Experience Report — the pioneering trajectory of GEDIM-STATISTIC in the dissemination of Statistical Education in the Brazilian Amazon

Main Article Content

Jacqueline Agnes da Silveira Santos
Vera Debora Maciel Vilhena
Silvia Caroline Salgado Pena
José Messildo Viana Nunes

Abstract

We present GEDIM-STATISTIC, the first Statistical Education group in the Brazilian Amazon. Founded in 2019. It is part of the Study and Research Group in Mathematics Didactics of the Institute of Mathematics and Scientific Education of the Federal University of Pará–GEDIM/IEMCI/UFPA. It aims, through the use of methods and procedures of Statistical Science, to contribute to the development of an investigative, reflective and critical attitude of students (of all educational levels) and other local citizens. Its existence is justified by the diagnosis carried out by members of the group, after monitoring a group of undergraduate students from the Instituto Educação Mathematica Cientifica (IEMCI), as well as interventions with students in the early years, where gaps in the assimilation of concepts of literacy, statistical thinking and reasoning.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Santos, J. A. da S., Vilhena, V. D. M., Pena, S. C. S., & Nunes, J. M. V. (2022). Experience Report — the pioneering trajectory of GEDIM-STATISTIC in the dissemination of Statistical Education in the Brazilian Amazon. Revista Baiana De Educação Matemática, 3(01), e202225. https://doi.org/10.47207/rbem.v3i01.15720
Section
Dossiê Temático - Educação Estatística brasileira na 11th ICOTS
Author Biographies

Jacqueline Agnes da Silveira Santos, Universidade Federal do Pará

Universidade da Amazônia (UNAMA). Mestranda. https://orcid.org/0000-0003-3247-7770.

Vera Debora Maciel Vilhena, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Universidade Federal do Pará (UFPA). Doutoranda.

Silvia Caroline Salgado Pena, Universidade Federal do Pará

Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestra.

José Messildo Viana Nunes, Universidade Federal do Pará

Universidade Federal do Pará (UFPA). Doutor.

References

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Base nacional comum curricular. Brasília: MEC/SEF/SEESP, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 05 mai. 2022.

CAMPOS, C. R., Wodewotzi, M. L. L., & Jacobini, O. R. (Org.) (2011). Educação Estatística: teoria e prática em ambientes de modelagem matemática (Coleção Tendências em Educação Matemática, 23). (14x21cm, 144p). Belo Horizonte, BH: Autêntica. ISBN:978-85-7526-573-4.

CAVALCANTE, P. S. M., & Maia, B. G. M. (2019, outubro). A importância dos grupos de estudos e de pesquisas para a formação docente dos estudantes de Pedagogia. In Anais do VI CONEDU, Fortaleza, CE. Disponível: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2019/ TRABALHO_EV127_MD1_SA1_ID7710_15082019125452.pdf. Acesso em: 13 jun. 2022.

CAZORLA, I. M. (2002). A relação entre a habilidade viso-pictórica e o domínio de conceitos estatísticos na leitura de gráficos (Tese de Doutorado). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved =2ahUKEwj3uKugksv7AhWaJrkGHfxnBUYQFnoECB0QAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.psiem.fe.unicamp.br%2Fpf-psiem%2Fcazorla_irenemauricio_d.pdf&usg=AOvVaw0skXj5Id I7hAmXhuzIv7GQ. Acesso em: 05 mai. 2022.

CRUZ, T., & PORTELLA, J. (2021, 12 de dezembro). A Educação na Amazônia Legal Diagnóstico e Pontos Críticos. Recuperado de https://amazonia2030.org.br/educacao-na-amazonia-legal/. Acesso em: 05 mai. 2022.

GIORDANO, C. C., DAMASCENO, A. V. C., & VILHENA, V. D. M. (2022). O Desenvolvimento do Letramento Estatístico e Financeiro na Formação Continuada de Professores. Disponível: https://iccl2022.ipsantarem.pt/wp-content/uploads /2022/07/book_of_abstracts.pdf. Acesso em: 20 nov. 2022.

MARTINEZ, A. L. S. (2016). Uso de atividades didáticas contextualizadas para estimular o aprendizado de geometria (Dissertação de Mestrado). Universidade de Brasília, Brasília, DF. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/21135/1/2016_Andr% C3%A9LuisSantosMartinez.pdf. Acesso em: 5 mai. 2022.

SAMÁ, S., CAZORLA, I. & AMORIM, E. M. (2019). Metodologias ativas no ensino de Estatística nos cursos de licenciatura. In C. E. Lopes, M. Porciúncula, & S. Samá (Org.), Perspectivas para o ensino e aprendizagem de Estatística e Probabilidade (1ª. ed., Cap. 8, pp. 195-220). Campinas, SP: Mercado de Letras. ISBN: 978-85-7591-569-1.

MÜLLER, T. L. Educação Financeira e Educação Estatística: inflação e preços. Anais do XI ENEM –XI Encontro Nacional de Educação Matemática, Juiz de Fora, 2018. Disponível em: https://www2.ufjf.br/mestradoedumat/wp-content/uploads/sites/134/2020/07/Produto-educaci onal-Tamara-com-licen%C3%A7a.pdf. Acesso em: 22 nov. 2022.