The shared supervised internship of mathematics in the pandemic context: actions of the movement of an institutionalized policy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47207/rbem.v2i01.12225

Keywords:

Institutionalization of the internship. Pedagogical Residency Program. Covid-19 pandemic. Formation initial teacher

Abstract

This article refers to a qualitative research, characterized as documentary and interpretive in a historical perspective. It aims to present the movement of an institutionalized policy of shared supervised internship in mathematics, identifying the actions that may arise from this movement, with special attention to the pandemic context. The research methodology was carried out in two stages: 1. Documentary study from National documents and from a Higher Education Institution (HEI) on mandatory supervised internships, including documents published for the pandemic context; 2. Interpretative analysis of data from institutional meetings of the Pedagogical Residency Program (PRP) in the pandemic context, since, in this institution, the shared supervised internship is an integral part of it. The results show that the shared supervised internship has been strengthened as the institutionalization process has been advancing. The actions identified in this process consider three dimensions: national and regional teacher training policy; management of articulation between university and school and pedagogical training with a view to the practices that occur in internships. Finally, such actions bring reflections on the context of remote teaching in Basic Education and the organization of supervised internship in this period, in relation to the Licentiate Degree in Mathematics at Federal University of São Carlos.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP 1, 2001

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP 2, 2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº. 11.788, 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP 2/2015.

BRASIL. Programa Residência Pedagógica. 2018. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/programa-residencia-pedagogica . Último acesso em 08 de outubro de 2021.

CALDEIRA, A.D.; GREGOLIN, I.V. Ofício para o Diretor de Formação de Professores da Educação Básica, SEB – MEC, 03/08/2020, UFSCar. São Carlos/SP.

CIRÍACO, K. T.; SANTOS, Y. K. O PIBID como espaço colaborativo de formação de professores que ensinam matemática. Práxis educacional (online), v. 16, p. 569-595, 2020.

D’AMBROSIO, U. Educação Matemática: da teoria à prática. 16ª ed., Campinas: Papirus, 2008.

FARIA, E.; SOUZA, V.L.T. Sobre o conceito de identidade: apropriações em estudos sobre formação de professores. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, SP. Volume 15, Número 1. Janeiro/Junho de 2011, 35-42.

FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em Educação Matemática. Campinas: Autores Associados, 2006.

GATTI, B.A.; BARRETTO, E.S.S.; ANDRÉ, M.E.D.A.; ALMEIDA, P.C.A. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019, 351 p.

LEONTIEV, A.N. Uma contribuição à teoria do Desenvolvimento da psique infantil. In VIGOTSKII, L.S. et alii Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone/EDUSP, 1988.

MOREIRA, M. A. - Pesquisa em Ensino: o vê Epistemológico de Gowin. S.P., E.P.U., 1990.

MOURA, M.O. O estágio na formação compartilhada do professor: retratos de uma experiência. São Paulo:FE/USP, 1999.

NÓVOA, A.; ALVIM, Y. C. Covid - 19 e o fim da educação: 1870 - 1920 - 1970 - 2020. Revista História da Educação (Online), v.15, Porto Alegre (RS), 2021.

GAMA, R; SOUSA, M. C. Elementos estruturantes que podem promover a construção do estágio compartilhado na Licenciatura em Matemática. In: LOPES, C. L.; TRALDI, A.; FERREIRA, A. C. (orgs.) O Estágio na formação inicial do professor que ensina matemática. Campinas: Mercado de Letras, 2015.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS. Projeto Político Pedagógico do curso de Licenciatura em Matemática. Universidade Federal de São Carlos, 2018.

ZAMPIERI, M. T. Z.; SOUSA, M. C.; GAMA, R. P. Estágio compartilhado e a constituição da identidade docente: programa residência pedagógica em matemática na UFSCar. In: autores. (org.). Educação Matemática em pesquisa: perspectivas e tendências. Guarujá: Editora Científica, 2021.

Published

2021-12-07

How to Cite

Sousa, M. do C. de, Zampieri, M. T. ., & Gama, R. P. (2021). The shared supervised internship of mathematics in the pandemic context: actions of the movement of an institutionalized policy. Revista Baiana De Educação Matemática, 2(01), e202126. https://doi.org/10.47207/rbem.v2i01.12225

Issue

Section

Dossiê Temático - O Estágio Curricular Supervisionado em Matemática