Difficulties in Mathematical Interpretations of Proeja Students in Solving Problem Situations

Main Article Content

Bruna Natieli Kemerich Goulart
Daniel Fernandes da Silva
Vanessa de Cassia Pistóia Mariani

Abstract

The present work is an Experience Report based on the Supervised Curricular Internship (ECS) of the Degree in Mathematics, carried out at the Federal Institute Farroupilha (IFFar), in a class of the 3rd year of High School, of the National Program of Integration of Professional Education with Basic Education in the form of Youth and Adult Education (Proeja), Technical course in Cooking. The observations were carried out between the months of March and May 2023. During the observations, one of the difficulties perceived by the students was the interpretation of mathematical statements in problem situations. In this sense, the objective of this report is to discuss the students' interpretation difficulties in mathematical problem situations, in which a theoretical basis was sought in order to understand the structural causes for this difficulty presented by the students. The results point out that such difficulties are not momentary, because the students, throughout their school process, do not have the perception of the connection between the areas of Portuguese and Mathematics due to the mechanization imposed by the teaching of Mathematics. As possible solutions, the Polya Method is presented for solving problem situations, which is a method composed of four phases that can help the teacher in the teaching-learning process, we also highlight the importance of a work focused on the language mathematics associated with the interpretation of texts, articulating the relationship between mother tongue and mathematical language.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Goulart , B. N. K., Silva, D. F. da, & Mariani, V. de C. P. (2023). Difficulties in Mathematical Interpretations of Proeja Students in Solving Problem Situations. Revista Baiana De Educação Matemática, 4(01), e202319. https://doi.org/10.47207/rbem.v4i01.17939
Section
Relatos de Experiência - Fluxo Contínuo
Author Biographies

Bruna Natieli Kemerich Goulart , Instituto Federal Farroupilha

Aluna do Instituto Federal Farroupilha (IFFar). Mestra em Educação Matemática e Ensino de Ciência pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Daniel Fernandes da Silva, Instituto Federal Farroupilha

Docente do Instituto Federal Farroupilha (IFFar). Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (USP).

Vanessa de Cassia Pistóia Mariani, Instituto Federal Farroupilha

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Maria (2002), mestrado em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Rio Grande do Sul (2005) e doutorado em Educação em Ciências pela Universidade Federal de Santa Maria (2020). Atualmente é docente do Ensino Básico Tecnológico do Instituto Federal Farroupilha e do Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional no mesma instituição. Desenvolve pesquisas na área da Educação, com ênfase em Formação Inicial e Continuada de Professores, Ensino de Ciências, Educação Ambiental, Educação Profissional e Tecnológica, Memórias e organização da EPT e Currículo Integrado.

References

ALVES, D. S. Dificuldades de interpretação de problemas matemáticos no 9º ano: Causas e soluções. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 05, Ed. 05, Vol. 01, pp. 26-41. Abril de 2020.

ANASTASIOU, L. G. C.; ALVES, L. P. Estratégias de ensinagem. In: ANASTASIOU, L. G. C.; ALVES, L. P. (Orgs.). Processos de ensinagem na universidade. Pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville: Univille, 2003.

BECK, C. E; LANGWINSKI, L. G. Dificuldades na leitura e interpretação das situações-problemas em trabalhos do XIII Encontro Nacional de Educação Matemática. XIV Encontro Gaúcho de Educação Matemática. UFPEL (edição virtual), 2021.

BOURDIEU, P. Escritos de Educação. 5 ed. Petrópolis; Vozes, 2003.

CAGLIARI, L. C. Alfabetização e linguística. São Paulo: Scipione, 2010.

COURA, F. C. F. Matemática e língua materna: propostas para uma interação positiva. 13p. Programa de Pós-graduação em Educação Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, 2006.

FREITAS, T. S. Língua Materna e linguagem matemática: influências na resolução de problemas matemáticos, 165 f. Dissertação (Mestrado Profissional em ensino de Ciências e Educação Matemática)- Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2015.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 55 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7ª Ed. São Paulo: Atlas, 2019.

LARCHER, L. O diário de bordo e suas potencialidades pedagógicas. Ouvirouver, Uberlândia, v. 15 n. 1 p. 100-111 jan.|jun. 2019.

OLIVEIRA, C. A; MOREIRA, P. C. Interpretação dos enunciados de problemas matemáticos: um estudo com alunos do sexto ano de ensino fundamental de uma escola pública do interior de Minas Gerais. RIUFOP, Ouro Preto, 231 f. (Dissertação) Universidade Federal de Ouro Preto, 2018.

ONUCHIC, L. de L. R.; ALLEVATO, N. S. G. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 25, n. 41, p. 73-98, dez. 2011.

PIMENTA, S. G; LIMA, M. S. L. Estágio e Docência. São Paulo: Cortez, 2004.

PONTES, E. A. S. Método de Polya para resolução de problemas matemáticos: uma proposta metodológica para o ensino e aprendizagem de Matemática na educação matemática. Holos, Ano 35, v. 3, e 6703, 2019.

RIBEIRO, E. A. A perspectiva da entrevista na investigação qualitativa. Evidência: olhares e pesquisa em saberes educacionais, Araxá/MG, n. 04, p. 129-148, maio de 2008.

SANTOS, N. F; MENDES, A. A. A importância da língua portuguesa na linguagem matemática: metodologias que podem ser usadas na sala de aula. Rio de Janeiro: CiFEFiL, 2015. Disponível em:<http://filologia.org.br/xix_cnlf/cnlf/09/001.pdf>. Acesso em: 07 mai. 2023.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.