Intersemioses in the Festivals of Digital Videos and Mathematics Education: an analysis of videos with Geometry content

Main Article Content

Victor Daniel Santos de Oliveira
Liliane Xavier Neves

Abstract

The Digital Video and Mathematics Education Festivals are held with the aim of encouraging the production of videos with mathematical content by students and teachers of all educational levels across the country. The event is moving towards its seventh edition and the participating videos are available on its official page so that they can be used for educational purposes and for research. In this context, this research sought to analyze the potential for producing meanings from videos with mathematical content participating in the Festivals of Digital Videos and Mathematics Education. Specifically, the interest of this investigation is in the choices of semiotic resources (language, mathematical symbolism, images, gestures, music, sounds, among others) and in their combinations (intersemioses), in order to build the digital mathematical discourse. The adopted methodology was qualitative. In order to delimit the analysis sample, videos were selected that discuss Geometry concepts. A video analysis model and the Systemic Functional – Multimodal Discourse Analysis guided the analysis of the semiotic potential of the mathematical discourse presented in the analyzed videos. The results obtained from the analysis of the seven videos showed that the students participating in the Festivals combined semiotic resources in the discussion of mathematical content, seeking a more effective contextualization, highlighting the potential of dynamic geometry software, or even repeating classroom practices in the video.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Oliveira, V. D. S. de, & Neves, L. X. (2023). Intersemioses in the Festivals of Digital Videos and Mathematics Education: an analysis of videos with Geometry content. Revista Baiana De Educação Matemática, 4(01), e202321. https://doi.org/10.47207/rbem.v4i01.18019
Section
Artigos - Fluxo Contínuo
Author Biographies

Victor Daniel Santos de Oliveira, Universidade Estadual de Santa Cruz

Licenciado em Matemática pela Universidade Estadual de Santa Cruz. Professor de Matemática da Escola Básica. 

Liliane Xavier Neves, Universidade Estadual de Santa Cruz

Universidade Estadual de Santa Cruz. Doutora em Educação Matemática.

References

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Qualitative research for education: an introduction to theories and methods. 5. ed. Boston. Pearson Education, 2006.

BORBA, M. C. Tecnologias informáticas na Educação Matemática e reorganização do pensamento. In: BICUDO, M. A. V. Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: Editora UNESP, 1999.

BORBA, M. C.; ALMEIDA, H. R. F. L.; GRACIAS, T. A. S. Pesquisa em Ensino e sala de aula: diferentes vozes em uma investigação. Belo horizonte: Autêntica Editora, 2018.

BORBA, M. C.; NEVES, L. X.; DOMINGUES, N. S. A atuação docente na quarta fase das tecnologias digitais: produção de vídeos como ação colaborativa nas aulas de matemática. EM TEIA - Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v.9, p.1 – 24. 2018.

BORBA, M. C. ; OHALLORAN, K. L.; NEVES, L. X. Multimodality, Systemic Functional-Multimodal Discourse Analysis and Production of Videos in Mathematics Education. In: Marcel Danesi. (Org.). Handbook of Cognitive Mathematics. SPRINGER, 2021, v., p. 1-30.

BORBA, M. C.; SCUCUGLIA, R.; GADANIDIS, G. Fases das tecnologias digitais em Educação Matemática: sala de aula e internet em movimento. 2.ed. Belo Horizonte. Autêntica, 2018.

BORBA, M. C., VILLARREAL, M. E. Humans-with-Media and the reorganization of mathematical thinking: information and communication technologies, modeling, visualization and experimentation. New York. Springer, 2005.

DOMINGUES, N. S., BORBA, M. C. Compreendendo o I Festival de Vídeos Digitais e Educação Matemática. Revista de Educação Matemática, v. 15, 47 – 68. 2018.

FERRÉS, J. Vídeo e educação. 2.ed. Porto Alegre. Artes Médicas, 1995.

GENTIL, L. A. As funções da Geometria em outros campos da Matemática: uma análise de livros didáticos. 106 f. 2020. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro, 2020.

GOLDIN, G.; SHTEINGOLD, N. Systems of representations and the development of mathematical concepts. In: CUOCO, A. A.; CURCIO, F.R. The roles of representation in schools Mathematics. 2001 Yearbook. Reston: NCTM, 2001. p. 1 – 23.

JEWITT, C.; BEZEMER, J.; O’HALLORAN, K. Introducing Multimodality. New York. Routledge, 2016.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 2. ed. Campinas: Papirus, 2007.

LEMKE, J. L. Letramento metamidiático: transformando significados e mídias. Trab. Ling. Aplic. Campinas, 49(2), Jul./Dez. 2010.

LINS, R.C. Por que discutir teoria do conhecimento é relevante para a Educação Matemática. In: BICUDO, M. A. V. (Org.). Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: Editora UNESP, 1999. p. 75 – 94.

MORAN, J. M. Ensino e aprendizagem inovadores com apoio de tecnologias. In: MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. Campinas: Papirus, 2015. p. 11- 72.

NEVES, L. X. Intersemioses em vídeos produzidos por licenciandos em Matemática da UAB. 2020. 309 p. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2020

NEVES, L. X.; BORBA, M. C. Vídeos em Educação Matemática sob a luz da Sistêmico Funcional - Análise do Discurso Multimodal. UNIÓN (SAN CRISTOBAL DE LA LAGUNA), v. 16, p. 159-178. 2020.

O’HALLORAN, K. L. Historical changes in the semiotic landscape: From calculation to computation. In: Jewitt, C. The routledge handbook of multimodal analysis. New York: Routledge, 2011. p. 98 – 113.

O’HALLORAN, K. L.; LIM FEI, V. Systemic functional multimodal discourse analysis. In: NORRIS, S.; MAIER, C. D. Interactions, images and texts: a reader in Multimodality. Berlin: De Gruyter, 2014. p. 137 - 153.

POWELL, A. B.; FRANCISCO, J. M.; MAHER, C. A. Uma abordagem à Análise de Dados de Vídeo para Investigar o Desenvolvimento das Ideias Matemáticas e do Raciocínio de Estudantes. BOLEMA, Rio Claro (SP), v. 17, n. 21, p. 81–140. 2004.

SETTON, M. G. Mídia e educação. São Paulo. Contexto, 2015.

TOMAZ, V. S.; DAVID, M. M. M. S. Interdisciplinaridade e aprendizagem da Matemática em sala de aula. 3. Ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.