Mathematics research groups that study on digital technologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47207/rbem.v3i01.14787

Keywords:

Research groups. Digital technologies; CNPq.

Abstract

This article aimed to identify the CNPq research groups that address the use of digital technologies and their use by selected research groups. This is part of a doctoral study carried out atUniversidade Estadual do Sudoeste da Bahia. In this regard, a research was carried out on the Directory of Research Groups of Brazil CNPq. In order to meet the listed objectives, a search protocol was implemented using the descriptors and inclusion and exclusion criteria of the groups, as well as the data analysis method, seeking to answer the question: “What do the CNPq research groups have been searching, when it comes to the use of digital technologies in teaching?” . At the end of the analysis, it was possible to identify the groups and the technologies used by the groups, in spite of the laborious process. Thereby, the guiding question and objectives were answered: 17 groups were identified and the most used technology was the GeoGebra software.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Taiane de Oliveira Rocha Araújo, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Mestra em Ensino (UESB). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1059-4936. E-mail: taiane.o.r@gmail.com

Maria Deusa Ferreira da Silva, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Professora da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Doutora em Educação - Linha de Educação Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).

Mateus Souza de Oliveira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Professor EBTT do Instituto Federal da Bahia (IFBA). Doutorando do programa de Pós-Graduação em Ensino da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) com mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC).

References

BACICH, Lilian; MORAN, José.(Orgs). Metodologias ativas para uma educação inovadora. Porto Alegre: Penso, 2018.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BORBA, SCUCUGLIA, GADANIDIS. Fases das tecnologias digitais Em Educação Matemática: sala de aula e internet em movimento. Belo Horizonte: Autêntica, 1. ed., 2015.

BORBA, Marcelo de Carvalho; SOUTO, Daise Lado Pereira; JUNIOR, Neil da Rocha Canedo. Vídeos na Educação Matemática: Paulo Freire e a quinta fase das tecnologias digitais. Belo Horizonte: Autêntica, 1. ed., 2022.

CNPq. Diretório dos grupos de pesquisa do Brasil. Disponível em: < https://lattes.cnpq.br/web/dgp/home>. Acesso em: janeiro 2022.

DONATO, Helena; DONATO, Mariana. Etapas na Condução de uma Revisão Sistemática. Revista Científica da Ordem dos Médicos. p.227-235, 2019.

GATTI, Bernadete. A. Formação de grupos e redes de intercâmbio em pesquisa educacional: dialogia e qualidade. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 30, p. 124-132, 2005.

MAINARDES, Jefferson. Panorama dos grupos de pesquisa de Política Educacional no Brasil. Jornal de Políticas Educacionais. v. 15, n. 06, 2021.

MELLO, Cleyson de Moraes; NETO, José Rogério Moura de Almeida; PETRILLO, Regina Pentagna. Educação 5.0: Educação para o futuro. Rio de Janeiro: Freitas Bastos, 2021.

RAABE, André L. A.; BRACKMANN, Christian P.; CAMPOS, Flávio R. (Orgs) Currículo de referência em tecnologia e computação: da educação infantil ao ensino fundamental. São Paulo: CIEB, 2018.

WARTHA, Edson José. ALMEIDA, José Joelson Pimentel de. (orgs) Educação Matemática e Ensino de Ciências: Trajetórias e desdobramentos de grupos de pesquisa da região Nordeste. Campina Grande: EDUEPB, 2021.

Published

2022-09-30

How to Cite

Araújo, T. de O. R., Silva, M. D. F. da ., & Oliveira, M. S. de . (2022). Mathematics research groups that study on digital technologies. Revista Baiana De Educação Matemática, 3(01), e202206. https://doi.org/10.47207/rbem.v3i01.14787