MANCALA: o uso do jogo como recurso educacional

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Claudio Henrique Sales de Souza
Liliana Manuela Gaspar Cerveira da Costa

Abstract

The purpose of this paper is to present the didactic potentialities of the African game


Mancala in the teaching of Mathematics at Elementary Education. It will be analyzed how the use of games is addressed in the National Curriculum Parameters, in the National Common Curricular Base, and by some researchers who have written on this subject. Some mathematical topics, which were explored in an applied activity in classes of the 7th grade, will also be discussed. This work is qualitative research with an exploratory character, which was preceded by bibliographic research.

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Article Details

How to Cite
Souza, C. H. S. de, & Costa, L. M. G. C. da. (2020). MANCALA: o uso do jogo como recurso educacional. Revista Baiana De Educação Matemática, 1, e202016. https://doi.org/10.47207/rbem.v1i.10296
Section
Artigos - Fluxo Contínuo
Author Biographies

Claudio Henrique Sales de Souza, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RIO)

Possui graduação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro(2018) e especialização em Especialização em Educação Matemática pelo Colégio Pedro II(2019).

Liliana Manuela Gaspar Cerveira da Costa, Colégio Pedro II/NEPEM (CPII)

Possui graduação em Matemática com Ciências da Educação (Bacharelado) pela Universidade de Aveiro-Portugal (1981) e em Ensino da Matemática (Licenciatura) pela Universidade de Aveiro-Portugal (1995), mestrado em Matemática/Ensino pela Universidade de Aveiro-Portugal (2000), doutorado em Matemática pela Universidade de Aveiro-Portugal (2012). Tem experiência na área de Matemática e de Ensino de Matemática. Trabalha na área de Teoria Algébrica dos Grafos e de Estruturas Combinatórias com ênfase no estudo de politopos. Atualmente atua na educação básica e na formação de Professores, no mestrado profissional em rede nacional de Matemática- Profmat- e no Curso de Especialização em Educação Matemática do CP2.

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