Perspectives and challenges of teaching English from an intercultural approach

Authors

  • Monise Priscila Silva Prefeitura Municipal Monte Alto - SP / Faculdade de Educação São Luís

DOI:

https://doi.org/10.69969/revistababel.v10i2.9543

Keywords:

Education, English language, Teaching methodologies

Abstract

This article aims to present a critical analysis of the perspectives and challenges that exist in the teaching of English language today, based on an intercultural approach, given the countless difficulties and changes in the Brazilian educational system and its consequences in the teaching process-learning that directly impact in the English language teaching. Thus, through bibliographic review, it seeks to collect information from published scientific articles, legislation and documents on the subject, in order to form a solid and specific theoretical basis about the research object, using the deductive method to reach the conclusions. At first, it seeks to make a brief historical contextualization about the teaching of the English language in Brazil, observing important events that allow a better understanding of issues related to the theme. Subsequently, the objective is discussing the difficulties faced in the process of teaching and learning English language in Basic Education, raising possible problems and current issues that involve the subject addressed in the research. Finally, through an intercultural approach, it is intended to present new methodologies for teaching English language, analyzing the challenges of its implementation, in view of the relevance of the theme and the search for the language learning today.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Monise Priscila Silva, Prefeitura Municipal Monte Alto - SP / Faculdade de Educação São Luís

Especialista em Metodologia do Ensino da Língua Inglesa pela Faculdade Venda Nova do Imigrante - ES.
Professora de Língua Inglesa da Rede Municipal de Ensino – Prefeitura de Monte Alto - SP.

References

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 29 maio 2020.

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis n º 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, 11.494, de 20 de junho 2007, e o Decreto-Lei nº 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em: 8 jun. 2020.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua estrangeira. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/pcn_estrangeira.pdf. Acesso em: 1 jun. 2020.

CAMELO, Elizabeth; GALLI, Joice Armani Línguas estrangeiras e outras relações possíveis com a escola pública. Revista Investigações, Recife, v. 32, n. 2, p. 456 - 478, dez. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/INV/article/view/241740. Acesso em: 31 maio 2020.

FERRAZ, Daniel de Mello; MALTA, Liliane Salera. Contribuições das filosofias da linguagem e da educação para o ensino da língua inglesa. Entreletras, Araguaína, v. 8, n. 2, p. 202-222, jul. / dez. 2017. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/article/view/2484/11963. Acesso em: 10 jun. 2020

FERREIRA, Erasmo da Silva; ARAÚJO, Josefa Monteiro de. Perspectivas e Desafios no Ensino da Língua Estrangeira na Escola Pública. Revista Diálogos, v. 2, n. 20, p. 149-169, set. / out. / 2018. Disponível em: http://www.revistadialogos.com.br/Dialogos_20/Dial_20_Erasmo_Josefa.pdf. Acesso em: 3 jun. 2020.

LIMA, Samuel de Carvalho; VIEIRA, Flávia. O papel do livro didático na promoção da autonomia na aprendizagem de inglês. Revista brasileira de linguística aplicada, Belo Horizonte, v. 20, n. 1, p. 217-244, mar. 2020. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-63982020000100217&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 9 jun. de 2020.

ROSSATO, Viviane. As diferentes metodologias de ensino da Língua Inglesa em diferentes segmentos de ensino. Revista Eventos Pedagógicos, v. 3, n. 1, Número Especial, p. 589-598, abr. 2012. Disponível em: http://sinop.unemat.br/projetos/revista/index.php/eventos/article/view/562. Acesso em: 23 maio 2020.

SANTOS, Eliana Santos de Souza. O ensino da língua inglesa no Brasil. BABEL: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, v. 1, n. 1, p. 39-46, dez., 2011. Disponível em: http://www.babel.uneb.br/n1/n01_artigo04.pdf. Acesso em: 30 maio 2020.

SCHEYERL, Denise; BARROS, Kelly; DO ESPÍRITO SANTO, Diogo Oliveira. A perspectiva intercultural para o ensino de línguas: propostas e desafios. Estudos Linguísticos e Literários, Salvador, n. 50, p. 145-174, jul. / dez. 2014. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/estudos/article/view/14816. Acesso em: 7 jun. 2020.

SILVA, Flavia Matias. O ensino de língua inglesa sob uma perspectiva intercultural: caminhos e desafios. Trabalhos Em Linguística Aplicada, Campinas, v. 58, n. 1, p. 158-176, jan. / abr. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-18132019000100158&tlng=pt. Acesso em: 6 jun. 2020.

Published

2020-10-31

How to Cite

SILVA, M. P. Perspectives and challenges of teaching English from an intercultural approach. Babel: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, Alagoinhas, BA, v. 10, n. 2, p. 52–64, 2020. DOI: 10.69969/revistababel.v10i2.9543. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/babel/article/view/9543. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

FREE SECTION