An experience with the Lesson Study methodology during the Mathematics Pedagogical Residency Program

Main Article Content

Emilly Joyce Alcântara da Silva
Aluska Dias Ramos de Macedo
Regina da Silva Pina Neves

Abstract

This report presents an experience in the context of the Mathematics Pedagogical Residency Program at the Federal University of Campina Grande developed in the Lesson Study (LS) process. To this end, the stages of planning a class on Tales' Theorem, its execution and observation with students in the first year of high school at a public school and subsequent post-class reflection integrating future teachers (FT) and mentor and preceptor teachers were experienced with the aim of analyzing the post-class reflections of the game “Criminal Math: a crime in the pyramids”, developed with a 1st year high school class, in a public school, in the city of Cuité. The results indicate that post-class reflection proved to be essential for the FT's understanding of the importance of each of the LS stages, highlighting: that the game was understood by everyone as promising, requiring adaptations to be suitable for different contexts educational; it is essential to know and consider possible student resolution strategies and their difficulties during the planning stage; it is necessary to plan focusing on students’ learning needs, considering their prior knowledge; Planning is a time-consuming action, which requires study and availability for dialogue from those who develop it. Likewise, it indicated that the LS contributed to mathematical and didactic knowledge being revisited and/or constructed by the FT in interaction with the preceptor teachers, also expanding their access to this knowledge. Regarding the development of the PRP in the LS process, there was a consensus among the FT that the experience supports them in learning how to work in a collective and collaborative way, how to act in a more reflective way, integrating theoretical and practical knowledge, enabling them to develop professionally

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Silva, E. J. A. da, Macedo, A. D. R. de, & Pina Neves, R. da S. (2024). An experience with the Lesson Study methodology during the Mathematics Pedagogical Residency Program. Revista Baiana De Educação Matemática, 5(1), e202404. https://doi.org/10.47207/rbem.v5i1.18562
Section
Relatos de Experiência - Fluxo Contínuo
Author Biographies

Emilly Joyce Alcântara da Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Graduação.

Aluska Dias Ramos de Macedo, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Doutorado

Regina da Silva Pina Neves, Universidade de Brasília (UnB)

Universidade de Brasília (UnB). Pós-Doutorado.

References

BALDIN, Yuriko Yamamoto. O significado da introdução da Metodologia Japonesa de Lesson Study nos Cursos de Capacitação de Professores de Matemática no Brasil. In: ENCONTRO ANUAL DA SBPN E SIMPÓSIO BRASIL-JAPÃO, 18, 2009, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: SBPN, 2009. p. 1-9.

BALDIN, Yuriko Yamamoto; FÉLIX, Thiago Francisco. A pesquisa de aula (Lesson Study) como ferramenta de melhoria da prática na sala de aula. In: CONFERÊNCIA INTERAMERICANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA – CIAEM-IACME, 8, Recife, 2011. Anais [...]. Recife: Comité Interamericano de Educação Matemática, 2011. p. 1-12. Disponível em: https://xiii.ciaem-redumate.org/index.php/xiii_ciaem/xiii_ciaem/ paper/viewFile/2494/549 Acesso em: 21 jun. 2022.

BALDIN, Yuriko Yamamoto; GUIMARÃES, L. C. The process of introducing Lesson Study in Brasil (2009). In: ISODA, Masami et al. (Eds) El Estudio de Clases Japonés en Matemáticas. 3ª Edición ampliada. Chile: Ediciones Universitarias de Valparaíso, p. 306-315, 2012.

BARROS, Marcelo Lopes Leão; ANGELIM, Clenilson Panta. O uso dos jogos no ensino da matemática. Id on Line Revista Multidisciplinar e de Psicologia, Jaboatão dos Guararapes, v. 11, n. 39, p. 452-458, 2017.

BIANCHINI, Edwaldo. Matemática Bianchini: manual do professor. 9. ed. São Paulo: Moderna, 2018.

BIANCHINI, Gisele; GERHARDT, Tatiane; DULLIUS, Maria Madalena. Jogos no ensino de matemática “quais as possíveis contribuições do uso de jogos no processo de ensino e de aprendizagem da matemática?”. Revista Destaques Acadêmicos, [s. l.], v. 2, n. 4, maio 2011. Disponível em: http://www.meep.univates.br/ revistas/index.php/ destaques/article/view/83/81. Acesso em: 21 jun. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal em Nível Superior (CAPES). Edital Capes nº 06/2018 Retificado: Chamada pública para apresentação de propostas no âmbito do Programa Residência Pedagógica. Brasília: MEC/CAPES, 2018a.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2018b.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Ministério da Educação e do Desporto: Secretaria de Educação Fundamental, Brasília, 1997.

