Construção de Materiais Pedagógicos: contribuições no ensino de matemática para alunos surdos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47207/rbem.v1i.10303

Keywords:

Materiais Pedagógicos. Surdos. Libras.

Abstract

Construction of Pedagogical Materials: contributions to the teaching of mathematics to deaf students

 Abstract: This text aims to present the results of the scientific initiation project, linked to the Federal University of the South and Southeast of Pará - UNIFESSPA, entitled "Construction of pedagogical materials in the teaching of mathematics for deaf students". This project aimed to build pedagogical materials that it provides a more appropriate learning for the deaf in the teaching of Mathematics. Our approach is qualitative, because from the constructed materials, we were able to verify the students' learning in relation to mathematics. We found that within the lived experiences, it is evident that the construction of pedagogical materials and the use of it must always start from the student's need perceived by the teacher, this material being the mediator for helping the visual perception of the deaf, but not as the only means of learning.

Keywords: Pedagogical Materials. Deaf. Libras.

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Author Biographies

Walber Christiano Lima da Costa, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará - Unifesspa

Professor Adjunto C 601 da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA). Doutor e Mestre em Educação em Ciências e Matemáticas pelo Instituto de Educação Matemática e Científica (IEMCI) da Universidade Federal do Pará (UFPA) na Área de Concentração: Educação Matemática e Linha de Pesquisa: Etnomatemática, Linguagem, Cultura e Modelagem Matemática. Pesquisador nos seguintes grupos cadastrados no CNPq: Grupo de Estudos e Pesquisas em Surdez e Ensino de Matemática - GEPSEM - UNESPAR; Grupo de Estudos de Linguagem Matemática - (GELIM/UFPA); Grupo de Pesquisa em Educação de Surdos: Políticas de Inclusão, Educação Bilíngue, Práticas Pedagógicas, Contextos de Ensino e Formação de Professores (GPES/UNIFESSPA); Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática (GEPEM/UNIFESSPA). Especialista em: Língua Brasileira de Sinais - Libras, Metodologia do Ensino de Matemática, Educação Especial e Educação Inclusiva e em Técnicas de Tradução e Interpretação em Língua Brasileira de Sinais - Libras/Língua Portuguesa. Graduado em Licenciatura Plena em Pedagogia (UEPA). Graduado em Licenciatura em Matemática. Bacharel em Letras/Libras (UFSC).

Kelvia Nunes da Silva, UNIFESSPA

Discente do Curso de Pedagogia. Bolsista PIBEX (UNIFESSPA).

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Published

2020-12-17

How to Cite

Costa, W. C. L. da, & Silva, K. N. da. (2020). Construção de Materiais Pedagógicos: contribuições no ensino de matemática para alunos surdos. Revista Baiana De Educação Matemática, 1, e202017. https://doi.org/10.47207/rbem.v1i.10303