Initial and continuing education of teachers who work on the inclusion of fractional education for deaf students in the initial grades

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47207/rbem.v2i01.10667

Keywords:

Educação. Séries iniciais. Ensino de Fração. Estudantes surdos.

Abstract

Abstract: This study has as main objective to know the panorama of the researches that bring the formation of teachers for the teaching of Fraction with deaf students. This is a bibliographic study, with a qualitative approach, within the scope of the state of knowledge, whose productions were found in the repository of the Capes Thesis and Dissertations Catalog. From the search for keywords, 623 Theses and 1547 Dissertations were found, defended between the years 2015 to 2019. From a refinement, we found a Dissertation that points out a theoretical affinity about our discussion, which highlights the importance of the theme of that article. The results reveal the relevance of this study, since the teaching of fraction in the context of the initial series of deaf students brings a perspective for the use of the Brazilian Sign Language (Libras) as an important factor aiming at the inclusion of this Target Public of Special Education (PAEE ).

Keywords: Education. Initial series. Fraction Teaching. Deaf students.

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Author Biographies

Clarissa Raimundo de Ataide, UNIFESSPA

Discente do Curso de Pedagogia.

Walber Christiano Lima da Costa, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará - Unifesspa

Professor Adjunto C 601 da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA). Doutor e Mestre em Educação em Ciências e Matemáticas pelo Instituto de Educação Matemática e Científica (IEMCI) da Universidade Federal do Pará (UFPA) na Área de Concentração: Educação Matemática e Linha de Pesquisa: Etnomatemática, Linguagem, Cultura e Modelagem Matemática. Pesquisador nos seguintes grupos cadastrados no CNPq: Grupo de Estudos e Pesquisas em Surdez e Ensino de Matemática - GEPSEM - UNESPAR; Grupo de Estudos de Linguagem Matemática - (GELIM/UFPA); Grupo de Pesquisa em Educação de Surdos: Políticas de Inclusão, Educação Bilíngue, Práticas Pedagógicas, Contextos de Ensino e Formação de Professores (GPES/UNIFESSPA); Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática (GEPEM/UNIFESSPA). Especialista em: Língua Brasileira de Sinais - Libras, Metodologia do Ensino de Matemática, Educação Especial e Educação Inclusiva e em Técnicas de Tradução e Interpretação em Língua Brasileira de Sinais - Libras/Língua Portuguesa. Graduado em Licenciatura Plena em Pedagogia (UEPA). Graduado em Licenciatura em Matemática. Bacharel em Letras/Libras (UFSC).

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Published

2021-02-03

How to Cite

Ataide, C. R. de, & Costa, W. C. L. da. (2021). Initial and continuing education of teachers who work on the inclusion of fractional education for deaf students in the initial grades. Revista Baiana De Educação Matemática, 2(01), e202102. https://doi.org/10.47207/rbem.v2i01.10667