Education in mathematics through scientific-technological inventions focused on social impacts: a literature review

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Greiton Toledo Azevedo
Marcus Vinicius Maltempi

Abstract

In this article, we present a systematic review of the literature on Mathematics Training based on the development of scientific-technological inventions aimed at treating the symptoms of Parkinson's disease. Focusing on the area of Mathematics Education and guided by the principles of the Prisma method, we carried out a survey of scientific works published in Portuguese, Spanish and English, using the keywords Formation in Mathematics, Mathematics, Digital Games, Robotics and Parkinson's. Subsequently, we restricted the results to High School, discarding productions that focused on initial or continuing teacher education and that did not use computer programming. We found five works, none of which simultaneously address the construction of digital games and the invention of robotic devices for social impacts, restricting themselves to educational purposes. Our study, therefore, highlights the scarcity of research carried out in this potential field of investigation in the area of Mathematics Education and, aiming to contribute to future research, we conclude by presenting some understandings about the Mathematics Formation of students when they develop sustainable and low-cost scientific-technological inventions. cost for the treatment of symptoms of Parkinson's disease in a public hospital.

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Azevedo, G. T., & Maltempi, M. V. (2023). Education in mathematics through scientific-technological inventions focused on social impacts: a literature review. Revista Baiana De Educação Matemática, 4(01), e202302. https://doi.org/10.47207/rbem.v4i01.15487
Section
Artigos - Fluxo Contínuo
Author Biographies

Greiton Toledo Azevedo, IF-Goiano

Pós-Doutorando em Educação Matemática (USP) e Doutor em Educação Matemática (Unesp), tendo realizado parte do doutorado na Universidade Rutgers, nos Estados Unidos. Matemático, especialista e mestre em Educação Matemática pelo Instituto de Matemática e Estatística da Universidade Federal de Goiás (IME/UFG). Pesquisador e Professor efetivo de Matemática no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano. Selecionado pelo Programa de Fellowship Creative Learning Fellows do Massachusetts Institute of Technology (MIT), Estados Unidos, no qual desenvolveu pesquisas sobre invenções robóticas ao Parkinson. Único Finalista brasileiro do Nobel de Educação (2021), organizado pelo Global Teacher Prize e Varkey Foundation, dentre milhares de inscrições de 121 países. Idealizador do Projeto Mattics, que contribui com o retardo dos sintomas da doença de Parkinson por meio de invenções robóticas inéditas. É considerado um projeto que se volta aos impactos sociais, científico-tecnológicos, sendo reconhecido por diferentes instituições e prêmios (inter)nacionais. Ao longo do tempo, recebeu prêmios pelos resultados obtidos, entre os quais se destacam: 1. Pesquisador Inovador do estado de Goiás (Fapeg); 2. Propriedade Intelectual nas Escolas do INPI do Ministério da Economia e Ministério da Educação em duas categorias: Tecnologia e Educador do Ano; 3. Educador Nota 10 pela Fundação Victor Civita e pela Rede Globo; 4. Creative Learning do MIT, 5. Troféu Paulo Freire; e 6. Menção Honrosa Criativos da Escola. Autor da Coleção Hora do Pensar da editora Trilhas das Letras e também da coleção de Matemática do Telecurso 2022 da Fundação Roberto Marinho. Publica, constantemente, artigos científicos (periódicos) e capítulos de livros especializados na área de Matemática e Educação Matemática. Por fim, é membro do Grupo de Pesquisa Diálogos e Indagações sobre Escolas e Educação Matemática (Unesp) e também da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM). 

Marcus Vinicius Maltempi, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Professor e Livre Docente da Universidade Estadual Paulista (Unesp). Doutor em Engenharia Elétrica e de Computação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp).

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