O Ensino da língua inglesa numa perspectiva intercultural
DOI:
https://doi.org/10.69969/revistababel.v2i2.962Keywords:
Language and culture, Language teaching, InterculturalAbstract
The current scenery of teaching / learning English has demanded new conceptions of the constituent elements of this practice. Accordingly, new approaches become necessary for the teaching of this language contemplate, in some measure, the formative character of the discipline. Considering the importance of cultural factors that underlie discursive practices and reveal the inseparability of language and culture, this article intends to consider a proposal for teaching English language that addresses the cultural diversity of the English speaking countries in dialogue with the local culture. Thus promoting new critical positions (teachers and students) sustained in intercultural perspectives. To achieve the proposal, the research has found theoretical support from authors and researchers in the field of applied linguistics that discuss language teaching from an intercultural approach.
Downloads
References
ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. Dimensões Comunicativas no Ensino de Línguas. 5. ed. São Paulo: Pontes. 2008.
ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. Linguística Aplicada-Ensino de Língua e Comunicação. Campinas, SP: Pontes Editores e Arte Língua, 2ª ed.2007.
BRASIL. Lei n. 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/l9394.htm. Acesso em: 14 de out. 2012.
BRASIL, Ministério da Educação, Secretaria de Educação Média e Tecnologias. Parâmetros Curriculares Nacionais; Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, 1999.
BUSNARDO, Joanne. Contextos pedagógicos e conceitos de cultura no ensino de língua estrangeira. In: SANTOS, Percilia; ALVAREZ, Maria Luisa Ortiz. (Orgs). Campinas, SP: Pontes Editores, 2010. Língua e Cultura no contexto de português, língua estrangeira.
DOURADO, Maria Regina; POSHAR, Heliane Andrade. A cultura na educação lingüística no mundo globalizado. In: SANTOS, Percilia; ALVAREZ, Maria Luisa Ortiz. (Orgs). Campinas, SP: Pontes Editores, 2010. Língua e Cultura no contexto de português, língua estrangeira.
FREIRE, Paulo; Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996 (Coleção Leitura).
KRAMSCH. Claire. Contexts of speech and social interaction. In:______. Context and Culture in Language Teaching. Oxford University Press, 1988.
LEFFA, V. J. Aspectos Políticos da Formação do Professor de Línguas Estrangeiras. In: LEFFA, V. J (Org.). O professor de línguas estrangeiras: construindo a profissão. 2. ed. Pelotas: Educat, 2006.
LIMA, Diógenes Cândido de (Org.). Ensino e Aprendizagem de língua inglesa: conversa com especialistas. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
MENDES, Edleise; CASTRO, Maria Lúcia Souza (Orgs.). Língua, cultura e formação de professores: Por uma abordagem de ensino intercultural. In: ______. Saberes em Português: Ensino e Formação Docente. Campinas, SP: Pontes Editores, 2008.
MENDES, Edleise. Por que ensinar língua como cultura? In: SANTOS, Percilia; ALVAREZ, Maria Luisa Ortiz. (Orgs). Língua e Cultura no contexto de português, língua estrangeira. Campinas, SP: Pontes Editores, 2010.
PEREZ. Maria José Ferreira. O Foco da Gramática no Ensino Contemporâneo de Línguas. Brasília, DF: 2007. Disponível em: http://repositorio.bce.unb.br/bitstream/10482/3410/1/Dissert_MariaJoseFerreiraPeres.pdf> Acesso em: 13/08/2012.
RAJAGOPALAN, Kanavillil. Por uma lingüística crítica: linguagem, identidade e a questão ética. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.
SCHEYERL, Denise; MOTA, Kátia. (Orgs). Recortes interculturais na sala de aula de línguas estrangeiras. Salvador (BA). EDUFBA, 2004.
SCHEYERL, D.; SIQUEIRA, D. S. P. Inglês for all: entre a prática excludente e a democratização viável. In: Denise Scheyerl; Elizabeth Ramos. (Org.). Vozes Olhares Silêncios: Diálogos transdisciplinares entre a linguística aplicada e a tradução. 1a.ed.Salvador (BA): EDUFBA, 2008.
SIQUEIRA, D. S. P. Inglês como língua franca: O desafio de ensinar um idioma desterritorializado. In: Telma Gimenez; Luciana Cabrini Simões Calvo; Michele Salles El Kadri. (Org.). Inglês como língua franca: Ensino-aprendizagem e formação de professores. 01ed.Campinas (SP): Pontes Editora, 2011.
SIQUEIRA, D. S. P.; LIMA, D.; LIMA, Geraldo Ferreira de ; CRUZ, Décio Torres ; Kanavillil Rajagopalan ; LIMA, L. ; OLIVEIRA, Adelaide Augusta . English Language Teaching and the place of culture: For a critical intercultural approach. In: LIMA, Diógenes Cândido de. (Org.). Language and its cultural substrate: perspectives for a globalized world. 1ed.Campinas (SP): Editora Pontes, 2012.
SIQUEIRA, Domingos Sávio Pimentel. O desenvolvimento da consciência cultural crítica como forma de combate à suposta alienação do professor brasileiro de inglês. Inventário, Salvador, n. 4, jul. 2005. Disponível em: <http://www.inventario.ufba.br/04/04ssiqueira.htm>. Acesso em: 20 de out. 2012.
SIQUEIRA, Domingos Sávio Pimentel. Inglês como língua internacional: por uma pedagogia intercultural crítica. Tese de doutorado. Programa de Pós-graduação em Letras e Lingüística. Salvador: UFBA, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores detém os direitos autorais sem restrições, porém ao submeter os originais, concordam em transferir a este periódico os direitos da primeira publicação. Isto deve ser informado em caso de nova edição do texto. As produções que derivarem deste material, devem obrigatoriamente citar a fonte. Os textos publicados nesta revista, salvo indicações contrárias, encontram-se sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.