The Process Of Building An Educational Material In The Perspective of Inclusive Mathematical Education For An Autistic Student

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47207/rbem.v1i.10317

Keywords:

teacher training., Pedagogical Residency., Autism., Inclusive Mathematics Education.

Abstract

This paper reports an experience of the student/preceptor/teacher in a regular elementary school with residents of the Pedagogical Residency program in Mathematics of the Federal Rural University of Rio de Janeiro, Seropédica pole, in the biennium 2018/2019, with an autistic student included in an 8th grade class of elementary school II. There is a brief theoretical foundation on teacher training for inclusion. Then, some relevant aspects about the Pedagogical Residency program are presented, highlighting the articulation between teacher training and practice and the characterization of research under development. We briefly present the analysis of the results based on excerpts from the reports of residents/trainees that evidence the relevance of the dialogue and the collective formed by preceptor and residents in the construction of practices that include the autistic student. As results, we understand that knowing autistic students and their specificities in a collective work is the best way for their inclusion and for the initial mathematical teacher education for inclusion from the experience and sharing of decisions and situations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gisela Maria da Fonseca Pinto, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, campus Seropédica.

Doutora e Mestre em Ensino de Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática da UFRJ, com Estágio Pós-Doutoral no mesmo Programa. Professora Adjunta do Departamento de Matemática da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, campus Seropédica, coordenando o Programa Residência Pedagógica no curso de Matemática do campus Seropédica na UFRRJ e colaborando com o PET Matemática também na UFRRJ. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Educação Matemática, atuando na formação inicial e continuada de professores que ensinam matemática. Pesquisa na área da Educação Matemática Inclusiva e tem experiência com tecnologias digitais para ensino de Matemática.

Amália, UFRRJ

Mathematics teacher at the municipal network of Seropédica - RJ


Master student in Science and Mathematics Education - PPGEDUCIMAT-UFRRJ

References

ARANHA, M. S. F. Projeto Escola Viva garantindo o acesso e permanência de todos os alunos na escola: Alunos com necessidades educacionais especiais/ Adaptações Curriculares de Pequeno Porte. Brasília: MEC/SEE, 2000. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me000449.pdf. Acesso em: 08 out. 2020.

BALL, D.; M.H. THAMES; G. PHELPS. Content Knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, v.59, n.5, p.389-407, 2008.Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/255647628_Content_Knowledge_for_Teaching_What_Makes_It_Special Acesso em: 12 abr.2018

BARDIN, L. (1977). Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70. Disponível em: https://www.ets.ufpb.br/pdf/2013/2%20Metodos%20quantitat%20e%20qualitat%20-%20IFES/Livros%20de%20Metodologia/10%20-%20Bardin,%20Laurence%20-%20An%C3%A1lise%20de%20Conte%C3%BAdo.pdf. Acesso em: 19 ago. 2020.

CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria n.° 206, de 21/10/2011. Diário Oficial da União, Brasília, DF, Ministério da Educação, 2011. Disponível em: https://www.normasbrasil.com.br/norma/portaria-206-2011_231356.html Acesso em: 14 maio 2020.

FARIA, J.B.; PEREIRA, J.E.D. Residência Pedagógica: afinal, o que é isso? R. Educ. Públ. Cuiabá, v. 28, n. 68, p. 333-356, maio/ago. 2019. Disponível em: http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/8393 Acesso em: 13 maio 2020.

GIL, Antonio Carlos et al. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2010.

GINDIS, B. Remediation Through Education: Sociocultural Theory and Children with Special Needs. In: KOZULIN, A. et al. Vygotsky’s Educational Theory in Cultural Context. New York: Cambridge University Press, 2003. p.200-221 apud STETSENKO, A.; SELAU, B. A abordagem de Vygotsky em relação à deficiência no contexto dos debates e desafios contemporâneos: Mapeando os próximos passos. Educação revista quadrimestral. Porto Alegre, v. 41, n. 3, p. 315-324, set. - dez. 2018. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/viewFile/32668/17610Acesso em: 06 abr .2020.

