa. 3ª Ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila.
LIMA, A. S. de; LUZ, A. L. S. da. O ensino de Estatística na perspectiva de cenários para investigação. In: ENCONTRO BAIANO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA (EBEM), 19. Novos saberes: a educação matemática em tempos de pandemia. 2021, Vitória da Conquista - BA. Anais [...]. Vitória da Conquista - BA, 2021. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/35923 Acesso em: 27 jun. 2024.
LIMA, R. F. Os estudos sobre Educação Estatística no âmbito dos SIPEM e CIEM: o que revelam os anais? In: ENCONTRO BAIANO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 18. 2019, Ilhéus. Anais [...]. Ilhéus, 2019.
LOPES, C. A. E. Os desafios para Educação Estatística no currículo de Matemática. In: LOPES, C. E.; COUTINHO, C. Q. S.; ALMOULOUD, S. A. Estudos e reflexões em Educação Estatística. Campinas: Mercado de Letras, 2010.
LOPES, C. E.; MEIRELLES, E. O Desenvolvimento da Probabilidade e da Estatística. In: ENCONTRO REGIONAL DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA LEM/IMECC/UNICAMP, v. 18, p. 01-08, 2005.
MACEDO, N. D. de. Iniciação a pesquisa bibliográfica: guia do estudante para a fundamentação do trabalho de pesquisa. São Paulo: Loyola, 1995.
NAGAMINE, C. M. L.; BORBA, A. F.; REIS, C. A.; PEROVANO, A. P. Uma análise do livro didático do 9 ano do Ensino Fundamental II sobre os conteúdos de Probabilidade. In: ENCONTRO BAIANO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 17. 2017, Alagoinhas. Anais [...]. Alagoinhas, 2017.
NICOLESCU, B. O manifesto da Transdisciplinaridade. São Paulo: Triom, 1999.
OLIVEIRA, J. P.; SANTANA, E. R. S. O Ensino das Medidas de Tendência Central numa perspectiva Transdisciplinar: relatos de uma intervenção de ensino. In: ENCONTRO BAIANO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 28. 2019, Ilhéus. Anais [...]. Ilhéus, 2019.
OLIVEIRA, J. P.; SILVA, L. A. Ambientes de Aprendizagem utilizados por professores de Amargosa para o ensino de conceitos de Média, Moda e Mediana. In: ENCONTRO BAIANO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 17. 2017, Alagoinhas. Anais [...]. Alagoinhas, 2017.
PATRICK. P. Saúde e Transdisciplinaridade. São Paulo: Edusp, 2013.
SANTOS, C. A. S. Ensino de Estatística básica a partir dos dados da turma. In: FóRUM BAIANO DAS LICENCIATURAS EM MATEMÁTICA, 8 e ENCONTRO BAIANO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 19. 2021, Vitória da Conquista. Anais eletrônicos [...] Campinas, Galoá, 2021. Disponível em: https://proceedings.science/ebem/ebem-2021/trabalhos/ensino-de-estatistica-basica-a-partir-dos-dados-da-turma?lang=pt-br Acesso em: 27 jun. 2024.
SILVA, C. B. D; CAZORLA, I. M.; KATAOKA, V. Y. Trajetoria e perspectivas da Educação Estatística no Brasil, 2010-2014: um olhar a partir do GT-12. Número Especial do III Fórum de Discussão, São Paulo, v. 17, n. 3, p. 578-596, nov./2015. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/25672. Acesso em: 27 jun. 2024.
SILVA, E. R. da; SAVARIS, T.; MARCHALEK, A. L.; CASTILHOS, N. C.; TONDOLO, V. A. G. Caracterização das pesquisas de teses em administração com abordagem qualitativa: Caracterização das Pesquisas de Teses em Administração com Abordagem Qualitativa. Revista de Administração de Roraima-UFRR, Boa Vista, v. 6, n. 1, p. 194-223, jun./2016.
SOUSA, A. S. de; OLIVEIRA, G. S. de; ALVES, L. H. A pesquisa bibliográfica: princípios e fundamentos. Cadernos da FUCAMP, [s. l.], v. 20, n. 43, 2021.
VILAS BOAS, S. G.; CONTI, K. C. Base Nacional Comum Curricular: um olhar para Estatística e Probabilidade nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Ensino Em Re-Vista, [s. l.], v. 25, n. 4, p. 984–1003, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.14393/ER-v25n3e2018-8 Acesso em: 27 jun. 2024.
WALICHINSKI, D.; SANTOS JÚNIOR, G. dos. A Estatística nos Anos Finais do Ensino Fundamental: contribuições de uma sequência de ensino contextualizada. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 6, n. 2, p. 81-111, 2013.