Calculation of the INSS discount on the minimum wage: experience report of a class based on problem solving

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47207/rbem.v4i01.15427

Keywords:

Teaching Methodology. Financial education. High school. Teaching-learning.

Abstract

The objective of this work is to report an experience of applying a proposal for a class that works with the theme calculation of labor discounts on the minimum wage from the perspective of the methodology of teaching-learning-evaluation Problem Solving. The methodological path is characterized by being an experience report. The theoretical framework is based on studies on the methodology of teaching-learning-assessment Problem Solving from the perspective of Norma Allevato and Lourdes Onuchic; in addition to studies on Financial Education in basic education. As main results, we point out and verify with a class planned with the methodology of teaching-learning-evaluation Problem Solving, the students became more involved and actively participated in the learning process of the mathematical content. In addition to evaluating the learning process itself. In conclusion, it is pointed out that the teaching methodology presented highlights some relevant, practical and theoretical aspects such as group work, concepts and contents related to the construction of mathematical knowledge that was carried out in a more meaningful and effective way by the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marilia Maia Moreira, Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA)

Professora da Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Mestra em Educação.

Serapiao Junior Carneiro Pontes, Secretaria da Educação do Estado do Ceará (SEDUC-CE)

Professor da Secretaria da Educação do Estado do Ceará (SEDUC-CE). Licenciado em Matemática.

Maria José Araújo Souza, Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA)

Professora da Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Doutora em Educação.

References

ALLEVATO, N. S. G.; ONUCHIC, L. D. L. R. As conexões trabalhadas através da Resolução de Problemas na formação inicial de professores de Matemática. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 10, n. 2, p. 1-14, 3 jun. 2019. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/2334. Acesso em: 23 fev. de 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular: educação é a base. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf . Acesso em: 01 de ago. de 2021.

BRASIL. Ministério do Trabalho e Previdência. Portaria Interministerial MTP/ME nº 12, de 17 de janeiro de 2022. Dispõe sobre o reajuste dos benefícios pagos pelo Instituto Nacional do Seguro Social - INSS e demais valores constantes do Regulamento da Previdência Social - RPS e dos valores previstos nos incisos II a VIII do § 1º do art. 11 da Emenda Constitucional nº 103, de 12 de novembro de 2019, que trata da aplicação das alíquotas da contribuição previdenciária prevista nos arts. 4º, 5º e 6º da Lei nº 10.887, de 18 de junho de 2004. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 20 jan. 2022. p. 72. Disponível em: https://in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-interministerial-mtp/me-n-12-de-17-de-janeiro-de-2022-375006998

BRASIL. Justiça e Segurança Pública (MJSP); Economia (ME); Banco Central do Brasil (BC); Educação (MEC). Decreto nº 10.393 de 09 de junho de 2020. Institui a nova Estratégia Nacional de Educação Financeira - ENEF e o Fórum Brasileiro de Educação Financeira - FBEF. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 jun. 2020. p. 2. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/decreto/d10393.htm

CEARÁ. Secretaria da Educação do Estado do Ceará. Documento curricular referencial do Ceará: educação infantil e ensino fundamental. Fortaleza: SEDUC, 2019. Disponível em: https://www.seduc.ce.gov.br/wp-content/uploads/sites/37/2020/02/DCRC_2019_OFICIAL.pdf. Acesso em: 01 de ago. de 2021.

BRASIL. Secretaria da Educação do Estado do Ceará. Documento curricular referencial do Ceará: ensino medio. Fortaleza: SEDUC, 2021. Disponível em: https://www.seduc.ce.gov.br/documento-curricular-referencial-do-ceara/. Acesso em: 01 de ago. de 2021.

CUNHA, C. L.; LAUDARES, J. B. Resolução de problemas na matemática financeira para tratamento de questões da educação financeira no ensino médio. Bolema: Boletim de Educação Matemática [online]. 2017, v. 31, n. 58, p. 659-678. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1980-4415v31n58a07>.

GROENWALD, C. L. O; OLGIN, C. A. Educação financeira no currículo de matemática do ensino médio. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia. 2018, v. 11, n. 2, p. 368-390. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/8433

MORAES, A. R. et al. Educação financeira escolar: uma proposta para o ensino médio. REVEMAT: R. Eletr. Educ. Mat., 2020, v. 15, n. 2, p. 1-20. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2020.e70255.

ONUCHIC, L. D. L. R.; ALLEVATO, N. S. G. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema - Mathematics Education Bulletin, v. 25, n. 41, p. 73-98, 2011. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/72994. Acesso em: 23 fev. de 2022.

ONUCHIC, L. D. L. R. et al. Resolução de problemas: teoria e prática. Jundiaí: Paco Editorial, 2014.

SOUSA, J. V. S. Proposta de aula para o ensino de números inteiros com uso de tecnologias digitais e mediado através da resolução de problemas. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática), Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Sobral: UVA-Ce. 2022.

Published

2023-01-01

How to Cite

Moreira, M. M., Pontes, S. J. C., & Souza, M. J. A. . (2023). Calculation of the INSS discount on the minimum wage: experience report of a class based on problem solving. Revista Baiana De Educação Matemática, 4(01), e202301. https://doi.org/10.47207/rbem.v4i01.15427

Issue

Section

Relatos de Experiência - Fluxo Contínuo