Integrating the University into the School through Basic Mathematics: an experience in distance learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47207/rbem.v3i01.14957

Keywords:

Teaching Mathematics, Learning difficulties, University Extension

Abstract

The objective of this work is to discuss the activities of an extension course on topics of basic mathematics, with the target audience of high school graduating students, who intend to take courses in the area of ​​exact sciences, and students of the first period of the Federal University of Tocantins of several courses, such as: forestry engineering, agronomy, biotechnology, environmental chemistry, among others. For the realization of the course, the distance learning format was adopted, through a virtual learning environment, as the planning and development of the course took place in a period when the institution found its face-to-face activities suspended due to the pandemic caused by COVID-19. During the course, five synchronous meetings were held in October and November 2020, conducted by two professors and three academics, with the effective participation of 88 course participants. The results obtained during the course indicate that most students have difficulties in solving contextualized problem situations that involve rules and algebraic manipulations, that is, they have difficulties in interpreting data that, in this type of question, are not clearly presented, being necessary the conciliation of a detailed reading with the mathematical concepts. Therefore, the course provided participants with a review of the basic concepts of Mathematics, focusing on contextualized problems.

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Author Biographies

Raylson dos Santos Carneiro, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Professor do Magistério Superior da Universidade Federal do Tocantins (UFT). Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Tocantins (UFT/PGEDA).

Rogerio dos Santos Carneiro, Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT)

Doutor em Educação em Ciências e Matemática, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT/REAMEC); Mestre em Educação Matemática, Universidade Severino Sombra (USS); Licenciado em Matemática, Universidade Estadual de Goiás (UEG); possui Pós-Graduação Lato Sensu em Metodologia de Ensino e Pesquisa na Educação Matemática e Física, Faculdade Católica de Anápolis; Pós-Graduação Lato Sensu em Educação em Direitos Humanos, Universidade Federal do Tocantins (UFT), e Pós-Graduação Lato Sensu em Engenharia de Produção, Universidade Cândido Mendes (UCAM). Integrante do Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática no Brasil (GHEMAT-Brasil) e líder do Grupo de Estudo e Pesquisa sobre as Perspectivas Históricas e Atuais da Educação Matemática e Matemática (PHEMAT). Professor Adjunto da Universidade Federal do Norte Tocantins - UFNT, docente da Licenciatura em Matemática, do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGecim) e do Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional (PROFMAT), Câmpus de Araguaína. Atua nas áreas: Educação Matemática; História da Educação Matemática e Matemática.

Kattia Ferreira da Silva, Universidade de Gurupi (UNIRG)

Doutoranda em Ensino de Ciências Exatas, pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas (PPGECE) da Universidade do Vale do Taquari (UNIVATES); Mestre em Matemática, pela Universidade Federal do Tocantins (UFT); Possui Pós-Graduação Lato Sensu em Metodologia de Ensino e Pesquisa na Educação Matemática e Física, pela Faculdade Católica de Anápolis; Graduada em Licenciatura Plena em Matemática, pela Universidade Estadual de Goiás (UEG), e Curso Superior de Formação Específica em Gestão Publica, pela Universidade Estadual de Goiás (UEG). Integrante do Grupo de Estudo e Pesquisa sobre as Perspectivas Históricas e Atuais da Educação Matemática e Matemática (PHEMAT). Professora Efetiva da Universidade de Gurupi (UNIRG) e da Rede Municipal de Gurupi. Tem experiência nas áreas de Educação Matemática, Educação, Matemática e Estatística.

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Published

2022-10-27

How to Cite

Carneiro, R. dos S., Carneiro, R. dos S. ., & Silva, K. F. da . (2022). Integrating the University into the School through Basic Mathematics: an experience in distance learning. Revista Baiana De Educação Matemática, 3(01), e202207. https://doi.org/10.47207/rbem.v3i01.14957

Issue

Section

Relatos de Experiência - Fluxo Contínuo