Table of Quotes in the Early Years and the Previous Pedagogical Practices of Teachers who Teach Mathematics

Main Article Content

Márcio Urel Rodrigues
Célia Aparecida Dias Ferreira Louzada
Gladys Denise Wielewski
Maria Elizabete Rambo Kochhann

Abstract

In this article we aim to explain the aspects that characterized the previous pedagogical practices of teachers who teach mathematics in the early years of elementary school using the multiplication table in the classroom. We carried out a historical and documentary contextualization of the multiplication tables in mathematics teaching. Methodologically, we used qualitative research in the Research-Training modality to describe, analyze and interpret the responses of teachers participating in an online extension course, which constituted the context for data production, through two questionnaires on Google Forms. 128 teachers who teach mathematics in 15 states in Brazil participated in the aforementioned extension course. To analyze the data, we used Content Analysis from the perspective of Bardin (1977) and Rodrigues (2019), through which we constituted four Record Units linked to the Analysis Category called: Previous Pedagogical Practices with the Times Table. We carry out a dialogical movement between the data and the relevant literature, to provide understanding of the research object. As a result, we inferred that the Past Pedagogical Practices of teachers who teach mathematics in the initial years were aimed at continuing the school tradition, which involved the oral multiplication table, the copying of the multiplication table, which was characterized as an Oppressive Education. Furthermore, through the “voices” of teachers, we realized that this Training Research contributed with reflections regarding the need to break with a school tradition of using multiplication tables with a focus on memorizing and memorization so that the processes of teaching and learning arithmetic operations are effective and meaningful for students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodrigues , M. U., Louzada, C. A. D. F., Wielewski, G. D., & Kochhann, M. E. R. (2024). Table of Quotes in the Early Years and the Previous Pedagogical Practices of Teachers who Teach Mathematics. Revista Baiana De Educação Matemática, 5(1), e202411. https://doi.org/10.47207/rbem.v5i1.19864
Section
Artigos - Fluxo Contínuo
Author Biographies

Márcio Urel Rodrigues , UNIVERSIDADE DO ESTADO DE MATO GROSSO

Doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista – UNESP/Rio Claro/SP. Docente da Universidade do Estado de Mato Grosso – UNEMAT/Barra do Bugres/MT. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática nas Escolas – GEPEME/UNEMAT. Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática – PPGECM/UNEMAT. E-mail:marcio.rodrigues@unemat.br. Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/8802973146318543. ORCID: http://orcid.org/0000-0001-8932-3815

Célia Aparecida Dias Ferreira Louzada, Secretaria de Educação e Cultura -SMEC no município de Barra do Bugres -MT

Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade do Estado de Mato Grosso – UNEMAT/Barra do Bugres/MT. Membra do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática nas Escolas – GEPEME/UNEMAT. Professora da Secretaria de Municipal de Educação e Cultura– SMEC/BB//MT. E-mail:  celia.louzada@unemat.br. . Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/6646216086898402  ORCID - - https://orcid.org/0009-0004-9323-1293 .

Gladys Denise Wielewski, Universidade Federal de Mato Grosso

Doutora em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Docente da Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT/MT Doutorado em Educação em Ciências e Matemática, da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática/REAMEC. E-mail: gladysdw@gmail.com ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2473-2957 Currículo Lattes: https://lattes.cnpq.br/4154014326253864

Maria Elizabete Rambo Kochhann, Universidade Federal de Integração Latino-Americana – Unila.

Doutora em Educação para as Ciências – Unesp/Bauru/SP. Professora do Instituto Latino-Americano de Ciências da Vida e Natureza – ILACVN da Universidade Federal de Integração Latino-Americana – Unila. Membra do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática nas Escolas – GEPEME/UNEMAT. Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática – PPGECM/UNEMAT. E-mail: maria.kochhann@unila.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0009-0008-9476-5528   Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/6272417542155070

References

ALMEIDA, L. I. M. V. Ensino de matemática nas séries iniciais no Estado de Mato Grosso (1920- 2010 1980): uma análise das transformações da cultura escolar. 2010. 230 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2010.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições, v. 70, 1977.

BARREIRO, C. B. Pesquisa-formação: a construção de si na escuta do outro. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009. 130 f.

BEZERRA, S. M. C. B. Percorrendo usos/significados da matemática na problematização de práticas culturais na formação inicial de professores. 2016. 262 f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática) – Rede Amazônia de Educação em Ciências e Matemática, Universidade Federal do Mato Grosso, Cuiabá, 2016.

BONANNO, A. L. Um Estudo sobre o Cálculo Operatório no Campo Multiplicativo com Alunos da 5ª Série do Ensino Fundamental. 2007. 129 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Matemática) – PUC - São Paulo, São Paulo, 2007.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: Ministério da Educação, 1997.

CARVALHO, M. S. S. Percorrendo Usos/Significados da Tabuada Interativa em Momentos de Práticas Escolares de Mobilização de Cultura Matemática. 2019. Mestrado (Dissertação) – Programa de Pós-Graduação - Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Federal do Acre, Rio Branco, 2019.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Tradução de Luciana de Oliveira da Rocha. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

DAMAZIO, A. A Prática do Professor de Matemática: Pedagogia que fundamenta o Planejamento e a Execução do Ensino. 1991. 312 p. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação do Centro de Ciências em Educação Matemática, Universidade de Santa Catarina, Florianópolis, 1991.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

MONTIBELLER, L. Pedagogos que Ensinam Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental: a relação entre a formação inicial e a prática docente. 2015. 137 p. Dissertação (Mestrado) – Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, SC, 2015.

NÜRNBERG, J. Tabuada: significados e sentidos produzidos pelos professores das Séries Iniciais do Ensino Fundamental. 2008. 94 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Extremo Sul Catarinense – Unesc, Criciúma, SC, 2008.

RODRIGUES, M. U. Análise de conteúdo em pesquisas qualitativas na área da educação matemática. Curitiba: CRV, 2019.

SANTOS, J. J. C. Memórias da tabuada em narrativas intergeracionais: Temporalizando saberes, repensando a prática docente. 2018. 90 p. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática), Universidade Estadual da Paraíba – UEPB, Campina Grande, PB, 2018.

SILVA, L. B. O Ensino-Aprendizagem da Multiplicação de Números Naturais no 5º Ano do Ensino Fundamental. 2019. 200 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação e Docência) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, 2019.