Representation in Tables: Learning by Students in the Primary School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47207/rbem.v3i01.15718

Keywords:

Statistical Education. Primary school. Table. Teaching and Learning.

Abstract

It is essential to form citizens capable of interpreting and systematizing information about all types of knowledge. Understanding representations in tables is one of the essential knowledge areas for a critical Statistical Education. In this study, we seek to investigate the learning of table representation by students in the primary School. To this end, we carried out an experimental study with 111 students from the 2nd and 5th grades. The pre and post tests were carried out individually and a teaching intervention, lasting two meetings of approximately 2 hours, was carried out with the whole class. In all phases, activities involved interpreting and building single and two-way table with real data. We observed that students from the 2nd year already knew how to locate frequencies, but learned to interpret data and make decisions based on them, no longer based on their beliefs or life experiences. Thus, they began to analyse all the data in the table and their relationships to justify their choices. The 2nd year students started to build simple tables recording all the constituent elements, however, only in the 5th year the students were able to build two-way tables. Thus, when teaching tables is carried out intentionally and systematically, significant developments in learning can be seen. The teaching of tables needs to value proposals for activities that lead students to critically reflect on real contexts, exploring different types of skills, analysing information as a way of making decisions and confronting conclusions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Betânia Evangelista, Governo de Pernambuco

Governo de Pernambuco (PE). Doutora em Educação Matemática e Tecnológica.

Gilda Guimarães, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Doutora em Psicologia Cognitiva.

Izabella Oliveira, Université Laval/Canadá (UL)

Université Laval/Canadá (UL). Doutora em Educação.

References

BIANCHINI, D. F.; NEHRING, C. M. Práticas estatísticas de professoras dos anos iniciais – uma discussão preliminar. Encontro Nacional de Educação Matemática. Anais do XI ENEM. Curitiba, 2013. Disponível em: [http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/anais/XIENEM/pdf/232_169_ID.pdf]

BIVAR, D.; SELVA, A. Como as crianças constroem tabelas? In: 3º SIPEMAT – Simpósio Internacional de pesquisa em Educação Matemática. Anais do 3º SIPEMAT, Ilhéus, 2013. Disponível em: [https://proativa.virtual.ufc.br/sipemat2012/papers/600/submission/director/600.pdf]

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Versão Final. Disponível em: [http://basenacionalcomum.mec.gov.br/]

CONTI, K. C.; CARVALHO, D. L. O letramento presente na construção de tabelas por alunos da Educação de Jovens e Adultos. Boletim de Educação Matemática, 24 (20), p. 637-658, 2011. Disponível em: [https://www.redalyc.org/pdf/2912/291222113002.pdf]

CURI, E.; NASCIMENTO, J. C. P. O trabalho com gráficos e tabelas nos currículos prescritos, apresentados, praticados e avaliados. ENCEPAI – Encontro de Combinatório, Estatísticas e Probabilidade dos anos iniciais. Anais do ENCEPAI. Recife, 2016. Disponível em: [https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/3886]

DESSBESEL, R. S.; CURY, H. N. Uma análise do ensino de Estatística ministrado por professores da Educação Básica no município de Cruz Alta, RS, Brasil. VII CIBEM – Congreso Iberoamericano de Educación Matemática. Anais do VII CIBEM. Montevideo, 2013. Disponível em: [http://funes.uniandes.edu.co/19883/1/Cury2013Uma.pdf]

DÍAZ-LEVICOY, D.; MORALES, R.; ORTIZ, C. V. Construcción de tablas estadísticas por estudiantes chilenos de tercero de Educación Primaría. Educação & Linguagem, v. 20 n. 1, p. 149-166, jan/jun, 2017. Disponível em: [https://www.metodista.br/revistas/revistas-metodista/index.php/EL/article/view/8689]

ESTRELLA, S. El objeto tabla: Un estudio epistemológico, cognitivo y didáctico. [Tesis doctoral no publicada]. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, 2014.

ESTRELLA, S.; MENA-LORCA, A.; OLFOS, R. Tasks associated to the treatment of tables at elementary school and its level of difficulty. In: 12th International Congress on Mathematical Education Program, COEX, Seoul, Korea, 2012. Disponível em: [https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-23470-0_9]

EVANGELISTA, B.; GUIMARÃES, G. L. Análise de atividades sobre tabelas em livros didáticos brasileiros dos anos iniciais do ensino fundamental. In: Tercer Congreso International Virtual de Educación Estadística. Actas del Tercer Congreso International Virtual de Educación Estadística, 2019. Disponível em: [https://www.ugr.es/~fqm126/civeest/evangelista.pdf]

EVANGELISTA, B.; GUIMARÃES, G. L. Tables in textbooks for elementary school grades 4 and 5. II International Conference on Mathematics Textbook Research and Development - ICMT, Rio de Janeiro. Anais do II ICMT, 2017.