CARDOSO, Mikaelle Barboza.; FIALHO, Lia Machado Fiuza; BARRETO, Marcilia Chagas. Lesson Study nas teses e dissertações brasileiras na área de Educação Matemática a partir de uma revisão sistemática de literatura. Revista Paranaense de Educação Matemática, [s. l.], v. 12, n. 28, p. 86-107, 2023.

FÉLIX, Thiago Francisco. Pesquisando a melhoria de aulas de matemática seguindo a proposta curricular do estado de São Paulo, com a metodologia da pesquisa de aulas (Lesson Study). 2010. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Exatas) – Centro de Ciências Exatas e Tecnologia, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2010.

FONÇATTI, Maria Cecília; MORELATTI, Maria Raquel Miotto. A Lesson Study como contexto para o estágio das licenciaturas em matemática: por que utilizá-la? Educere et Educare, Cascavel-PR, v. 14, n. 32, p. 1-17, maio/ago. 2019.

FÜRKOTTER, Monica; MORELATTI, Maria Raquel Miotto. A articulação entre teoria e prática na formação inicial de professores de Matemática. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 319-334, jan. 2007.

LEWIS, C. C.; STODARD, J.; LERNER, J. D.; SUFRIN, H. A. La promesa y el desafío del Lesson Study en toda la escuela en los Estados Unidos. Paradigma, [s. l.], v. 44, n. 2, p. 80-109, 2023.

MACEDO, Aluska Dias Ramos de; PINA NEVES, Regina da Silva; SILVA, Janaína Mendes Pereira da. Desarrollo Profesional de una profesora de Matemática: oportunidades en el contexto de la Pasantía Curricular Supervisada y en el Programa de Residencia Pedagógica en el proceso de Lesson Study. Paradigma, [s. l.], v. 44, n. 2, p. 398-424, 2023.

MARTINS, Micaela; DUARTE, Nicole; PONTE, João Pedro da. Estudo de aula na formação inicial de professores de matemática: Aspetos-chave que promovem o desenvolvimento do conhecimento didático dos futuros professores. Quadrante, [s. l.], v. 32, p. 120-141, 2023.

NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, p. 1106-1133, out./dez. 2017.

PONTE, João Pedro da; QUARESMA, M.; MATA-PEREIRA, J.; BAPTISTA, M. O estudo de aula como processo de desenvolvimento profissional de professores de matemática. Bolema: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro - SP, v. 30, n. 56, p. 868-891, dez. 2016.

QUARESMA, Marisa; PINA NEVES, Regina da Silva; MACEDO, Aluska Dias Ramos de. Prática profissional e o estágio curricular supervisionado: experiências com Lesson Study na formação inicial de professores de matemática. Educação Matemática em Revista, São Paulo, v. 1, n. 23, maio 2022.

RICHIT, Adriana; PONTE, João Pedro da; TOMKELSKI, Mauri Luís. Estudos de aula na formação de professores de matemática do ensino médio. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 100, n. 254, p. 54-81, jan./abr. 2019.

RICHIT, Adriana; TOMKELSKI, Mauri Luís (org.). Lesson study em Matemática. Curitiba: CRV, 2023.

SILVA, Aluska Dias Ramos Macedo. Contribuições da Jugyou Kenkyuu e da engenharia didática para a formação e o desenvolvimento profissional de professores de matemática no âmbito do estágio curricular supervisionado. 2020. Tese (Doutorado em Educação Matemática e Tecnológica) – Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2020.

SMOLE, Kátia Stocco; DINIZ, Maria Ignez; MILANI, Estela. Cadernos do Mathema: Ensino Fundamental – Jogos de matemática de 6º a 9º ano. Porto Alegre: Artmed, 2007.

UTIMURA, Grace Zaggia; BORELLI, Suzete de Souza; CURI, Edda. Lesson Study (Estudo de Aula) em diferentes países: uso, etapas, potencialidades e desafios. Educação Matemática Debate, Montes Claros, Ouro Preto, v. 4, n. 10, p. 7, jan./dez. 2020.