Learning to teach Mathematics in Remote Teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47207/rbem.v2i01.12157

Keywords:

internship, mathematics, remote teaching

Abstract

This is an experience report that presents the reflections about the Supervised Internship developed by undergraduate students in Mathematics at the Universidade Federal de Goiás (UFG). The internship was developed in the form of Emergency Remote Teaching at the Center for Teaching and Research Applied to Education at UFG. The narrative presented here addresses the context of the school, the organization of classes, the planning of activities and our reflections on the role of teachers in the learning process. Thus, the text presents our impressions, the most important factors and the most relevant contributions to our formation. Based on the experiences presented here, it is hoped that our reflections on teaching practice can contribute to the discussion around remote teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRANCHER, V. R.; CHENET, N; OLIVEIRA, V. F. O lúdico na aprendizagem. Revista Educação Especial (UFSM), n. 27, p. 1-4, 2006.

CORRÊA, D. M. et al. Cartilha do docente para atividades pedagógicas não presenciais. Florianópolis: SEAD/UFSC, 2020. Disponível em: <https://sead.paginas.ufsc.br/files/2020/04/Cartilha-do-Docente-APNP-UFSC.pdf>

CUNHA, M. I. da. Conte-me agora! as narrativas como alternativas pedagógicas na e no ensino. Revista da Faculdade de Educação. v. 23, n. 1-2, São Paulo. Jan./Dec. p. 185-195. 1997.

FERREIRA, L. A. et al. Ensino de matemática e covid-19: práticas docentes durante o ensino remoto. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 11, n. 2, p. 1-15, 2020.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

MARTINS, J. do P. Princípios e métodos da orientação educacional. 2ª ed. São Paulo: Atlas, 1984.

MENEZES, A. da S.; FERRO, D. B.; ROCHA, J. S.; SILVA, J. E. Teacher training in teaching Mathematics in times of social isolation in hybrid teaching: a systematic review. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 5, p. e43810515162, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i5.15162. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/15162. Acesso em: 9 set. 2021.

MOREIRA, J. A.; SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, [S. l.], v. 20, n. 26, 2020. DOI: 10.5216/revufg.v20.63438. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/63438. Acesso em: 9 set. 2021.

SANTOS, J. E. B. dos; ROSA, M. C.; SOUZA, D. da S. O ensino de matemática em tempos de pandemia e suas implicações. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. 31, p. 758–777, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13n31p758-777. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/11040. Acesso em: 9 set. 2021.

SANTOS, J. E. B. dos; ROSA, M. C.; SOUZA, D. da S. O Ensino de Matemática Online: Um Cenário de Reformulação e Superação. Interacções, n. 55, p. 165-185, 2020. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/20894. Acesso em: 9 set. 2021.

SCHNEIDER, E. I.; DE MEDEIROS, L. F.; URBANETZ, S. T. O Aprender e o Ensinar em EAD por meio de Rotas de Aprendizagem. In 15º Congresso Internacional da ABED de Educação a Distância, 2009, Anais do 15º CIAED, Fortaleza. 2009.

SELVA, K. R.; CAMARGO, M. O jogo matemático como recurso para a construção do conhecimento. In: ENCONTRO GAÚCHO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 10., 2009, Ijuí. Anais... Ijuí: Unijui, 2009, 13 p. Disponível em: <http://www.projetos.unijui.edu.br/matematica/cd_egem/fscommand/CC/CC_4.pdf . Acesso em: 29 abr. 2021.

SILVA, A. M. P. Ciberantropologia. O estudo das comunidades virtuais. In: Biblioteca on-line de Ciências da Comunicação da Universidade Aberta de Lisboa. Lisboa: s. d. 2004. Disponível em: <http://www.bocc.ubi.pt/pag/silva-adelina-ciberantropologia.pdf> Acesso em: 20 jan. 2021.

SILVA, J. A. P. da. O uso de dinâmicas de grupo em sala de aula. Um instrumento de aprendizagem experiencial esquecido ou ainda incompreendido? Saber Científico, v.1, n.2, p.82-99, 2008.

SKOVSMOSE, O. Educação Matemática crítica: a questão da democracia. Campinas: Papirus, 2001.

Published

2021-12-07

How to Cite

Santos, I., Silva, J., & Cedro, W. (2021). Learning to teach Mathematics in Remote Teaching. Revista Baiana De Educação Matemática, 2(01), e202119. https://doi.org/10.47207/rbem.v2i01.12157

Issue

Section

Dossiê Temático - O Estágio Curricular Supervisionado em Matemática

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.