MARCONDES, F.G.V.; LIMA, P.C.; A busca pela receita de inclusão na formação de professores: o olhar para o outro e a empatia matemática como um caminho possível. Boletim GEPEM. n. 76, 2020. Disponível em: http://costalima.ufrrj.br/index.php/gepem/article/view/513/888. Acesso em: 01 out. 2020.

MENESES, A. F. P..; FUENTES-ROJAS, M.; D´ANTONA, A.O. Triangulação de métodos: estratégia metodológica na pesquisa interdisciplinar sobre o cuidado às pessoas vivendo com hiv/aids.. Revista Espaço de Diálogo e Desconexão – REDD. Vol.10, nº.1, p. 52-64, 2018. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/redd/index Acesso em: 04 ago. 2020.

MOREIRA. P..; FERREIRA., A.C. O Lugar da Matemática na Licenciatura em Matemática Boletim de Educação Matemática, vol. 27, núm. 47, dez., 2013, pp. 985-1005 Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Rio Claro, Brasil. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/2912/291229747014.pdf Acesso em: 05 ago. 2020.

PLETSCH, M. D (org.).; DAMASCENO, A. (org.) Educação Especial e Inclusão Escolar Reflexões sobre o Saber Pedagógico. EDUR: Editora da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, RJ. Disponível em: http://r1.ufrrj.br/im/oeeies/wp-content/uploads/2015/03/Livro-Educa%C3%A7%C3%A3o-Especial-Inclus%C3%A3o-Escolar.pdf Acesso em: 20 abr.2020.

PLETSCH, M. D. A formação de professores para a educação inclusiva: legislação, diretrizes políticas e resultados de pesquisas. Educar, Curitiba, n. 33, p. 143-156, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/er/n33/10.pdf. Acesso em: 09 maio 2020.

PLETSCH, M. D.; LIMA, M. F.C. A Inclusão Escolar de Alunos com Autismo: Um Olhar sobre a Mediação Pedagógica. I Seminário Internacional de Inclusão Escolar: práticas em diálogo. CAP - UERJ, 2014, Rio de Janeiro, RJ. Anais eletrônicos... Disponível em: http://www.cap.uerj.br/site/images/stories/noticias/4-Pletsch_e_Lima.pdf Acesso em: 01 maio 2020.

PLETSCH, M. D.; SOUZA, F. F.; ORLEANS, L.F.. A diferenciação curricular e o desenho universal na aprendizagem como princípios para a inclusão escolar. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 14, n. 35, 2017. Disponível em: http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/article/viewArticle/3114 Acesso em: 21 abr.2020.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E.C. Metodologia do trabalho científico [recurso eletrônico]: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico, 2. ed. – Novo Hamburgo, Rio Grande do Sul, 2013. Disponível em:http://www.feevale.br/Comum/midias/8807f05a-14d0-4d5b-b1ad-1538f3aef538/E-book%20Metodologia%20do%20Trabalho%20Cientifico.pdf. Acesso em: 26 maio 2020.

RODRIGUES, D. Os Desafios da Equidade e da Inclusão na Formação de Professores. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva. v. 7, n. 2, 2014. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4773176. Acesso em: 29 jul. 2020.

SHULMAN, L.S.Knowledge an teaching: Foudations of the new reform. Harvard Educational Review, Harvard, v.57, n.1, p.1-22,1987.Disponível em: https://people.ucsc.edu/~ktellez/shulman.pdf Acesso em: 12 abr. 2018

STETSENKO, A.; SELAU, B. A abordagem de Vygotsky em relação à deficiência no contexto dos debates e desafios contemporâneos: Mapeando os próximos passos. Educação revista quadrimestral. Porto Alegre, v. 41, n. 3, p. 315-324, set. - dez. 2018. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/viewFile/32668/17610Acesso em: 06 abr .2020.

VIGOTSKI, L. S. A defectologia e o estudo do desenvolvimento e da educação da criança anormal. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 4, p. 861-870, dez. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v37n4/a12v37n4.pdf Acesso em: 28 abr.2020.

Published

2020-12-22

How to Cite

Pinto, G. M. da F., & Guimarães, A. B. (2020). The Process Of Building An Educational Material In The Perspective of Inclusive Mathematical Education For An Autistic Student. Revista Baiana De Educação Matemática, 1, e202020. https://doi.org/10.47207/rbem.v1i.10317