Games for teaching Probability in the early years of Elementary School
Main Article Content
Abstract
This work aims to present games to help teach probability in the early years of Elementary School. To this end, through qualitative research we carried out a survey of digital and non-digital games that were suitable for teaching probability in the initial years, complying with the criteria of adaptability, interactivity and problematization, allowing them to be made with accessible material and adapted, stimulating student engagement and triggering questions about the concepts being addressed. In this way, 8 games were selected and the tests demonstrated that they are potentially significant resources for the process of learning probability concepts in the early years, adapting to the cognitive demands that involve assimilation, as well as helping in the development of probabilistic thinking and language. probabilistic approach with a focus on vocabulary in a playful way, and can also be used to review, fix concepts or give new meaning to concepts.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Uma nova publicação de artigo anteriormente publicado na Revista Baiana de Educação Matemática, fica sujeita à expressa menção da precedência de sua publicação neste periódico, seguindo as normas de referência. Autores que publicam na RBEM concordam com os seguintes termos:
-
O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, sintática, ortográfica e bibliográfica com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. As provas finais poderão ou não ser enviadas aos autores.
-
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY-NC-SA).
-
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista, exemplo: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro, com reconhecimento de autoria e publicação inicial na RBEM.
-
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online — em repositórios institucionais, página pessoal, rede social ou demais sites de divulgação científica.
References
ALSINA, A. Contextos y propuestas para la enseñanza de la estadística y la probabilidad en Educación Infantil: un itinerario didáctico. Épsilon, v.95, p. 25-48, 2017.
BATANERO, C.; HENRY, M.; PARZYSZ, B. The nature of chance and probability. In: JONES, G. A. (Ed.). Exploring probability in school: challenges for teaching and learning. New York, USA: Springer, 2005.
BATANERO, C.; BOROVCNIK, M. Statistics and probability in high school. Rotterdam: Sense Publishers, 2016.
BETSCH, T. et al. Lost in search: (Mal-) adaptation to probabilistic decision environments in children and adults. Dev. Psychol., 52, n. 2, p. 311-325, 2016.
BOROVCNIK, M. Strengthening the role of probability within statistics curricula. In: BATANERO, C. et al (Eds.). Statistics in school mathematics: challenges for teaching and teacher education. New York: Springer, 2011.
BRAGA, E. R.; BALLEJO, C. C.; VIALI, L. Atividades contextualizadas sobre a Covid-19: desenvolvimento do letramento probabilístico no 6º ano do Ensino Fundamental. Unión - Revista Iberoamericana de Educación Matemática, v. 18, n. 65, p. 01-19, 2022.
BRASIL. Base nacional comum curricular. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: matemática. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 1997.
BRYANT, P., NUNES, T. Children’s understanding of probability: a literature review. London: Nuffield Foundation, 2012.
CAMPOS, T. M. M.; CARVALHO, J. I. F. Probabilidade nos anos iniciais da educação básica: contribuições de um programa de ensino. Em Teia – Revista de Educação Matemática e Tecnológica, v. 7, n. 1, p. 1-18, 2016.
ELSAYED, A. M.; ALOUFI, F. Assessing the efficacy of hands-on games for expanding understanding of probability concepts in mathematics education. Migration Letters, v. 20, n. 3, p. 912-921, 2023.
FALK, R.; FALK, R.; LEVIN, I. A potential for learning probability in young children. Educ. Stud. Math, v. 11, p. 181–204, 1980.
FISCHBEIN, E. The Intuitive Sources of Probabilistic Thinking in Children. Reidel: Dordrecht, Holanda, 1975.
FISCHBEIN, E., NELLO, M.S.; MARINO, M.S. Factors affecting probabilistic judgements in children and adolescents. Educ. Stud. Math., v.22, p. 523–549, 1991.
FISCHBEIN, E.; SCHNARCH, D. The Evolution with age of probabilistic, intuitively based misconceptions. Journal for Research in Mathematics Education. v. 28, n. 1, p. 96-105, 1997.
GAL, I. Towards probability literacy for all citizens: Building blocks and instructional dilemmas. In: JONES, G. A. (Eds). Exploring probability in school: challenges for teaching and learning. Boston, MA: Springer US, 2005.
GAL, I. Developing probability literacy: Needs and pressures stemming from frameworks of adult competencies and mathematics curricula. In: CHO, S.J. (Ed.). Proceedings of the 12th International Congress on Mathematical Education, Seoul, Korea: Springer, 2012.
HORVATH, J.; LEHRER, R. A model-based perspective on the development of children's understanding of chance and uncertainty. In: LAJOIE, S. P. (Ed.). Reflections on statistics: agendas for learning, teaching, and assessment in K-12. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 1998.
KISHIMOTO, T. M. O jogo e a educação infantil. São Paulo: Pioneira, 1998.
KONOLD, C. Understanding students beliefs about probability. In: Von Glasersfeld, E. (ed.). Radical Constructivism in Mathematics Education.Kluwer Academic Publishers: Dordrecht, p. 139–156, 1991.
LOZADA, C. O.; BARBOSA, E. A. A.; SANTOS, J. A. Jogos para o ensino de probabilidade nos anos iniciais do ensino fundamental. In: Congresso Nacional de Educação Matemática de Grandes Dourados, 2., 2021, Dourados. Anais...UFGD: Dourados, 2021.
LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MOLINA, M. et al. Un acercamento a la investigácio de diseño a través de los experimentos de enseñanza. Enseñanza de las ciencias, v. 29, n. 1, p. 75 -88, 2011.
OLIVEIRA JÚNIOR, A. P.; BARBOSA, N. D. O jogo pedagógico “brincando com a probabilidade” para os anos iniciais do ensino fundamental: o espaço amostral. Zetetike, Campinas, SP, v. 28, p. 1-21, 2020.
ORTIZ, C. V.; ALSINA, A.Intuitive ideas about chance and probability in children from 4 to 6 years old. Acta Scientiae, v.21, n.3, p.131-154, 2019.
OSMAN, M.; STAVY, R. Development of intuitive rules: evaluating the application of the dual-system framework to understanding children's intuitive reasoning. Psychonomic Bulletin & Review, v.13, n.6, p. 935-953, 2006.
PIAGET, J.; INHELDER, B. The origin of the idea of chance in children. Routledge and Kegan Paul: London, 1975.
SHARMA, S. et al. Exploring probability concepts in a game context. Teachers and Curriculum, v.21, n. 1, p. 59–70, 2021.
SHARMA, S. Cultural influences in probabilistic thinking. Journal of Mathematics Research, v.4, p. 5, 63-77, 2012.
STARLING, S.J., REEDER, P.A., ASLIN, R.N. Probability learning in an uncertain world: how children adjust to changing contingencies. Cogn. Dev. n. 48, p. 01-27, 2018.
VÁSQUEZ, C. O.; ALSINA, A. Lenguaje probabilístico: un camino para el desarrollo de la alfabetización probabilística. Un estudio de caso en el aula de Educación Primaria. Bolema, Rio Claro (SP), v. 31, n. 57, p. 454 - 478, abr. 2017.