Manipulable Teaching Materials for Teaching Geometry a Perspective for the Sixth Grade

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Mirian Ferreira de Brito
Vinicius Christian Pinho Correia

Abstract

Geometric knowledge can be observed in every moment of our life, whether in the shapes of the small objects that surround us, or in the great constructions of human civilizations. This fact shows us the importance and need of including geometric contents in school spaces in a creative and dynamic way. For this, we built projects that emphasize geometric knowledge with one of them aimed at geometry teaching involving teaching materials. One of these projects was developed in a research of Scientific Initiation Program (IC) 2019-2020, of the Universidade do Estado da Bahia - UNEB in Campus Senhor do Bonfim.  In this article we present an excerpt of this research with the objective of cataloging manipulative instructional materials that can help the mathematics teacher who teaches geometry for the fifth grade of Elementary School. The research is anchored in the perspective of the qualitative approach and based its construction in the bibliographical review of books, articles and of mathematics and geometry laboratories of Brazilian public Universities. The collected data were selected, analyzed and consolidated into 10 categories. As a result, we cataloged 92 manipulative instructional materials that may help in the teaching of geometric contents for the final years of Elementary School and, of these, 30 of them presented here can be proposed for the fifth grade.

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Brito, M. F. de, & Correia, V. C. P. . (2022). Manipulable Teaching Materials for Teaching Geometry: a Perspective for the Sixth Grade. Revista Baiana De Educação Matemática, 3(01), e202203. https://doi.org/10.47207/rbem.v3i01.14299
Section
Artigos - Fluxo Contínuo
Author Biographies

Mirian Ferreira de Brito, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Departamento de Educação/Campus VII-Senhor do Bonfim, Bahia/Curso de Licenciatura em Matemática/Laboratório de Desenho e Geometria

Vinicius Christian Pinho Correia, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Graduado no Curso de Licenciatura em Matemática pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB. Pós-Granduando em Docência Matemática e Práticas Pedagógicas pela Faculdade Única - Grupo Prominas. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase no ensino de Matemática e Geometria para o Ensino Fundamental e Médio. É bolsista voluntário do Programa de Iniciação Científica pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). É atualmente estagiário do Laboratório de Estudos e Pesquisa em Educação Matemática (LEPEM) pelo programa Partiu Estágio. E participa como Monitor Voluntário do Grupo de Estudos do Laboratório de Desenho e Geometria, do Departamento de Educação da Universidade do Estado da Bahia (DEDC - UNEB, Campus VII). É Monitor da disciplina de Matemática no Programa Brasil na Escola, além disso, também já atuou como Monitor de Matemática nos Anos Finais do Ensino Fundamental pelo Programa Novo Mais Educação na Escola Municipal Professoras Zenita e Maria Célia em Senhor do Bonfim - Bahia.

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