Reading in the room, reading in the living room, reading on the bus, reading at school, reading at public and personal libraries: reconstructing the effects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2021.v6.n17.p21-33

Keywords:

Leitura e formação, Tempos e espaços de leitura, Bibliotecas pessoais, Relações com a leitura

Abstract

Abstract: The text presents a set of reflections on reading development structured from a review of the author's personal story also analyzes the problem of the meaning reading can acquire throughout life experiences. Thinking about the time and space in which we accomplish reading besides moments and places in which it occurs allows us to reconstruct the effects of the numerous works we have known; likewise, the forms in which we have continually taken ownership of books to shape our thinking. Constituting the history of our own lived library is, in many ways, the chronicle of our formation attested by the texts. The elaborated analysis benefits from the initiatives that have been incited among the Pedagogy degree colleagues, professors and students inside the School of Education at the University of São Paulo. Debates set in the context of the formative processes, reading acquisition, its promotion and the role it plays in the core of school learning. Therefore, once the numerous problems related to reading and schooling are forgotten, this text moves from the personal and individual meanings to the social worth associated with the possibilities of book access and the effects behind the act of reading.

Keywords: Reading and formation; Reading times and spaces; Personal libraries; Relations with reading.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Denice Barbara Catani, Faculdade de Educação - USP

Professora Titular aposentada (Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo). Mestre, doutora e livre docente pela mesma instituição, exerceu também os cargos de chefia do Departamento de Metodologia de Ensino e Educação Comparada e coordenação do Programa de Pós-graduação em Educação. Realiza estudos de história da educação e formação de professores e publicou livros e artigos em periódicos no Brasil e no exterior.

References

BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

BOURDIEU, Pierre. Leitura, leitores, letrados e literatura. In: BOURDIEU, Pierre. Coisas Ditas. São Paulo: Brasiliense, 1990.

BOURDIEU, Pierre. Os herdeiros: os estudantes e a cultura. Florianópolis: UFSC, 2014.

CALVINO, Ítalo. Por que ler os clássicos. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

CARRIÈRE, Jean-Claude; ECO, Umberto. Não contem com o fim do livro. Rio de Janeiro: Record, 2010.

CATANI, Denice Barbara; BUENO, Belmira Amélia Oliveira; SOUSA, Cynthia Pereira de. “O amor dos começos”: por uma história das relações com a escola, Cadernos de Pesquisa, São Paulo, Fund. Carlos Chagas/ Ed. Autores Associados, nº 111, p. 151-171, dezembro/2000.

DOLTO, Françoise. Auto retrato de uma psicanalista. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1990.

GRAZIER, Michelle. Le gôut de la lecture. Evreux: Mercure de France, 2010.

MANGUEL, Alberto. Uma história da Leitura. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

MANGUEL, Alberto. Com Borges. Belo Horizonte: Âyiné, 2018.

MILLER, Henry. Os livros de minha vida. Lisboa: Antígona, 2006.

PERROT, Michelle. História dos Quartos. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

STARACE, Giovanni. Os objetos e a vida – Reflexões sobre as posses, as emoções, a memória. São Paulo: Martins Fontes, 2015.

STRATEN, Giorgio van. Histórias de livros perdidos. São Paulo: UNESP, 2018.

Published

2021-05-30

How to Cite

CATANI, D. B. Reading in the room, reading in the living room, reading on the bus, reading at school, reading at public and personal libraries: reconstructing the effects. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 6, n. 17, p. 21–33, 2021. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2021.v6.n17.p21-33. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/9819. Acesso em: 24 nov. 2024.