Supervised Internship in the initial training of mathematics teachers in the context of remote education: reflections on the experience of the Federal Institute of Brasília - Campus Estrutural
Main Article Content
Abstract
This experience report is the result of a reflection on the offer of the Supervised Internship disciplines in the Mathematics Degree at the Federal Institute of Brasília - Campus Estrutural in the context of remote education. The remote teaching discussed in this report happened in 2020 and 2021 due to the health crisis caused by the coronavirus (COVID-19). Due to this pandemic, presencial classes were suspended in most Brazilian schools, and remote learning was adopted. Throughout the report, it will be described how the supervised internship disciplines II and III were offered in the referred course and will also be discussed about their impacts and challenges. The structural design of the experience report was initially made by a bibliographical research, an exploratory and descriptive research was also carried out, in order to understand the importance of the Supervised Internship in the initial teacher education and to contextualize the theme in remote teaching, in addition to presenting perceptions of the various actors involved in the execution of the Supervised Internship in remote format. Thus, a survey of information was carried out in official documents that guide teacher education, ordinances or recent resolutions related to remote education, Collegiate minutes, Work Plans for supervised internships, Attendance Reports, Assessment Forms, specific forms of the component curriculum, class diaries, presentation of the work of students in the discipline, among others. Data from these classes referring to the semesters 2020.1, 2020.2 and 2021.1 were analyzed, with 14 students from Stage II and 13 students from Stage III. Some students from the Mathematics Degree highlighted that it was an interesting experience, as they learned about the use of technologies in mathematics teaching, while some students mentioned, in internship classes and in reports, how much they learned during this supervised internship period about the use of several technological possibilities and related to the teaching of mathematics. It should also be noted that several undergraduates reported difficulties regarding the completion of internships, the challenges were several, having to improvise study spaces, facing problems of connection and noise, lack of motivation, among other factors.
Downloads
Article Details
Uma nova publicação de artigo anteriormente publicado na Revista Baiana de Educação Matemática, fica sujeita à expressa menção da precedência de sua publicação neste periódico, seguindo as normas de referência. Autores que publicam na RBEM concordam com os seguintes termos:
-
O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, sintática, ortográfica e bibliográfica com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. As provas finais poderão ou não ser enviadas aos autores.
-
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY-NC-SA).
-
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista, exemplo: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro, com reconhecimento de autoria e publicação inicial na RBEM.
-
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online — em repositórios institucionais, página pessoal, rede social ou demais sites de divulgação científica.
References
BEHAR, Patrícia Alejandra. O ensino remoto emergencial e a educação a distância. Coronavírus, UFRGS, 06 de julho de 2020. Disponível em: <https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/>. Acesso em: 29 de julho de 2021.
BOLZAN, Dóris P. V. A construção do conhecimento pedagógico compartilhado na formação de professores. In FREITAS, Deisi S. (org.). Ações educativas e estágios curriculares supervisionados. Santa Maria: Ed. UFSM, 2007.
BOVO, Audria Alessandra. Formação continuada de professores de matemática para o uso da informática na escola: tensões entre proposta e implementação. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas. 2004. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/91127>. Acesso em: 29 de julho de 2021.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. PARECER CNE/CP Nº: 5/2020. Distrito Federal: Ministério da Educação, 28 abr. 2020a.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 544, de 16 de junho 2020. Brasília: DOE nº 114, 17 de jun., 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Portaria nº 234, Resolução CNE nº 2, de 20 de dezembro de 2019 . Brasília: CNE, DOE nº 28, 10 de fev., 2020b.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 2.117, de 06 de dezembro de 2019. Brasília: DOE nº 239, 11 de dez., 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE n. 2, de 1 de julho de 2015. Brasília: CNE, 2015.
MARIN, Douglas. Professores de matemática que usam a tecnologia de informação e comunicação no ensino superior. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2009. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/91117>. Acesso em: 29 de julho de 2021.
PRENSKY, Marc. O papel da tecnologia no ensino e na sala de aula. CONJECTURA: filosofia e educação, v. 15, n. 2, 2010.
SANTOS, Gislaina Rayana Freitas. ENSINO DE MATEMÁTICA: CONCEPÇÕES SOBRE O CONHECIMENTO MATEMÁTICO E A RESSIGNIFICAÇÃO DO MÉTODO DE ENSINO EM TEMPOS DE PANDEMIA. Culturas & Fronteiras, v. 2, n. 2, p. 40-57, 2020.
SCALABRIN, I. C.; MOLINAR, A. M. C. A importância da prática do estágio supervisionado nas licenciaturas. Revista Unar, Vol 7, n 1, 2013.
STAHL, L. R. SANTOS, F. dos. O estágio nos cursos de licenciatura: reflexões sobre as práticas docentes. In IX Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul - IX ANPED SUL, 2012.