Depoimentos de alunos concluintes de uma licenciatura sobre o processo de ensino e aprendizagem

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47207/rbem.v2i01.10206

Keywords:

Palavras-chave: Concepção. Processo de ensino e aprendizagem. Educação básica. Ensino superior.

Abstract

How to characterize teaching so that learning occurs remains an open challenge. In this research, which has a qualitative approach, the objective is to investigate the conceptions of students who completed a degree course in mathematics about the teaching and learning process at different levels of education. The data were obtained by means of a questionnaire applied to a concluding class of 18 students in a degree course at a Public University. The results suggest that the future teachers believe that the problems in the teaching and learning process are due to the lack of interest of the student and the lack of commitment of the public authorities, at the same time they exclude themselves from any responsibility. Prospective teachers feel unprepared to take over the classroom and present suggestions for overcoming this issue, such as, for example, deepening the studies of pedagogical issues and the mathematical contents of basic education in the undergraduate course.

 

 

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Author Biography

Pedro Lucio Barboza, Universidade Estadual da Paraíba - UEPB

Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Estadual da Paraíba (1978), Especialização em Metodologia das Ciências Pela UEPB (1994), Mestrado em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (1995) e Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela UFBA (2011). Professor concursado da UEPB, atualmente é professor Associado D. Pesquisa principalmente os seguintes temas: discurso do professor, linguagem, interações discursivas e aprendizagem na sala de aula de matemática. Tem experiência em formação de professores e gestão escolar.

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Published

2021-03-08

How to Cite

Barboza, P. L. (2021). Depoimentos de alunos concluintes de uma licenciatura sobre o processo de ensino e aprendizagem . Revista Baiana De Educação Matemática, 2(01), e202104. https://doi.org/10.47207/rbem.v2i01.10206