EVANGELISTA, B.; GUIMARÃES, G.; OLIVEIRA, I. Propostas de atividades com tabelas em livros didáticos de Matemática dos anos iniciais do Ensino Fundamental do Brasil e do Quebec. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, 14(2), 14-25, 2021. [https://revista.pgsskroton.com/index.php/jieem/article/view/8257]

FEBLES, M. C. E.; GUERRA, A. T. A. Un estudio sobre la competencia de los alumnos en el manejo de tablas para resolver situaciones cotidianas. M.J. González, M.T. González & J. Murillo (Eds.), Investigación en Educación Matemática XIII, pp. 227-236. Santander: SEIEM, 2009. Disponível em: [http://www.ugr.es/~fjjrios/pce/media/4-5-c-ManejoTablas.pdf]

GABUCIO, F.; MARTÍ, E.; ENFEDAQUE, J.; GILABERT, S.; KONSTANTINIDOU, A. Níveles de comprensión de las tablas em alunos de primária y secundaria. Cultura y Educación, 22(2), 183-197, 2010. Disponível em: [https://doi.org/10.1174/113564010791304528]

GAL, I. Assessing students’ interpretations of data. Phillips, Brian (Ed.), Papers on Statistical Education presented at ICME-8 (International Congress on Mathematics Education-8) Seville, Spain, July, p. 14-21, 1996. Disponível em: [https://iase-web.org/documents/papers/icme8/Gal.pdf?1402524931]

GIOT, B.; QUITTRE, V. Les tableaux à double entrée dans les écrits scientifiques des jeunes élèves. Cahiers des Sciences de l’Éducation – Université de Liège (aSPe), 2008. Disponível em: [https://orbi.uliege.be/bitstream/2268/13232/1/GIOT_QUITTRE_CAH27-28_2008_103.pdf]

GUIMARÃES, G. L. Categorização e representação de dados: o que sabem os alunos do Ensino Fundamental. Borba, R.; Guimarães, G. (Orgs.). A pesquisa em educação matemática: repercussões na sala de aula. São Paulo: Cortez, 2009.

GUIMARÃES, G. L.; EVANGELISTA, B.; OLIVEIRA, I. What students in the first grades of elementary school know about tables. [Special issue: Statistics education research from a Latin American perspective]. Statistics Education Research Journal, 20 (2), 2021. Disponível em: [https://doi.org/10.52041/serj.v20i2.358]

GUIMARÃES, G.; GITIRANA, V. Estatística no Ensino Fundamental: a pesquisa como eixo estruturador. Borba e Monteiro (Orgs) Processo de Ensino Aprendizagem em Educação Matemática. Editora da Universidade Federal de Pernambuco, p. 93-132, 2013. Disponível em: [https://91f21164-84c5-41d1-b7e6-9a10acbd5c48.filesusr.com/ugd/01ae26_453eb1e63a754df1b6f59e5aec586e94.pdf]

GUIMARÃES. G; GITIRANA. V; CAVALCANTE. M; MARQUES. M. Livros didáticos de Matemática nas séries iniciais: Análise das atividades sobre gráficos e tabelas. IX Encontro Nacional de Educação Matemática. Anais do IX ENEM. Belo Horizonte, 2007. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/anais/ix_enem/Html/comunicacaoCientifica.html]

GUIMARÃES, G. L.; OLIVEIRA, I. Construção e interpretação de gráficos e tabelas. In: BRASIL. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Caderno 7 (Educação Estatística). Brasília: Ministério da Educação, p. 21-38, 2014. Disponível em: [https://wp.ufpel.edu.br/obeducpacto/files/2019/08/Unidade-7-3.pdf]

GRYMUZA, A. M. G.; RÊGO, R. G. O ensino de gráficos e tabelas na perspectiva da teoria da atividade. Revista de Educação Matemática e Tecnologia Iberoamericana – EM TEIA. V. 7 Nº 1. Recife, 2016. Disponível em: [https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/3880]

MARTÍ, E., SEDANIO, E.; LA CERDA, C. Alfabetización gráfica. La apropiación de las tablas como instrumentos cognitivos. Contextos, 9(10), 65-78, 2010.

NOPE, Á. R.; BERNAL, J. A. N.; ALFONSO, I. Á. El pensamiento crítico en la interpretación de tablas y gráficos estadísticos en el aula. J. M. Contreras, C. Batanero, J. D. Godino, G.R. Cañadas, P. Arteaga, E. Molina, M.M. Gea y M.M. López (Eds.), Didáctica de la Estadística, Probabilidad y Combinatoria, 2, pp. 239-248. Granada, 2015. Disponível em: [http://www.estadis.net/3/actas/COM/17.%20El%20pensamiento%20cr%C3%ADtico%20en%20la%20interpretaci%C3%B3n%20de%20tablas%20y%20gr%C3%A1ficos%20estad%C3%ADsticos%20en%20el%20aula.pdf]

PAGAN, A.; FONSECA, S.; MAGINA, S. O nível do letramento estatístico em alunos de diferentes áreas de formação. VII Congresso Iberoamericano de Educação Matemática. Anais..., Montevideo, 2013. Disponível em: [http://funes.uniandes.edu.co/19986/1/Pagan2013O.pdf]

VANEGAS, F. N. Consideraciones sobre la didáctica de la probabilidad y de La estadística. VII CIBEM – Congreso Iberoamericano de Educación Matemática. Anais do VII CIBEM. Montevideo, 2013. Disponível em: [http://funes.uniandes.edu.co/19781/1/N%C3%BA%C3%B1ez2013Consideraciones.pdf]

Published

2022-12-27

How to Cite

Evangelista, B., Guimarães, G., & Oliveira, I. (2022). Representation in Tables: Learning by Students in the Primary School. Revista Baiana De Educação Matemática, 3(01), e202226. https://doi.org/10.47207/rbem.v3i01.15718

Issue

Section

Dossiê Temático - Educação Estatística brasileira na 11th ICOTS