Tangram: A proposal for teaching percentage to students with intellectual disabilities

Main Article Content

Rosângela Pimenta de Sousa
Alcione Marques Fernandes

Abstract

Abstract: The research carried out describes activities developed at the High School Center of Gurupi, with students of the first grades who have intellectual disabilities, who do not have an expected development in percentage content and with a lag in basic mathematical content. The main objective was to demonstrate to analyze and select pedagogical practices of adaptation and flexibility in the contents of percentages, practices that can have effect for students with intellectual disabilities in the classroom. The methodology used was the practice of Tangram, associated with the content that students had the greatest learning difficulties: the percentages. Questions of various levels of difficulty were applied, emphasizing the concepts of polygons, reasons and proportions to arrive at percentages. It was found that of the four students chosen to carry out the research, two of them were unable to reach the objective of the activity, without the intervention of the teacher to assist in carrying out the proposed activities. The other two students managed to present considerable results with and without the intervention, thus minimizing the gaps presented in the mathematical content worked on.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sousa, R. P. de, & Fernandes, A. M. (2020). Tangram: A proposal for teaching percentage to students with intellectual disabilities. Revista Baiana De Educação Matemática, 1, e202015. https://doi.org/10.47207/rbem.v1i.10259
Section
Relatos de Experiência - Fluxo Contínuo
Author Biographies

Rosângela Pimenta de Sousa, Universidade Federal do Tocantins / Secretária de Educação do Tocantins

Possui graduação em Ciências Contábeis pela Universidade Estadual do Tocantins (2010) e graduação em Abi - Matemática pela Universidade Federal de Goiás (1996). Tem experiência na área de Matemática. Estou cursando o PROFMAT (Mestrado Profissional de Matemática para professores da Educação Básica) Universidade Federal do Tocantins - Campus Arraias.

Alcione Marques Fernandes, Universidade Federal do Tocantins, Campus Arraias, Tocantins.

Possui graduação em Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (1999), mestrado em Ciência dos Materiais pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2003) e doutorado em Educação pela Universidade de Brasília (2016). Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal do Tocantins, coordena o curso de Licenciatura em Matemática EAD e o curso de Licenciatura em Matemática do Câmpus de Arraias, atuando também no Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede (Profmat). Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Educação Matemática atuando principalmente nos seguintes temas: Etnomatemática, Saberes Tradicionais, Modelagem Matemática e Formação de professores de Matemática.

References

REFERÊNCIAS

LENDAS DO TANGRAM. Disponível em:https://leiturinha.com.br/blog/conheca-a-historia-do-tangram-e-confira-9-imagens-para-montar/ : Acessado em 24 de mai. de 2019.

MENDES, Iran Abreu. Matemática e Investigação em sala de aula: tecendo redes cognitivas na aprendizagem / Iran Abreu Mendes. – Ed. rev. e aum. – São Paulo: Editora Livraria da Física, 2009.

MORAES, Mara Cristina Vieira de. Educação Matemática e deficiência intelectual, para inclusão escolar além da deficiência: uma metanálise das dissertações e teses 1995 a 2015. 2017. 240 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2017.

SILVA, Vilma, Silva; Ozileide, Aguiar; Maria Cecília. Uma experiência de Ensino de fração Articulada ao decimal e à porcentagem. Educação Matemática em revista, Revista da Sociedade Brasileira de Educação Matemática, ano 7 – n° 8, junho de 2000.

TEIXEIRA, Gustavo. Manual dos transtornos escolares: entendendo os problemas de crianças e adolescentes na escola / Gustavo Teixeira. – 5ª ed. – Rio de Janeiro: Best-seller, 2014.
VELTRONE, Aline Aparecida. Inclusão escolar do aluno com deficiência intelectual no estado de São Paulo: identificação e caracterização / Aline Aparecida Veltrone.—São Carlos : UFSCar, 2011. 193 f. Tese (Doutorado) –Universidade Federal de São Carlos. 2011.