Numerical Sets from the perspective of the History of Mathematics in a Youth and Adult Education class

Main Article Content

Saulo Macedo de Oliveira
Rieuse Lopes

Abstract

This article is a Supervised Curricular Internship Experience Report by an undergraduate student in Mathematics. The internship was carried out in a 1 nd year and a 2nd year secondary school class in a public school, in which the student had the opportunity to apply some the History of Mathematics trend in his classes. The aim of this article is to report on the use of the History of Mathematics and its function and applicability in the process of teaching mathematics. As a theoretical foundation, we highlight D'Ambrosio (2012) and Roque (2014). As for the rationale that guided the classroom practice described in this work, we refer to the National Common Core Curriculum, which emphasizes the important contributions of this trend to the teaching of mathematics. As a result, the students were able to reflect, work on dialogicity and learn about one of humanity's most interesting stories: the construction of numbers. We also noticed that there was greater engagement, understanding and interest on the part of the students during math classes. Likewise, the trainee had the opportunity to reflect on the importance of new teaching strategies and approaches in math classes. Therefore, we conclude that the History of Mathematics contributed to greater use of the content and understanding of mathematics from a historiographical perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Oliveira, S. M. de, & Lopes, R. (2024). Numerical Sets from the perspective of the History of Mathematics in a Youth and Adult Education class. Revista Baiana De Educação Matemática, 5(1), e202403. https://doi.org/10.47207/rbem.v5i1.19570
Section
Relatos de Experiência - Fluxo Contínuo
Author Biographies

Saulo Macedo de Oliveira, State University of Montes Claros - Unimontes

Master's student in the Postgraduate Program in Education at the State University of Montes Claros (UNIMONTES). Degree in Mathematics from the State University of Montes Claros (UNIMONTES), Montes Claros, Minas Gerais, Brazil. ORCID: https://orcid.org/0009-0002-8183-149X - Lattes: http://lattes.cnpq.br/3110715527396686 - E-mail: saulomacedo308@gmail.com

Rieuse Lopes, State University of Montes Claros - Unimontes

PhD in Mathematics Education from the Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC-SP). Professor in the Department of Exact Sciences at the State University of Montes Claros (UNIMONTES), Montes Claros, Minas Gerais, Brazil. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0003-2342-3084 - Lattes: http://lattes.cnpq.br/4770299668835899 - E-mail: rieuse.lopes@unimontes.br

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acesso em: 20 ago. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: 1998. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/matematica.pdf>. Acesso em: 20 ago. 2023.

D’AMBROSIO, Ubiratan. História da Matemática e Educação. In: Cadernos CEDES 40. História e Educação Matemática. 1. ed. Campinas, SP: Papirus, 1996.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria á prática. 16. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

FARAGO, Jorge Luiz. Do ensino da História da Matemática a sua contextualização para uma aprendizagem significativa. 67f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2003. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/85469>. Acesso em: 05 mar. 2024.

FELICIANO, Lucas Factor. O uso da História da Matemática em sala de aula: o que pensam alguns professores do ensino básico. 171 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2008. Disponível em: <https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/91125/feliciano_lf_me_rcla.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 19 ago. 2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 35. ed. São Paulo: Paz e terra, 1999.

GARBI, Gilberto. O Romance das Equações Algébricas. 2. ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2007.

GIOVANNI JÚNIOR, José Ruy; CASTRUCCI, Benedicto. A conquista da matemática: 7° ano. 4. ed. São Paulo: FTD, 2018.

LE GOFF, Jacques. História e Memória. Tradução Bernardo Leitão. 1. ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 1990.

LOPES, Eliana Marta Teixeira; GALVÃO, Ana Maria de Oliveira. História da Educação. 2. ed. Rio de Janeiro: DP & A, 2005.

MEDEIROS, Cleide Farias de. Por uma educação matemática como intersubjetividade. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Educação Matemática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1987.

MENDES, Iran Abreu. O uso da História no Ensino da Matemática. Belém do Pará: UEPA, 2001.

MIGUEL. Antonio; MIORIM, Maria A. História na educação matemática: propostas e desafios. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

OLIVEIRA, Saulo Macedo de; LOPES, Rieuse. O Júri Simulado como metodologia ativa no curso de Licenciatura em Matemática. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 7, n. 13, p. 1–17, 2023. DOI: 10.46551/emd.v7n13a13.

OLIVEIRA, Saulo Macedo de. A Gincana Matemática como metodologia de ensino e aprendizagem: um Relato de Experiência à luz das teorias da Aprendizagem Significativa e Experiencial. Revista Multidisciplinar do Vale do Jequitinhonha - ReviVale, Instituto Federal do Norte de Minas Gerais - Campus Aracuai, v. 3, n. 2, p. 1–15, 2023. DOI: 10.56386/2764-300x2023224.

PAVIANI, Letícia; SOUZA, Taís Cristina de. Conjuntos Numéricos e a história. 2008. Disponível em: <http://matematica-na-veia.blogspot.com/2008/03/conjuntos-numricos-histria.html>. Acesso em: 21 ago. 2023.

ROQUE, Tatiana. Desmascarando a equação. A história no ensino de que matemática?. Revista Brasileira de História da Ciência, vol.7, n. 2, p. 167-185, 2014. DOI: https://doi.org/10.53727/rbhc.v7i2.220.

SANTOS, Marcos Roberto dos. Compreensões de professores do ensino médio acerca da utilização da História da Matemática no ensino de Matemática. 82 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências) – Universidade Federal de Itajubá, Itajubá. 2017. Disponível em: <https://repositorio.unifei.edu.br/jspui/bitstream/123456789/764/1/dissertacao_santos1_2017.pdf>. Acesso em: 19 ago. 2023.

SILVA, Edimar Correa e. A História da Matemática na Educação Básica: contribuições à formação docente e à prática pedagógica. 89f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências). Universidade Estadual de Goiás, Anápolis, 2018. Disponível em: <https://www.bdtd.ueg.br/bitstream/tede/87/2/Disserta%C3%A7%C3%A3o%20Edimar%20Correa.pdf>. Acesso em: 05 mar. 2024.

SOUZA, Juciane de; SANTOS, Andréia Nunes dos. A História da Matemática como instrumento de ensino e aprendizagem na educação básica. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, vol.7, n. 20, p. 451-458, 2021. DOI: https://doi.org/10.30938/bocehm.v7i20.2832.