Tangram: A proposal for teaching percentage to students with intellectual disabilities
Main Article Content
Abstract
Abstract: The research carried out describes activities developed at the High School Center of Gurupi, with students of the first grades who have intellectual disabilities, who do not have an expected development in percentage content and with a lag in basic mathematical content. The main objective was to demonstrate to analyze and select pedagogical practices of adaptation and flexibility in the contents of percentages, practices that can have effect for students with intellectual disabilities in the classroom. The methodology used was the practice of Tangram, associated with the content that students had the greatest learning difficulties: the percentages. Questions of various levels of difficulty were applied, emphasizing the concepts of polygons, reasons and proportions to arrive at percentages. It was found that of the four students chosen to carry out the research, two of them were unable to reach the objective of the activity, without the intervention of the teacher to assist in carrying out the proposed activities. The other two students managed to present considerable results with and without the intervention, thus minimizing the gaps presented in the mathematical content worked on.
Downloads
Article Details
Uma nova publicação de artigo anteriormente publicado na Revista Baiana de Educação Matemática, fica sujeita à expressa menção da precedência de sua publicação neste periódico, seguindo as normas de referência. Autores que publicam na RBEM concordam com os seguintes termos:
-
O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, sintática, ortográfica e bibliográfica com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. As provas finais poderão ou não ser enviadas aos autores.
-
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY-NC-SA).
-
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista, exemplo: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro, com reconhecimento de autoria e publicação inicial na RBEM.
-
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online — em repositórios institucionais, página pessoal, rede social ou demais sites de divulgação científica.
References
LENDAS DO TANGRAM. Disponível em:https://leiturinha.com.br/blog/conheca-a-historia-do-tangram-e-confira-9-imagens-para-montar/ : Acessado em 24 de mai. de 2019.
MENDES, Iran Abreu. Matemática e Investigação em sala de aula: tecendo redes cognitivas na aprendizagem / Iran Abreu Mendes. – Ed. rev. e aum. – São Paulo: Editora Livraria da Física, 2009.
MORAES, Mara Cristina Vieira de. Educação Matemática e deficiência intelectual, para inclusão escolar além da deficiência: uma metanálise das dissertações e teses 1995 a 2015. 2017. 240 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2017.
SILVA, Vilma, Silva; Ozileide, Aguiar; Maria Cecília. Uma experiência de Ensino de fração Articulada ao decimal e à porcentagem. Educação Matemática em revista, Revista da Sociedade Brasileira de Educação Matemática, ano 7 – n° 8, junho de 2000.
TEIXEIRA, Gustavo. Manual dos transtornos escolares: entendendo os problemas de crianças e adolescentes na escola / Gustavo Teixeira. – 5ª ed. – Rio de Janeiro: Best-seller, 2014.
VELTRONE, Aline Aparecida. Inclusão escolar do aluno com deficiência intelectual no estado de São Paulo: identificação e caracterização / Aline Aparecida Veltrone.—São Carlos : UFSCar, 2011. 193 f. Tese (Doutorado) –Universidade Federal de São Carlos. 2011.