The supervised internship contributing to the master student's training process in the teaching internship in times of pandemic

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Daniela Santos Brito Viana
Roberta D’ Angela Menduni-Bortoloti

Abstract

This study is an experience report on the realization of the Teaching Internship/CAPES during a Master's Course in Teaching at the State University of Southwest Bahia-UESB. It was carried out in 2021 in a 5th semester class of the Mathematics degree course. The purpose of the report is to expose reflections when performing a Teaching Internship in a Supervised Internship discipline, in times of pandemic. More specifically: characterize the in-person and virtual Teaching Internship (DE); contrast the Supervised Internship (ES) performed in person with the ES held remotely and register the contributions of the ES in the master's training process while performing the ED, in virtual mode. The participation of the master's student, during the internship, took place through acting in synchronous classes, readings and discussions of texts, activities proposed by the teacher and second author of this report; observation of classes taught by ES students and the opportunity of conducting. Data collection was done through analytical notes and report production by the master. As a result, the teaching internship was an experience of great relevance, as it provided the opportunity to know teaching strategies, sharing knowledge about planning, assessment, problem solving and reflection on teaching practice. Carrying out the ED was fundamental for both the academic and professional training of the first author. Internship (ES) performed in person with the ES held remotely and register the contributions of the ES in the master's training process while performing the ED, in virtual mode. Data collection was done through analytical notes and report production by the master's student at the Internship/CAPES. The experience provided an opportunity to know teaching strategies, knowledge sharing and reflection on teaching practice. As a result, the teaching internship was constituted as an experience of great relevance, as: participation in lives, readings and discussions of texts, classes and activities that were proposed by the teacher; observation of classes taught by ES students in classes where the master teaches and the opportunity to conduct, constituted fundamental activities for both my academic and professional training.

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How to Cite
Viana, D. S. B. ., & Menduni-Bortoloti, R. D. A. (2021). The supervised internship contributing to the master student’s training process in the teaching internship in times of pandemic. Revista Baiana De Educação Matemática, 2(01), e202118. https://doi.org/10.47207/rbem.v2i01.12165
Section
Dossiê Temático - O Estágio Curricular Supervisionado em Matemática
Author Biographies

Daniela Santos Brito Viana, Universidade do Sudoeste da Bahia (UESB)

Mestranda do Programa de Pós- Graduação em Ensino da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia- UESB. Possui especialização em Educação de Jovens e Adultos pela Faculdade Independente do Nordeste- FAINOR. É graduada em MATEMATICA pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (2014) e graduada em Serviço Social pela Universidade Norte do Paraná (2017). Atualmente é professora da Prefeitura Municipal de Vitória da Conquista.

Roberta D’ Angela Menduni-Bortoloti, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Doutora em Educação.

Possui Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal do Espírito Santo (1999), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (2003) e doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2016). Desde 2005, é professora em regime de dedicação exclusiva no Departamento de Ciência Exatas e Tecnológicas da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Atua como professora no Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGEn/UESB). Tem experiência na área de Educação Matemática, cujas pesquisas são em Psicologia da Educação Matemática, Alfabetização Matemática, Análise de Erros, Matemática para o Ensino e grupos colaborativos. Atua na formação de professores que ensinam matemática. Atualmente tem coordenado o grupo de pesquisa PRACOMAT - Práticas Colaborativas em Matemática com objetivo de melhoria do ensino e da aprendizagem em matemática. Este grupo se apresenta em três frentes de pesquisa: 1) o Lesson Study e suas potencialidades; 2) reaprender matemática quando lidamos com a Educação Especial (Discalculia) na perspectiva da Inclusão e 3) Matemática para o Ensino. Desde 2019 está coordenando o projeto de pesquisa "Professores da Universidade e da Educação básica colaborando com o ensino de matemática", aprovado pelo CNPq.

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