Pre-appropriation of games about the first-degree equation proposed in textbooks
Main Article Content
Abstract
This article results from a master’s thesis developed in the Postgraduate Program in Science Teaching, whose objective was to analyze the pre-appropriation of games for teaching first-degree equations by mathematics teachers, proposed in textbooks approved by the National Program of the Textbook. The research was guided by the model of appropriation of a new resource, structured in three phases (pre-appropriation, original appropriation, and reappropriation), and the reflective methodology was used based on the Documental Approach to Didactics. This article is limited to analyzing the pre-appropriation phase of the games. Two mathematics teachers from the final years of the elementary school in the municipal network of Recife, Pernambuco, participated in the research. The results highlight the influence of mathematical knowledge for teaching in the instrumentalization process of the games and the different types of planned instrumental orchestrations, in particular, for the use of the equivalent equations game in the classroom.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Uma nova publicação de artigo anteriormente publicado na Revista Baiana de Educação Matemática, fica sujeita à expressa menção da precedência de sua publicação neste periódico, seguindo as normas de referência. Autores que publicam na RBEM concordam com os seguintes termos:
-
O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, sintática, ortográfica e bibliográfica com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. As provas finais poderão ou não ser enviadas aos autores.
-
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY-NC-SA).
-
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista, exemplo: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro, com reconhecimento de autoria e publicação inicial na RBEM.
-
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online — em repositórios institucionais, página pessoal, rede social ou demais sites de divulgação científica.
References
ARAÚJO, A. J. O ensino de álgebra no Brasil e na França: estudo sobre o ensino de equações do 1º grau à luz da teoria antropológica do didático. 2009. Tese (Programa de Pós- Graduação em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2009.
BALL, D. L.; THAMES, M. H. ; PHELPS, G. Content Knowledge for Teaching What Makes It Special? Journal of Teacher Education, Washington, n. 59, v.5, p. 389-407, 2008.
BELLEMAIN, F.; TROUCHE, L. Compreender o Trabalho do Professor com os Recursos de seu Ensino, um Questionamento Didático e Informático. Caminhos da Educação Matemática em Revista/Online, Aracajú, v. 9, n. 1, p. 105-144, 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Guia digital PNLD 2020. Brasília: Ministério da Educação, 2020. Disponível de em: https://pnld.nees.ufal.br/assets-pnld/guias/Guia_pnld_2020_pnld2020-matematica.pdf. Acesso em: 20 jan. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018.
CARRILLO, J. et al. Un marco teórico para el conocimiento especializado del profesor de Matemáticas. Huelva: Universidad de Huelva Publicaciones, 2014.
CHEVALLARD, Y. L’analyse des pratiques enseignantes en théorie anthropologique du didactique. Recherches en Didactique des Mathématiques, Grenoble, v.19, n.2, p.221-265.1999.
DANTE, L. R. Teláris. Matemática. 7º ano. São Paulo: Ática, 2018.
DRIJVERS, P. et al. The teacher and the tool: instrumental orchestrations in the technology-rich mathematics classroom. Educational Studies in Mathematics, Melbourne, v. 75, n.2, p.213-234, 2010.
GAY, M. R.G.; SILVA, W.R. Araribá Mais Matemática. 7º ano. São Paulo: Moderna, 2018.
GUEUDET, G.; TROUCHE, L. Du travail documentaire des enseignants: genèses, collectifs, communautés. Le cas des mathématiques. Education et Didactique, Rennes, v.2, n. 3, p.7-33, 2008.
GUEUDET, G. ; TROUCHE, L. (Orgs.). Ressources vives. le travail documentaire des professeurs en mathématiques. Rennes/Lyon: Presses Universitaires de Rennes/INRP, 2010.
IGLIORI, S. B.C; ALMEIDA, M.V. A orquestração instrumental de uma situação matemática para o EFII. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v.21, n.5, p. 230-245, 2019. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/45545.
IGNÁCIO, R. S. Criação de capítulo de livro didático digital no estágio curricular supervisionado: uma análise da documentação na formação inicial do professor de matemática. 2018. Tese (Doutorado em Educação Matemática), Universidade Anhanguera de São Paulo, 2018.
KOEHLER, M. L.; MISHRA, P..Introducing TPCK. In: AACTE Committee on Innovation and Technology (ed.). Handbook of Technological Pedadogical Content Knowledge (TPCK) for Educators. New York: Routledge, 2008. p. 3-29. Disponível em: http://punya.educ.msu.edu/publications/koehler_mishra_08.pdf. Acesso em: 25 jun. 2023.
LIRA, F. A. L. A apropriação por professores de matemática de jogos sobre equação do primeiro grau propostos em livros didáticos. 2022. 118 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências) - Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2022. Disponível em: http://www.tede2.ufrpe.br:8080/tede/handle/tede2/9380. Acesso em: 25 out. 2023.
LUCENA, R.; GITIRANA, V.; TROUCHE, L. Teoria da orquestração instrumental: um olhar para a formação docente. In: SIMPÓSIO LATINO-AMERICANO DE DIDÁTICA DA MATEMÁTICA, I., 2016, Bonito – MS. Anais [...]. Bonito: UFMS/SBEM, 2016.
RABARDEL, P. Les hommes et les technologies: une approche cognitive des instruments contemporains. Paris: Armand Colin, 1995.
RECIFE. Secretaria Municipal de Educação. Plano de estudo. 7º ano. Recife: SME, 2021. Disponível em: http://www.portaldaeducacao.recife.pe.gov.br/sites/default/files/arquivos_informativos_home/EnsinoFundamental.pdf. Acesso em: 20 jan. 2023.
ROUSSON, L. Conception d’un jeu-situation numérique et son appropriation par des professeurs: le cas de l’enseignement de l’énumération à l’école maternelle. 2017. These (Doctorat en Sciences de l’Education), Université Claude Bernard Lyon 1, Lyon-France, 2017.
TRGALOVÁ, J. ; ROUSSON, L. Model of appropriation of a curricular resource: a case of a digital game for the teaching of enumeration skills in kindergarten. ZDM Mathematics Education, London - Springer, n. 49, v. 5, 769-784, 2017.
TROUCHE, L. et al. L’approche documentaire du didactique, p. 1-13, 2020. Disponível em: https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02512596/document. Acesso em: 20 jan.2022.
TROUCHE, L. Managing the complexity of human/machine interactions in computerized learning environments: Guiding students’ command process through instrumental orchestrations. International Journal of Computers for Mathematics Learning, 9, p. 281-307, 2004.