Leitura e interpretação de gráficos estatísticos por alunos do 2º ano do ensino médio

Main Article Content

Andréa Pavan Perin
Celso Ribeiro Campo

Abstract

This text aims to analyze students' understanding of the level of reading graphs and tables that are necessary for them to be able to understand and communicate information presented through these statistical resources. Additionally, the pedagogical strategy that we describe in this study aims to develop critical competence in students. The activities described and analyzed here, which include a formative assessment, were carried out in a class of 29 high school students. The results were examined according to the assumptions of the discursive textual analysis methodology. The analysis of the results indicated that the students recognize that the reading of graphs and tables goes through different levels, which range from literal reading to that which requires the search for implicit information, as they pointed out that certain information was clear in the graphs, there was only the need to locate them. Others required combining and integrating information so that it could be observed. We also verified that critical competence emerged from the students in the debate we have proposed on the theme involved in the pedagogical strategy, which deals with subjects related to environmental preservation

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Perin, A. P., & Ribeiro Campo, C. (2022). Leitura e interpretação de gráficos estatísticos por alunos do 2º ano do ensino médio. Revista Baiana De Educação Matemática, 3(01), e202227. https://doi.org/10.47207/rbem.v3i01.15645
Section
Dossiê Temático - Educação Estatística brasileira na 11th ICOTS
Author Biographies

Andréa Pavan Perin, faculdade de Tecnologia de Itapetininga

FATEC-SP, doutora.

Celso Ribeiro Campo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutor em Educação Matemática. Professor do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). São Paulo, Brasil

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CAMPOS, Celso Ribeiro. A Educação Estatística: uma investigação acerca dos aspectos relevantes à didática da Estatística em cursos de graduação. 2007. 256f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Educação Matemática. Universidade Estadual Paulista, Rio Claro.

________. Towards critical statistics education: theory and practice. Saarbrücken, Deutschland: Lambert Academic Publishing, 2016.

CAMPOS, Celso Ribeiro, WODEWOTZKI, Maria Lúcia Lorenzetti, JACOBINI, Otávio Roberto. Educação Estatística – teoria e prática em ambientes de modelagem matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

COBB, George. Teaching Statistics. In: STEEN, Lyan Arthur. (Org.). Heeding the Call for Change: Suggestions for Curricular Action. Washington: The Mathematical Association of America. 1992. p. 3-43.

CURCIO, Frances. Developing graph comprehension: elementary and middle school activities. Reston, VA: NCTM, 1989.

DINIZ, Leandro do Nascimento. Leitura, construção e interpretação de gráficos estatísticos em projetos de modelagem matemática com o uso das tecnologias da informação e comunicação. 2016. 273f. (Tese de Doutorado em Ciências da Educação). Universidade Minho, Minho.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

______. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.

______. Education for critical consciousness. New York: Continuum, 1973.

______. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

GAL, Ido. Adult´s statistical literacy: meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, v.70, p.1-25, 2002.

GIROUX, Henry Armand. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica. Trad. Daniel Bueno. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

LEONARDI, José Thiago et al. Pedagogia do esporte: sinalização para a avaliação formativa da aprendizagem. Pensar a Prática, v.20 ,n.1, p. 216-229, jan./mar.2017.

MAPBIOMAS. Projeto MapBiomas – Mapeamento das áreas queimadas no Brasil (Coleção1),2021. Retirado de https://mapbiomas-br-site.s3.amazonaws.com/Fact_Sheet.pdf em 02/05/2022.

MORAES, Roque. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, v.9, n.2, p. 191-210, 2003.

PERÉZ GOMÉZ, Angel. Competência ou pensamento prático? A construção dos significados de representação e ação. In: Peréz Goméz, Angel et al (Orgs). Educar por competências: o que há de novo? Porto Alegre: Artmed, 2011. p.64-114.

PERIN, Andrea Pavan, CAMPOS, Celso Ribeiro. A competência crítica em Metodologias Ativas: uma abordagem por meio de Modelagem Matemática. Pesquisa e Ensino, v.1, p.1-24, out./2020.

PERIN, Andréa Pavan. Educação estatística crítica: um estudo das práticas discentes em um curso de tecnologia. 2019. 267f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Educação Matemática. Universidade Estadual Paulista, Rio Claro.

PORCIÚNCULA, Mauren et al.. As ações do grupo internacional interdisciplinar de pesquisa em educação estatística – GIIPEE – para a implementação do LeME em escolas de educação básica. In PORCIÚNCULA, Mauren, SCHREIBER, karla Priscila, GIORDANO, Cássio. (Orgs.), Letramento multimídia estatístico: uma interação entre a pesquisa acadêmica e a realidade escolar dos anos finais do ensino fundamental. Taubaté: Akademy, 2022. p. 19-49

SACRISTÁN, José Gimeno. Dez teses sobre a aparente utilidade das competências em educação. In: PERÉZ GOMÉZ, Angel et al. (Orgs). Educar por competências: o que há de novo? Porto Alegre: Artmed, 2011. p.13-63.

SKOVSMOSE, Ole. An invitation to critical mathematics education. Rotterdam: Sense Publishers, 2011.

______. Critique as uncertainty. Charlotte, NC: Information Age Publishing, 2014.