Knowledge Production from remotely supervised internship on high school in Minas Gerais
Main Article Content
Abstract
The supervised internship are centrals in initial Mathematics teacher training, but there are not a lot of research about these. The aim of this paper is to analyse internship situations, which is part of a course of Mathematics Licentiate degree, in remote format, in a public school in Minas Gerais. For this purpose, we adopted the position of researcher teachers, by methodic and intentional study and assumed an internship view. The data analysed were the discussions of observations of Mathematics classes of the program Se Liga na Educação, which are part of the State of Minas Gerais' Non-presential Study Regime, and the interaction, through semi-structured interviews, with the internship supervisor teacher who works at this high school. These analyses were carried out based on the Model of Semantic Fields, which can contribute for news research about internship. From analyses, it was possible to point out that there were different productions of meanings for the observations of the classes and for the interview, reaffirming the epistemological status of the internship, even if performed remotely.
Downloads
Article Details
Uma nova publicação de artigo anteriormente publicado na Revista Baiana de Educação Matemática, fica sujeita à expressa menção da precedência de sua publicação neste periódico, seguindo as normas de referência. Autores que publicam na RBEM concordam com os seguintes termos:
-
O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, sintática, ortográfica e bibliográfica com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. As provas finais poderão ou não ser enviadas aos autores.
-
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY-NC-SA).
-
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista, exemplo: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro, com reconhecimento de autoria e publicação inicial na RBEM.
-
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online — em repositórios institucionais, página pessoal, rede social ou demais sites de divulgação científica.
References
BONDIA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, Jan./Fev./Mar./Abr., 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 16 jun. 2021.
COURA, F. C. F.; PASSOS, C. L. B. Estado do conhecimento sobre o formador de professores de Matemática no Brasil. Zetetiké, Campinas, v. 25, n. 1, p. 7-26, 2017. Disponívem em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647556/15716. Acesso em: 16 jun. 2021.
FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2009.
JULIO, R. S.; OLIVEIRA, V. C. A. de. Estranhamento e descentramento na prática de formação de professores de Matemática. Boletim GEPEM, n.72, 112-123, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.4322/gepem.2018.008. Acesso em: 13 set. 2021.
LINS, R. C. Por que discutir teoria do conhecimento é relevante para a Educação Matemática. In: BICUDO, M. A. V. (org.). Perspectivas em educação matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: Editora da Unesp, 1999, pp. 75-94.
LINS, R. C. O modelo dos campos semânticos: estabelecimento e notas de teorizações. In: ANGELO, C. L. et al. (Org.). Modelo dos Campos Semânticos e Educação Matemática: 20 anos de história. São Paulo: Midiograf, 2012. p. 11-30.
LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. A pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
PAULO, J. P. A. Compreendendo formação de professores no âmbito do Modelo dos Campos Semânticos. 2020. 294p. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2020. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/191665. Acesso em: 16 jun. 2021.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis, v. 3, n. 3 e 4, p. 5-24, 2005/2006. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/10542/7012. Acesso em: 16 jun. 2021.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Docência. 8 ed. São Paulo: Cortez, 2017.
SILVA, W. L. M. Uma leitura de falas de licenciandos em Matemática sobre “ser professor de Matemática”. 2020. 184 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Alfenas, Alfenas, MG 2020. Disponível em: https://bdtd.unifal-mg.edu.br:8443/handle/tede/1687. Acesso em: 13 set. 2021.
SILVA, U. D. DA; OLIVEIRA, A. T. C. C. DE. Influências do Estágio Supervisionado para Professores de Matemática em Início de Carreira – buscando compreender escolhas e características das escolas-campo. Revista Baiana de Educação Matemática, v. 2, n. 01, jan. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.47207/rbem.v2i01.10252. Acesso em: 12 set. 2021.
TEIXEIRA, B. R.; CYRINO, M. C. C. T. O estágio supervisionado em cursos de licenciatura em Matemática: um panorama de pesquisas brasileiras. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v.15, n.1, pp.29-49, 2013. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/13048/pdf. Acesso em: 12 set. 2021.