Atividades interculturais em ensino de línguas: uma contribuição para a compreensão de inglês como língua franca
DOI:
https://doi.org/10.69969/revistababel.v5i1.2545Palavras-chave:
Intercultural activities, English language teaching, ELF concept, Foreign language undergraduate studentsResumo
Currently, English has acquired the status of Lingua Franca enabling world communication (CRYSTAL, 2003; SEIDLHOLFER, 2011). However, in the context of English language teaching (ELT), it is necessary to develop the idea of what the concept of ELF may contribute to students’ awareness and development. This is even more relevant when we talk about pre service teachers who are in the process of learning important abilities for teaching English in a globalized context (SEIDLHOFER, 2011; SIQUEIRA, 2008; CRYSTAL, 2003; ORTIZ, 2003). One of English as a Lingua Franca’s (ELF) characteristics is that it considers the nature of interculturality allowed by language (SIQUEIRA, 2008). The objective of this paper is to observe how students may understand the concept of ELF through the development of activities that promote intercultural discussions in an EFL tertiary context in Alagoinhas, Bahia, Brazil. The main question to investigate is in what ways a proposal of activities which consider intercultural aspects can contribute to understand the concept of ELF and therefore help in the education of English’s future teachers in the country. In order to develop the research, some activities which consider intercultural aspects of texts are proposed to the teachers-to-be who will take part in the research, and some observations and discussions are performed before, during and after the classes. The analysis is developed by considering an intercultural dialogue based on the view of: a) language and culture as places of interaction (KRAMSCH, 1998; MENDES, 2008); b) focus on the language meanings produced and on the access to new possibilities of representation (KRAMSCH, 1993); c) selection and production of materials with authentic contents and cultural meanings (MENDES, 2008) which is possible through the understanding of ELF (SEIDLHOFER, 2011).
Downloads
Referências
BAKER, W. From cultural awareness to intercultural awareness: Culture in ELT. ELT Journal 66(1) 62-70, 2012.
CRYSTAL, D. English as a global language. 2nd Edition. London: Cambridge University press, 2003.
GUILHERME, M. Preparing critical citizens and educators for an intercultural world. In: GUILHERME, M. Critical citizens for an intercultural world: Language education as cultural politics. (org.) p. 206-226. Clevedon, UK: Multilingual Matters LTD, 2002.
KRAMSCH, C. Context and culture in language teaching. New York, Oxford University Press, 1993.
KRAMSCH, C. Language and culture. New York: Oxford University press, 1998.
MENDES, E. O português como língua de mediação cultural: por uma formação intercultural de professores e alunos de PLE. In: MENDES, Edleise (org.). Diálogos interculturais: ensino e formação em português língua estrangeira. p. 139-158. Campinas, SP: Pontes editores.
MENDES, E. Língua, Cultura e formação de professores: por uma abordagem de ensino intercultural. In: MENDES, E.; CASTRO, M. L. S. (orgs) Saberes em Português: ensino e formação docente. Campinas, SP: Pontes editores, 2008.
MENDES, E. Por que ensinar cultura? In: SANTOS, P.; ALVAREZ, M. L. (orgs.) Língua e cultura no contexto de Português língua estrangeira. p. 53-77. Campinas, SP: Pontes editores, 2010.
ORTIZ, R. Cultura e Sociedade Global. In: ORTIZ, R. Mundialização e cultura. P. 13-33. São Paulo: Editora Brasiliense, 2003.
SEIDLHOFER, B. Understanding English as a Lingua Franca. Oxford: Oxford University Press, 2011.
SCHMITZ, J. R. To ELF or not to ELF? (English as a Lingua Franca): That’s the question for Applied Linguistics in a globalized world. RBLA, Belo Horizonte, 12 (2), 249-284, 2012.
SIFAKIS, N. ELF awareness as an opportunity for change: a transformative perspective for ESOL teacher education. JELF 2014; 3(2). 317 – 335, 2014.
SIQUEIRA, D. S. P. Inglês como língua internacional: por uma pedagogia intercultural crítica. Phd Dissertation. Salvador, UFBA, Instituto de letras, 2008.
SIQUEIRA, D. S. P. Inglês como língua internacional: por uma pedagogia intercultural crítica. In: SILVA, K. A. (Org.) Ensinar e aprender línguas na contemporaneidade: linhas e entrelinhas. p. 25-52. Campinas, SP: Pontes Editores, 2010.
SIQUEIRA, D. S. P. Inglês como língua franca: O desafio de ensinar um idioma desterritorializado. In: GIMENEZ, T.; CALVO, L. C. S.; EL KADRI, M. S. (Orgs.). Inglês como língua franca: Ensino-aprendizagem e formação de professores. p. 87-115. Campinas (SP): Pontes Editora, 2011.
SOUZA, M. I.; FLEURI, R. M. Entre limites e limiares de culturas: educação na perspectiva intercultural. In: FLEURI, R. (org.) Educação intercultural: mediações necessárias. P. 53 – 58) Rio de janeiro: DP&A.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Os autores detém os direitos autorais sem restrições, porém ao submeter os originais, concordam em transferir a este periódico os direitos da primeira publicação. Isto deve ser informado em caso de nova edição do texto. As produções que derivarem deste material, devem obrigatoriamente citar a fonte. Os textos publicados nesta revista, salvo indicações contrárias, encontram-se sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.