A Educação Estatística e Probabilística nos Anos Iniciais no Brasil

Experiências que dinamizam o currículo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47207/rbem.v3i01.15673

Keywords:

Educação Matemática. Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Ensino-aprendizagem.

Abstract

The contents of Probability and Statistics, entitled “Information Treatment”, appear for the first time in Brazil in 1997 with the publication of the National Curricular Parameters. In 2017, they were reaffirmed as the Thematic Unit “Probability and Statistics” in the edition of the National Common Curricular Base – BNCC. These documents point out that all citizens need to develop skills to collect, organize, represent, interpret and analyze data, as well as understand that not all phenomena are deterministic and that there may be certain, impossible, improbable and probable events, in order to use these concepts in different daily contexts, in decision-making and in situations of uncertainty. Thus, the objective of this contribution is to present, through documents, the historical trajectory that situates the curricular question in relation to the teaching of Statistics and Probability in Brazil, of the BNCC with regard to the Initial Years of Elementary Education (1st to 5th year - children between 6 and 10 years old) and then, following the document referring to these contents, following paths ("why", "what" and "how"), we can streamline the prescribed curriculum.

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Author Biographies

Keli Cristina Conti, Universidade Federal de Minas Gerais, UFMG, Belo Horizonte/MG

Possui Licenciatura Plena em Matemática pelas Faculdades Integradas de Amparo (1999); Normal Superior pelo Centro Universitário Hermínio Ometto (2004); Licenciatura em Pedagogia pelo Centro Universitário de Araras (2011); Especialização em Matemática para Professores da quinta a oitava séries do Ensino Fundamental pelo Imecc/Unicamp (2006); Mestrado em Educação, linha de pesquisa Educação Matemática, pela Faculdade de Educação da Unicamp (2009); e Doutorado em Educação, linha de pesquisa Ensino e Práticas Culturais, pela Faculdade de Educação da Unicamp (2015). Durante o doutoramento, realizou estágio de pesquisa na Universidade de Lisboa (Portugal) pelo Programa de Doutorado Sanduíche no Exterior (PDSE/CAPES). Atualmente é Professora Adjunta do Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino da Faculdade de Educação (FAE) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), integrando o grupo de Educação Matemática e o Programa de Mestrado Profissional em Educação e Docência (Promestre), onde coordena a linha de Educação Matemática. Tem experiência como docente e pesquisadora na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática e Educação Estatística, atuando principalmente com os seguintes temas: Formação de Professores, Desenvolvimento Profissional, Educação Infantil, Ensino Fundamental e Educação de Jovens e Adultos.

Sandra Gonçalves Vila Bôas, Universidade de Uberaba

Universidade de Uberaba. Doutorado em Educação Matemática.

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Published

2022-12-19

How to Cite

Conti, K. C., & Vila Bôas, S. G. (2022). A Educação Estatística e Probabilística nos Anos Iniciais no Brasil: Experiências que dinamizam o currículo. Revista Baiana De Educação Matemática, 3(01), e202219. https://doi.org/10.47207/rbem.v3i01.15673

Issue

Section

Dossiê Temático - Educação Estatística brasileira na 11th ICOTS