Braille Textbooks: An Analysis of Adaptations of Statistical Graphs for Blind Students

Main Article Content

Mayra Darly da Silva
Liliane Maria Teixeira Lima de Carvalho

Abstract

This article aims to analyze the adaptations of statistical graphics for Braille in textbooks for the final years of Elementary School. To reach the proposed objective, seven textbooks in Braille were analyzed based on a documental research. As main results, we identified that approximately 28% of the graphs are excluded from books and 47% undergo some change to another type of representation, the most common being: listing and table. In the preserved graphs, errors associated, above all, with problems in the scale were found. It should be noted that the modifications found and the errors are possibly due to limitations of the Braille System. In this way, we confirm the need for the development of research aimed at adapting graphics for the teaching of Statistics for blind students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Silva, M. D. da, & Carvalho, L. M. T. L. de. (2022). Braille Textbooks: An Analysis of Adaptations of Statistical Graphs for Blind Students. Revista Baiana De Educação Matemática, 3(01), e202211. https://doi.org/10.47207/rbem.v3i01.15593
Section
Dossiê Temático - Educação Estatística brasileira na 11th ICOTS
Author Biographies

Mayra Darly da Silva, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Estudante de doutorado do Programa de Pós-graduação em Educação Matemática e Tecnológica da Universidade Federal de Pernambuco (EDUMATEC/UFPE). Mestre em Educação Matemática e Tecnológica.

Liliane Maria Teixeira Lima de Carvalho, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Professora do Departamento de Políticas e Gestão da Educação e da Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica da Universidade Federal de Pernambuco (EDUMATEC/UFPE). Doutora em Educação.

References

BIANCHINI, E. Matemática Bianchini, 6º ano. 6. ed. São Paulo: Moderna, 2006. Disponível em: http://www.ibc.gov.br/livros-em-braille/353-programa-nacional-do-livro-didatico-pnld-2011-2012-2013 Acesso em: 17 maio 2021.

BIANCHINI, E. Matemática Bianchini, 7º ano. 6. ed. São Paulo: Moderna, 2006. Disponível em: http://www.ibc.gov.br/livros-em-braille/353-programa-nacional-do-livro-didatico-pnld-2011-2012-2013 Acesso em: 17 maio 2021.

BIANCHINI, E. Matemática Bianchini, 8º ano. 6. ed.São Paulo: Moderna, 2006. Disponível em: http://www.ibc.gov.br/livros-em-braille/353-programa-nacional-do-livro-didatico-pnld-2011-2012-2013 Acesso em: 17 maio 2021.

CARVALHO, L. M. T. L.; MONTEIRO, C. E. F.; CAMPOS, T. M. M. Refletindo sobre a interpretação de gráficos como uma atividade de resolução de problemas. Estudos e Reflexões em Educação Estatística. Campinas: Mercado das Letras, p. 213-227, 2010.

CAZORLA, I. M.; CARDOSO, M.; FERREIRA, C. E.. Variáveis estatísticas e suas representações em gráficos: reflexões para seu ensino. Números. Revista de Didáctica de las Matemáticas, v. 106, p. 23-32, 2021.

GIOVANNI JÚNIOR, J. R.; CASTRUCCI, B. A Conquista da Matemática, 6º ano. Manual do professor. ed. Renovada. São Paulo: FTD, 2009. Disponível em: http://www.ibc.gov.br/livros-em-braille/353-programa-nacional-do-livro-didatico-pnld-2011-2012-2013. Acesso em: 17 maio 2021.

GIOVANNI JÚNIOR, J. R.; CASTRUCCI, B. A Conquista da Matemática, 7º ano. Manual do professor. ed. Renovada. São Paulo: FTD, 2009. Disponível em: http://www.ibc.gov.br/livros-em-braille/353-programa-nacional-do-livro-didatico-pnld-2011-2012-2013 Acesso em: 17 maio 2021.

GIOVANNI JÚNIOR, J. R.; CASTRUCCI, B. A Conquista da Matemática, 8º ano. Manual do professor. ed. Renovada. São Paulo: FTD, 2009. Disponível em: http://www.ibc.gov.br/livros-em-braille/353-programa-nacional-do-livro-didatico-pnld-2011-2012-2013 Acesso em: 17 maio 2021.

GIOVANNI JÚNIOR, J. R.; CASTRUCCI, B. A Conquista da Matemática, 9º ano. Manual do professor. ed. Renovada. São Paulo: FTD, 2009. Disponível em: http://www.ibc.gov.br/livros-em-braille/353-programa-nacional-do-livro-didatico-pnld-2011-2012-2013 Acesso em: 17 maio 2021.

INSTITUTO BENJAMIN CONSTANT. Apresentação. 2022. https://www.gov.br/ibc/pt-br/acesso-a-informacao/institucional/institucional-1 Acesso em: 10 maio 2021.

LUNA, L. C. de. O uso da calculadora em livros didáticos dos anos finais do ensino fundamental: análise à luz da educação matemática crítica. 2019. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Pernambuco.

SANTOS, R. C. dos. O processo de adaptação de tabelas e gráficos estatísticos em livros didáticos de matemática em Braille. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) Universidade Federal Do Rio De Janeiro. Rio de Janeiro. 2017.

SILVA, M. D. da; CARVALHO, L. M. T. L. de. Análise das adaptações de gráficos em Braille nos livros didáticos. In Anais do 11ª Conferência Internacional de Ensino de Estatística – 11ª ICOTS. Anais... Rosário, Argentina, 2022, no prelo.