Interweaving art and mathematical modeling: a pedagogical approach for teaching ratio and proportion using macramé technique

Main Article Content

Diego Soares Monteiro
Michelle Lau

Abstract

The aim of this article is to present a proposal for an interdisciplinary practical activity between Art and Mathematics that connects macramé and proportion. The proposal seeks to solve a practical problem: determining the ideal amount of thread necessary to make macramé bracelets. Macramé, in addition to being an artistic expression, also proves to be a fertile ground for the application of mathematical concepts. We conducted a bibliographic review that highlights the scarcity of studies linking mathematics and macramé, thereby justifying our pedagogical proposal. The guided activity presented in this article is based on the theoretical-methodological framework of mathematical modeling. To create a display of macramé pieces, we followed several steps for model construction as outlined by Bassanezi (2022). We emphasize that the suggested activity aims to promote a practical and applied understanding of mathematics, specifically the concepts of ratio and proportion. As a result, we aim to demonstrate through the final production of the displays that different measurement methods and handling techniques generate different models, highlighting that mathematics is not a static body of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pedroza, N., Monteiro, D. S., & Lau, M. (2024). Interweaving art and mathematical modeling: a pedagogical approach for teaching ratio and proportion using macramé technique. Revista Baiana De Educação Matemática, 5(1), e202419. https://doi.org/10.47207/rbem.v5i1.20323
Section
Relatos de Experiência - Fluxo Contínuo
Author Biographies

Natália Pedroza, UERJ

Professora Adjunta do Departamento de Matemática e Desenho no Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Doutorado em Engenharia de Sistemas e Computação (UFRJ), mestrado em Ciências da Computacionais (UERJ), licenciatura e bacharelado em Matemática (UERJ).

Diego Soares Monteiro, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Professor Adjunto do Departamento de Matemática e Desenho no Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Possui Licenciatura em Matemática - UFF (2013) e bacharelado em Engenharia-Elétrica - USS (2014). Mestre em Modelagem Computacional - UFF (2016). Doutor em Matemática - PUC-Rio (2021). 

Michelle Lau, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Doutora em Ciências Computacionais e Modelagem Matemática. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0607-7426. E-mail: michelle.lau@ime.uerj.br.

References

ALBANESE, Veronica et al. Modelización matemática del trenzado artesanal. 2012. Disponível em: https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/33395/Epsilon-2012.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: junho de 2024

ARAÚJO, Nilcimar Carvalho de; NEVES, Sabrina Soares das. Aplicações da geometria plana e espacial com o uso do macramé no 1° ano do ensino médio. 2023. Disponível em: https://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6895. Acesso em: maio de 2024.

BARROS, Priscila Bezerra Zioto. A arte na matemática: contribuições para o ensino de geometria. 2017.

BASSANEZI, Rodney Carlos. Ensino-aprendizagem com modelagem matemática. 4ª ed. Editora Contexto, 2022.

BIEMBENGUT, Maria Salett; HEIN, Nelson. Modelagem matemática no ensino. 4ª ed. São Paulo: Contexto, 2011.

BIEMBENGUT, Maria Salett. Modelagem na Educação Matemática e na Ciência. São Paulo: Livraria da Física, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio. Brasília: MEC/SEF, 2000.

BLUM, Werner; NISS, Mogens; GALBRAITH, Peter. Modelling and Applications in Mathematics Education. New York: Springer, 2007.

CALDAS, Felipe Rodrigo; HOLZER, Denise Cristina; POPI, Janice Aparecida. A interdisciplinaridade em arte: algumas considerações. Revista Nupeart, v. 17, p. 161-171, 2017.

CAMPOS, Ludimila Caliman; GARCIA, Mereida Maria Modesta Netto. Pensando nos nós do Macramê: uma história, uma técnica, um lugar de memória no cotidiano feminino. Rio de Janeiro, v. VII, n. 3, jul./set. 2012. Disponível em: http://www.dezenovevinte.net/arte%20decorativa/aa_macrame.htm. Acesso em: abril de 2024.

DA SILVA, Priscila; DE SANTANA, Marise. Macramê uma tecelagem ancestral. Anais do Seminário do Programa de Pós-Graduação em Desenho, Cultura e Interatividade, v. 1, n. 1, 2022.

DINO. Macramê: a nova moda das artes manuais ganhou destaque nas pesquisas on-line durante a quarentena. O artesanato ganhou notoriedade com itens decorativos e até peças de roupas. Mundo do Marketing. São Paulo, nov. 2020.

FLORES, C. R. In-fante e Profanação do Dispositivo da Educação Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, INMA/UFMS, v. 10, n. 22, p. 171-188, 2017.

FLORES, Cláudia Regina; KERSCHER, Mônica Maria. Sobre Aprender Matemática com a Arte, ou Matemática e Arte e Visualidade em Experiência na Escola. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 35, p. 22-38, 2021.

FOUREZ, Gérard. A construção das ciências: introdução à filosofia e à ética das ciências. Unesp, 2003.

FRADE, Isabela. A pedagogia do artesanato. Textos escolhidos de cultura e arte populares, Rio de Janeiro, v. 3, n. 1, p.41 -9, 2006. Disponível em: http://www.tecap.uerj.br/pdf/v3/isabela.pdf. Acesso em: abril de 2024.

FRANCISCO, Bruno Moreno Um oficinar-de-experiências que pensa com crianças: matemáticas-cubistas, formas brincantes e ex-posições. 259f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. 2017.

JUNIOR, João Moreira Chaves et al. TOMANDO GOSTO PELA MATEMÁTICA ATRAVÉS DAS ARTES, 2012.

MEYER, J. F. C. A.; CALDEIRA, Ademir Donizeti; MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. Modelagem em educação matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

PUSPITASARI, Feny et al. Development of Macramé Art Interactive Multimedia Learning on The Bag Product as an Innovative Learning and Teaching. In: 5th Vocational Education International Conference (VEIC-5 2023). Atlantis Press, 2024. p. 462-473.

SANTOS, Marli Regina dos; BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Uma experiência de formação continuada com professores de Arte e Matemática no ensino de Geometria. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 29, p. 1329-1347, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/qMNZMmBkDmVLbgTnn6zv67h/?lang=pt Acesso em: abril de 2024.

SKOVSMOSE, Ole. Educação matemática crítica: a questão da democracia. Papirus editora, 2001.

SUFIATTI, Tanabi; BERNARDI, Lucí Dos Santos; DUARTE, Cláudia Glavam. Cestaria e a história de vida dos artesãos indígenas da Terra Indígena Xapecó. Revista Latinoamericana de Etnomatemática Perspectivas Socioculturales de la Educación Matemática, v. 6, n. 1, p. 67-98, 2013.

TORRES RODRÍGUEZ, Jeisson Sneyder et al. Matematización de artesanías en el telar Kumihimo, Universidad Distrital Francisco José De Caldas Facultad de Ciencias y educación, Colômbia, 2019. Disponível em: https://repository.udistrital.edu.co/bitstream/handle/11349/15334/TorresRodriguezJeissonSneyder2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: abril de 2024.

ZALESKI FILHO, Dirceu. Matemática e Arte. Autêntica, 2017.