An analysis of epistemological and didactic obstacles in tasks on trigonometric transformations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47207/rbem.v4i01.17273

Keywords:

epistemological obstacles, textbook, trigonometric transformations

Abstract

This study aimed to present an analysis of the epistemological and didactic obstacles in relation to the object of knowledge trigonometric transformations, by observing the tasks present in the textbook available at PNLEM 2021. This research was characterized as a bibliographical survey, based on Bachelard's principles ( 2006). To justify the choice of the textbook "Mathematics and its technologies" by Souza (2021), a survey was carried out in the National Textbook Plan Guide (PNLEM/2021), as well as a chronological analysis of the PNLEM from 2006 to 2021, with the aim of verifying whether trigonometric transformations have been addressed since the beginning of the implementation of the PNLEM and whether they are still evident in the current 2021 Guide, after implementation of the National Common Curricular Base/BNCC (2018). Through this analysis, it was found that the aforementioned object of knowledge was no longer addressed in most textbooks from PNLEM 2018 onwards, as proposed by the national normative documents PCNEM (2000), OCEM (2006) and BNCC (2018), while discuss that this mathematical knowledge did not meet the set of skills to be developed in teaching Mathematics in Basic Education. Therefore, only one teaching material addresses this content in question, proposing tasks with the possibility of partially consolidating the student's learning, making it necessary to rethink a learning proposal that enables the understanding and importance of the study of trigonometric transformations in Basic Education, with the aim of to overcome epistemological and didactic obstacles.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Geane Santana Oliveira, Universidade Federal de Sergipe

Universidade Federal de Sergipe (UFS). Professora da Educação Básica do estado de Sergipe (SEDUC/SE). Mestra em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECIMA/UFS). 

Laerte Silva da Fonseca, Instituto Federal de Sergipe

Instituto Federal de Sergipe (IFS). Professor do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Pós-Doutorado.

References

BACHELARD, G. A formação do espírito científico. Tradução de Estela dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Contraponto Editora, 1996.

BITTENCOURT, C. M. Livros didáticos: concepções e uso. Recife: Secretaria da Educação e Esporte de Pernambuco, 1997. (Coleção Qualidade do Ensino, Série: Formação do Professor).

BOYER, C. B. História da matemática. Trad. Elza Furtado Gomide. São Paulo: Edgard Blücher, 1974.

BOYER, C. B. História da matemática. Trad. Elza F. Gomide. São Paulo: Edgard Blücher, 2012.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.

BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: volume 2 – Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEB, 2006.

BRASIL. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais Ensino Médio: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEMT, 2000.

BRASIL. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais Ensino Médio: PCN+ – Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEMT, 2006.

BRASIL. Guia de livros didáticos: PNLD 2018: matemática: ensino médio. –Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2018.

BRASIL. Guia de livros didáticos: PNLEM 2006: matemática: ensino médio. –Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006.

BRASIL. Guia de livros didáticos: PNLEM 2009: matemática: ensino médio. –Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2009.

BRASIL. Guia de livros didáticos: PNLEM 2012: matemática: ensino médio. –Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2012.

BRASIL. Guia de livros didáticos: PNLEM 2015: matemática: ensino médio. –Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2015.

BRASIL. Guia de livros didáticos: PNLEM 2018: matemática: ensino médio. –Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2018.

CHEVALLARD, Y. Analyse des pratiques enseignantes et didactique des mathematiques: L’approche anthropologique. Cours donné à l’université d’été Analyse des pratiques enseignantes et didactique des mathématiques, La Rochelle, 4-11; paru dans les actes de cette université d’été, IREM de Clermont-Ferrand, p. 91-120. 1998. Disponível em: http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/article.php3?id_article=27. Acesso em: 14 nov. 2021

COSTA, M. S.; ALLEVATO, N. S. G.. Livro didático de matemática: análise de professoras polivalentes em relação ao ensino de geometria. Vidya, Santa Maria, v. 30, n. 2, p. 71 - 80, jul./dez. 2010.

DANTE, L. R. Livro didático de Matemática: uso ou abuso? In: Em aberto. Brasília, v.26, n.69, p.52 – 58, jan/marc. 1996.

EVES, H. Introdução à história da matemática. Trad. Hygino Hugueros Domingues. Campinas: ed. UNICAMP, 2011.

FONSECA, L. S. Um estudo sobre o Ensino de Funções Trigonométricas no Ensino Médio e no Ensino Superior no Brasil e França. 2015. 495 f. (Tese de Doutorado) – Universidade Anhanguera de São Paulo, São Paulo, 2015.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2008.

LUCKESI, C. C. Filosofia da educação. São Paulo: Cortez, 1990.

Published

2023-09-25

How to Cite

Santana Oliveira, G., & Fonseca, L. S. da. (2023). An analysis of epistemological and didactic obstacles in tasks on trigonometric transformations. Revista Baiana De Educação Matemática, 4(01), e202315. https://doi.org/10.47207/rbem.v4i01.17273