The functions of a mason's work tools: a practical and mathematical analysis from the perspective of the Ontosemiotic Approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47207/rbem.v3i01.15895

Keywords:

Cognitive Configuration. Ontossemotic Approach. Mathematical knowledge of Mason. Mathematics Education.

Abstract

This article aims to analyze the mathematical knowledge manifested by a construction worker in the work of his functions and in the knowledge of the functions of his work tools. We present a clipping of a qualitative research approach, with the semi-structured interview as a procedure in the production of the data, the use of the recorder and the field diary as instruments of this production. In the analysis, the model of an Epistemic Configuration, one of the theoretical tools of the Ontossemiotic Approach of Cognition and Mathematical Instruction (EOS), composed of six elements: Situation-Problem, Definitions, Language, Procedures, Propositions and Arguments, is used. The interviewee was an 84-year-old bricklayer from the city of Nilo Peçanha-BA, who has low schooling. The Epistemic Configuration helped in the understanding, in a schematic and organized way, of the knowledge of this worker. It is considered, in line with EOS, that mathematics is a human construction and, in this context, it was perceived that the interviewee has mathematical knowledge acquired in his work practice and lifelong experiences. The results indicate that the interviewee recognizes the functions of his work tools according to his use of them, revealing in some moments the mathematics incorporated into this use and the tools. The research recognizes the importance of mathematical knowledge of construction workers in the development of society and corroborates studies that point to the need to work and use such knowledge in schools as a way to enrich mathematics studies and show its applicability.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Felippe Allan Osires Santos Lopes, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Mestre em Educação em Ciências e Matemática.

Tânia Cristina Rocha da Silva Gusmão, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Doutora em Didática da Matemática. Bolsista Produtividade em Pesquisa do CNPQ, PQ-2.

Vicenç Font, Universidade de Barcelona (UB)

Universidade de Barcelona (UB). Doutor em Filosofia e Ciências da Educação.

References

BIZZO, N. Ciências: fácil ou difícil? 1. ed. São Paulo: Biruta, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Ministério da Educação, 1996.

CAMPOS, M, A. Uma sequência didática para o desenvolvimento do pensamento algébrico no 6º ano do ensino fundamental, 2019. Tese (Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências. Universidade Federal da Bahia e Universidade Estadual de Feira de Santana, 2019.

CASTRO, A. G.; FONSECA, J. C. M. Explorando a matemática na construção de casas de alvenarias. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, Pasto – Colômbia, v. 8, n. 1, p. 29-49, feb, 2015.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. Petrópolis: Vozes, 2014.

D’AMBROSIO, U. A história da matemática: questões historiográficas e políticas e reflexos na educação matemática. In: BICUDO, M. A. V. (Org.). Pesquisa em Educação Matemática: Concepções e Perspectivas. São Paulo: Editora UNESP. p. 97-115, 1999.

D’AMBROSIO, U. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 5. ed. Autêntica: Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

DUARTE, C. G. Etnomatemática, currículo e práticas sociais do “mundo da construção civil”. Educação Unisinos, Rio Grande do Sul, vol. 8 n. 15, p. 195-2015, jul/dez, 2004.

FONT, V.; GODINO, J. D. La noción de configuración epistémica como herramienta de análisis de textos matemáticos: su uso en la formación de professores. Educ. Mat. Pesqui., São Paulo, v. 8, n. 1, p. 67-98, 2006.

FIORENTINI, D.; LOREZEZATO, S. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. Ver. Campinas, SP: autores associados, 2012.

GODINO, J. D.; BATANERO, C. Significado institucional y personal de los objetos matemáticos. Recherches en Didactique des Mathématiques, Grenoble, França, v. 14. n. 3. p. 325-355, 1994.

GODINO, J.; FONT, V. La noción de configuración epistémica como herramienta de análisis de textos matemáticos: su uso en la formación de profesores. Educação Matemática em Pesquisa, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 67-98, 2006.

GODINO, J., BATANERO, C., FONT, V. Um enfoque ontossemiótico do conhecimento e a instrução matemática. In: Revista de Ensino de Ciências e Matemática. v. 10, n. 2, jul./dez, 2008.

GODINO, J.; GIACOMONE, B.; BATANERO, C.; FONT, V. Enfoque Ontosemiótico de los Conocimientos y Competencias del Profesor de Matemáticas. Bolema, Rio Claro, v.31, n. 57, p. 90-113, abr, 2017.

GUSMÃO, T. C. R. S. Los procesos metacognitivos en la comprensión de las prácticas de los estudiantes cuando resuelven problemas matemáticos: una perspectiva ontossemiótica. 2006. Tese (Doutorado em Didáctica de las Matemáticas) – Faculdade de Ciências da Educação, Universidade de Santiago de Compostela, España, 2006.

HALL, S. Cultura e representação. 1. ed. Rio de Janeiro: PUC-Rio: Apicuri, 2016.

MEZZAROBA, O; MONTEIRO, C. S. Manual de metodologia da pesquisa no direito. 7 ed. São Paulo: Saraiva, 2017.

MICOTTI, M. C. O. O ensino e as propostas pedagógicas. In: BICUDO, M. A. V. (Org.). Pesquisa em Educação Matemática: Concepções e Perspectivas. São Paulo: Editora UNESP. p. 153-167, 1999.

NUNES, T.; CARRAHER, D.; SCHLIEMANN, A. Na vida dez, na escola zero. 16. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

LOPES, F. A. O. S. A matemática de um operário da construção civil na perspectiva do enfoque ontossemiótico. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e matemática). Programa de Pós-graduação em Educação Científica e Formação de Professores - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia – Jequié, 2020.

PAIS, L. C. Didática da matemática: uma análise da influência francesa. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

PONTE, J. P.; BROCARDO, J.; OLIVEIRA, H.; Investigações matemáticas na sala de aula. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

ROSA, M.; OREY, D. C. Abordagens atuais do programa etnomatemática: delineando um caminho para a ação pedagógica. Bolema, Rio Claro, v. 19, n. 26, p. 19-48, 2006.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias de currículo. 3. Ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

SOUZA, F. B. R.; DINIZ, M. S. B.; SILVA. R. P. Conhecimentos matemáticos presentes na construção civil: um estudo com inspiração na etnomatemática. In: I Jornada de Estudos em Matemática. Marabá, 27-30, out, 2015.

VARIZO, Z. C. M. Os caminhos da didática e sua relação com a formação de professores de Matemática. In: NACARATO, A. M.; PAIVA, M. A. V (Orgs). A formação do professor que ensina matemática: perspectivas e pesquisas. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

Published

2022-12-29

How to Cite

Lopes, F. A. O. S. ., Gusmão, T. C. R. da S., & Font, V. (2022). The functions of a mason’s work tools: a practical and mathematical analysis from the perspective of the Ontosemiotic Approach. Revista Baiana De Educação Matemática, 3(01), e202229. https://doi.org/10.47207/rbem.v3i01.15895