Integrating the University into the School through Basic Mathematics: an experience in distance learning
Main Article Content
Abstract
The objective of this work is to discuss the activities of an extension course on topics of basic mathematics, with the target audience of high school graduating students, who intend to take courses in the area of exact sciences, and students of the first period of the Federal University of Tocantins of several courses, such as: forestry engineering, agronomy, biotechnology, environmental chemistry, among others. For the realization of the course, the distance learning format was adopted, through a virtual learning environment, as the planning and development of the course took place in a period when the institution found its face-to-face activities suspended due to the pandemic caused by COVID-19. During the course, five synchronous meetings were held in October and November 2020, conducted by two professors and three academics, with the effective participation of 88 course participants. The results obtained during the course indicate that most students have difficulties in solving contextualized problem situations that involve rules and algebraic manipulations, that is, they have difficulties in interpreting data that, in this type of question, are not clearly presented, being necessary the conciliation of a detailed reading with the mathematical concepts. Therefore, the course provided participants with a review of the basic concepts of Mathematics, focusing on contextualized problems.
Downloads
Article Details
Uma nova publicação de artigo anteriormente publicado na Revista Baiana de Educação Matemática, fica sujeita à expressa menção da precedência de sua publicação neste periódico, seguindo as normas de referência. Autores que publicam na RBEM concordam com os seguintes termos:
-
O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, sintática, ortográfica e bibliográfica com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. As provas finais poderão ou não ser enviadas aos autores.
-
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY-NC-SA).
-
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista, exemplo: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro, com reconhecimento de autoria e publicação inicial na RBEM.
-
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online — em repositórios institucionais, página pessoal, rede social ou demais sites de divulgação científica.
References
ALMEIDA, W. Q. Dificuldades dos alunos no aprendizado de Cálculo Diferencial e Integral I: uma reflexão. 2016. 55 f. TCC (Pós-graduação latu sensu) – Curso de Especialização em Matemática, Departamento de Matemática, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/EABA-AH9ML7/1/monografia_wagner.pdf Acesso em: 15 de jun. 2022.
DANTE, L. R. Didática da Resolução de problemas de Matemática. 12. ed. 9. Imp. São Paulo: Ática, 2005.
LIMA, E. L. Sobre o ensino da Matemática. In: Revista do Professor de Matemática, n. 28, 2º quadrimestre. Sociedade Brasileira de Matemática, 1995.
MARTIN, E.; MARCHESI, A. Desenvolvimento metacognitivo e problemas de aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
SILVA, A. C.; CORREA, C. S.; COELHO, D. A.; NETO, D. T. S.; FERRAZ, L.; XAVIER, M. M.; REIS, R. S.; ROCHA, F. A.; SANTOS, P. A. Análise dos índices de reprovação nas disciplinas de Cálculo I e AVGA do curso de engenharia elétrica do Instituto Federal da Bahia de Vitória da Conquista. 2016. XIV International Conference on Engineering and Technology Education. Disponível em: https://copec.eu/intertech2016/proc/works/55.pdf Acesso em: 22 de jun. 2022.
SMITH, C.; STRICK, L. Dificuldades de Aprendizagem de A a Z. Porto Alegre: Artmed, 2001.
TATTO, F.; SCAPIN, I. J. Matemática: por que o nível elevado de rejeição? In: Revista de Ciências Humanas, v. 5, n. 5, p. 1-14, 2004. Disponível em: http://revistas.fw.uri.br/index.php/revistadech/article/view/245. Acesso em: 10 de jul. 2022.
VITTI, C. M. Matemática com prazer, a partir da história e da geometria. 2ª ed. Piracicaba, São Paulo. Editora UNIMEP. 1999.