Experiences in teaching Algebra in the 7th year in a remote context from an experience in the Supervised Internship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47207/rbem.v2i01.12311

Keywords:

Remote Teaching. Supervised internship. Teaching Algebra.

Abstract

This article is a product of the discussions and practices experienced in the Supervised Internship discipline of the Licentiate Degree in Mathematics at the Federal University of Minas Gerais (UFMG) through Emergency Remote Teaching in the face of the Covid-19 Pandemic. We highlight the studies and discussions carried out between the intern and her supervising teacher, during Mathematics classes, especially on the teaching of Algebra with a focus on the introduction to the study of equations. From practical classroom activities, we seek to reflect on two perspectives: one is the analysis of equation classes in the 7th year from studies on algebraic thinking in Mathematics Education in the context of Remote Emergency Teaching; the other is the development of this supervised internship and its contributions to the formation of the future teacher. We used the transcription of the synchronous classes performed, in addition to the tasks performed during the asynchronous work. As an analytical framework, we opted for some studies in the area of Mathematics Education, in particular, the teaching of Algebra, as well as about teaching experiences in a remote context. We conclude that the practices carried out in the supervised internship, even if remotely, contributed to the intern's teaching experience and strengthened her ability to mobilize theoretical references to respond to the demands that arise in a Mathematics classroom. The tasks developed with the 7th grade students in remote classes signaled the persistence of difficulties in the study of Algebra and important experiences in the training of the future teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isadora Barbosa das Chagas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais.

Estudante de graduação de Licenciatura em Matem´ática da UFMG.

Ana Rafaela Correia Ferreira, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais.

 Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da UFMG, na linha de pesquisa em Educação Matemática.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 10 mar. 2021.

BRASIL, Ministério da Educação. Portaria Nº 544, de 16 de junho de 2020. Diário Oficial da União, publicado em 17 de junho de 2020, ed. 114, seção 1, p. 62. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junho-de-2020-261924872. Acesso em: 10 jun. 2021.

FIORENTINI, D.; MIORIM, M.; MIGUEL, A. Contribuição para um repensar... a Educação Algébrica elementar. Pro-Posições, Campinas, v. 4, n.1 (10), p. 78-91, mar. 1993. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8644384. Acesso em: 10 mar. 2021.

FREITAS, REBEKA SABRYNA et al.. Pesquisa sobre o ensino remoto da disciplina de matemática no contexto da pandemia da covid-19. In: CONGRESSO NACIONAL DE ENSINO E PESQUISA EM CIÊNCIAS, 2020. Anais do V CONAPESC... Campina Grande: Realize Editora, 2020. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/73003. Acesso em: 7 jun. 2021.

GOMES, SEBASTIÃO BRAZ; COSTA, ROSELI TERRA OLIVEIRA. Engajamento dos alunos das escolas públicas em tempo de pandemia do coronavírus. In: INTEGRAEAD 2020, n. 1, 2020, Campo Grande. Anais do IntegraEAD. Campo Grande: Editora UFMS, 2020.

Disponível em: https://trilhasdahistoria.ufms.br/index.php/IntegraEaD/article/view/11788. Acesso em: 7 jun. 2021.

PONTE, J. P.; BRANCO, N.; MATOS, A. Álgebra no ensino básico. Lisboa: Direcção-Geral de Inovação e de Desenvolvimento Curricular (DGIDC) do Ministério da Educação de Portugal, 2009. Disponível em: http://hdl.handle.net/10451/7105. Acesso em: 10 mar. 2021.

SANTO, A. O. E. SILVA, F. H. S. A Contextualização: uma questão de contexto. In: VIII ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA (ENEM) 2004, Recife. Anais do VIII Encontro Nacional de Educação Matemática. Recife: Ed. Da Universidade Federal de Alagoas, 2004. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/files/viii/pdf/07/CC08065128220.pdf. Acesso em: 2 mar. 2021.

SBEM. A Formação do Professor de Matemática no Curso de Licenciatura: Reflexões Produzidas pela Comissão Partidária SBM/SBEM. Boletim SBEM, Brasília, n. 21, p. 2-42, fev. 2013. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/files/Boletim21.pdf. Acesso em: 1 mar. 2021.

SUNDE, R. M.; JÚLIO, Ó. A.; NHAGUAGA, M. A. F. (2020). O ensino remoto em tempos da Pandemia da COVID-19: Desafios e Perspectivas. In: Epistemologia e Práxis Educativa-EPEduc, v. 3, n. 3.

USISKIN, Z. (1995). Concepções sobre a álgebra da escola média e utilizações das variáveis. As idéias da álgebra. Organizadores A. F. Coxford e A. P. Shulte; traduzido por Hygino H. Domingues. São Paulo: ed. Atual.

TINOCO, L.A.A. et al. Álgebra é mais do que algebrismo. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 11., 2013, Curitiba. Anais...Curitiba, 2013. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/anais/XIENEM/pdf/1429_422_ID.pdf. Acesso em: 7 jun. 2021.

VELOSO, D. S. O desenvolvimento do pensamento e da linguagem algébricos no ensino fundamental: análise de tarefas desenvolvidas em uma classe do 6º ano. 2012. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Matemática) – Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2012. Disponível em: http://www.repositorio.ufop.br/jspui/handle/123456789/3221. Acesso em: 10 mar. 2021.

Published

2021-12-07

How to Cite

das Chagas, I. B., & Ferreira, A. R. C. (2021). Experiences in teaching Algebra in the 7th year in a remote context from an experience in the Supervised Internship. Revista Baiana De Educação Matemática, 2(01), e202114. https://doi.org/10.47207/rbem.v2i01.12311

Issue

Section

Dossiê Temático - O Estágio Curricular Supervisionado em Matemática