The experience of the teaching and learning process of Mathematics with a Blind student and with a Deaf student

Main Article Content

Adrielly Antonia Santos Gomes
Rosana Maria Mendes
Franciana Teixeira Franco Ribeiro

Abstract

When thinking about the process of teaching and learning Mathematics, this work falls within the scope of Inclusive Mathematics Education and aimed to present two experiences lived in the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (Pibid) and in the Institutional Program for Scholarships Scientific Initiation (Pibic/CNPq) at the Federal University of Lavras (UFLA), in which teaching resources were used (Sorobã, golden material, stick game and virtual Mahjong game) to develop Mathematical activities with a blind student and a Deaf student attended in a Specialized Educational Service Center (CAEE). The methodological procedures were based on didactic planning that was carried out together with a coordinating teacher, a supervising teacher, Mathematics course graduates and undergraduates who were included in the training programs. As main results, it is highlighted that these experiences allowed teachers/researchers to take a new look at Inclusive Mathematics Education, allowing them to reflect on the importance of mediation, the use of teaching resources, construction of Mathematical knowledge and the use of visuality in the act of teach mathematics using Libras.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gomes, A. A. S., Mendes, R. M., & Ribeiro, F. T. F. (2024). The experience of the teaching and learning process of Mathematics with a Blind student and with a Deaf student. Revista Baiana De Educação Matemática, 5(1), e202405. https://doi.org/10.47207/rbem.v5i1.19490
Section
Relatos de Experiência - Fluxo Contínuo
Author Biographies

Adrielly Antonia Santos Gomes, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doutoranda em Educação Matemática.

Rosana Maria Mendes, Universidade Federal de Lavras (UFLA)

Doutora em Educação Matemática

Franciana Teixeira Franco Ribeiro, Universidade Federal de Lavras (UFLA)

Mestranda em Ensino de Ciências e Educação Matemática

References

BOTELHO, Cintia de Fátima. Um olhar para a estratégias de cálculo de adição com um estudante Surdo. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso – Universidade Federal de Lavras, Lavras 2021.

BRANDÃO, Jorge Carvalho. Matemática e deficiência visual. São Paulo: Scortecci, 2006.

BRASIL, RE SOLUÇÃO Nº 4, DE 2 DE OUTUBRO DE 2009. Disponível em <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_09.pdf>: acesso em: 09 abr. 2021.

CAMPELLO, Ana Regina e Souza. Aspectos da Visualidade na Educação de Surdos. 3008. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008.

DOMINGUES, Celma dos Anjos. et al. A Educação Especial na Perspectiva da Inclusão Escolar: os alunos com deficiência visual: Baixa Visão e Cegueira - Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial; [Fortaleza]: Universidade Federal do Ceará, v. 3, 2010.

FERNANDES, Solange Hassan Ahmad Ali. Educação Matemática Inclusiva: Adaptação X Construção. REVISTA EDUCAÇÃO INCLUSIVA, v. 1, n. 1, 2017.

FERNANDES, Solange Hassan Ahmad Ali; HEALY, Lulu. Rumo à Educação Matemática Inclusiva: reflexões sobre nossa jornada. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 7, n. 4, p. 28-48, 2016.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução Joice Elias Costa. 3.ed. Porto Alegre: Artemed, 2009.

FURLAN, F. H. Conceitos Geométricos, Deslocamentos e Localização Espacial de Estudantes com Cegueira Congênita. 2016. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2016.

FERRONATO, R. A Construção de Instrumento de Inclusão no Ensino da Matemática. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2002.

GOMES, Adrielly Antonia Santos. A Deficiência Visual e a Baixa Visão: estado da arte das pesquisas acadêmicas em Educação Matemática. Revista Bolema, Rio Claro, v. 35, n. 69, p. 413-431, abr. 2021

GOMES, Adrielly Antonia Santos; RIBEIRO, Franciana Teixeira Franco; MENDES, Rosana Maria; A experiência de utilizar o Sorobã e o Material Dourado no ensino de Matemática a um estudante Cego. In: ANAIS DO 1° ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA INCLUSIVA, 2019, Rio de Janeiro. Anais eletrônicos... Rio de Janeiro, SBEM, 2019. Disponível em: <http://eventos.sbem.com.br/index.php/GT-13/ENEMI2019/schedConf/presentations>. Acesso em: 04 abr. 2024

LAVARDA, S. T. F. Oficina: Compreendendo o uso do Sorobã na aquisição de conceitos matemáticos. In: Semana da Matemática da UTFPR, 2009. Disponível em: <http://www2.td.utfpr.edu.br/semat/I_semat/AS.pdf>. Acesso em: 07 jan. 2020.

SALES, E. R. de. A visualização no ensino de Matemática: uma experiência com alunos surdos. 2013. 237f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2013.

SEGADAS, Cláudia. et al. Atividades de contagem com adaptações para alunos Surdos e alunos com Deficiência Visual. Rio de Janeiro: IM/UFRJ, 2018.

ULIANA, M. R. Formação de professores de matemática, física e química na perspectiva da inclusão de estudantes com deficiência: análise de uma intervenção realizada em Rondônia. 2015. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática) – Universidade Federal do Mato Grosso, Cuiabá, 2015.

XAVIER, T. M. A. M.; DE ARRUDA SANTIAGO, Z. M. O Sorobã como instrumento de aprendizado na formação de professores do ensino básico. In: 4 Congresso Nacional de Pesquisa em Ensino de Ciências. Recuperado a partir de: https://editorarealize. com. br/revistas/conapesc/anais. php. 2019.