The formation of the lived library and the learning of the judgment of the readings

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2021.v6.n17.p84-100

Keywords:

Bibliotecas pessoais, Formação, Leitura, Docência

Abstract

Throughout our life we collect works and authors that become unforgettable. For several reasons, some passages, characters and plots remain despite the passage of time and the accumulation of new reading experiences, composing the landscape of our lived libraries. By following the singularities of the trajectories of three authors, who present elements of the fabric of their personal libraries, this article seeks to investigate the formative meanings in the construction of personal relationships with reading. It is understood that such learnings from books proliferate ways of thinking about oneself and about the other, thus, the article will seek to insist on these multiple reflexes of books in individual experiences. One of the aspects to be considered concerns the ways in which the criteria for judging books and their authors are incorporated into the experiences through which it is learned that certain readings are considered good and recognized as legitimate representatives of the valued culture, while others, on the contrary, are perceived as bad, harmful or dangerous for the formation of the reader. Also being teachers, the authors still recover their stories of relationship with the readings at the university in a double sense: as students and as teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Laura Godinho Lima, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo

Livre-docente, Professora associada na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (USP). Grupos de pesquisa:  História e Historiografia das ideias e dos intelectuais da educação; História da escolarização no Brasil: políticas e discursos especializados; Grupo de Estudos e Pesquisas sobre a disciplina História da Educação.

Patrícia Aparecida do Amparo, Universidade de São Paulo

Professora Doutora no Departamento de Metodologia do Ensino e Educação Comparada da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (USP). Grupo de Estudos e Pesquisas sobre práticas de leitura e formação.

Katiene Nogueira da Silva, Universidade de São Paulo

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP), com período sanduíche no Institut National de Recherche Pédagogique (INRP), em Paris, na França e estágio de pós-doutorado na FEUSP. Professora do Departamento de Metodologia do Ensino e Educação Comparada da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP).

References

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. São Paulo: Editora 34, 2016.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2013.

BOURDIEU, Pierre; CHARTIER, Roger. A leitura: uma prática cultural. In: CHARTIER, Roger (org.) Práticas de leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 2001. p. 229-253.

CANETTI, Elias. A língua absolvida. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.

CATANI, Denice. Por uma pedagogia da pesquisa educacional e da formação de professores na universidade. Educar em Revista, Curitiba, UFPR, v. 37, p. 77-92, maio/ago. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_issuetoc&pid=0104-406020100002&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 10 out. 2020.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

CHARTIER, Anne-Marie; HÉBRARD, Jean. Discursos sobre a leitura (1880-1980). São Paulo: Ática, 1995.

CHARTIER, Anne-Marie. Les modèles contradictoires de la lecture entre formation et consommation, de l'alphabétisation populaire à la lecture de masse. Cahiers de l'Association internationale des études françaises. França, Association internationale des études françaises, n° 54. p. 361-380, 2002. Disponível em: https://www.persee.fr/doc/caief_0571-5865_2002_num_54_1_1470 Acesso em: 14 out. 2020.

CHARTIER, Roger. A História Cultural: entre práticas e representações. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1991.

CHARTIER, Roger. A ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVIII. Brasília: Editora UnB, 1999.

CHARTIER, Roger. Leituras e leitores na França do Antigo Regime. São Paulo: Editora da Unesp, 2004.

CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, Porto Alegre, n. 2, p. 177-229, 1990.

DOMINICÉ, Pierre. O processo de formação e alguns de seus elementos relacionais. In: NÓVOA, António & FINGER, Matthias (org.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010. p. 81- 95.

DORA LICE. O calvário de uma professora. São Paulo: Estabelecimento Gráfico Irmãos Ferraz, 1928.

FADIMAN, Anne. Ex-Libris: confissões de uma leitora comum. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 2002.

FERNANDES, Domingos; CATANI, Denice (org.) Avaliação, ensino e aprendizagem em Portugal e no Brasil: Realidades e Perspetivas, Lisboa: Educa, 2015.

FÉTIZON, Beatriz Alexandrina de Moura. Subsídios para o estudo da Universidade de São Paulo. 1986. 248 p. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, FEUSP, São Paulo, 1986.

GOULEMOT, Jean Marie. Da leitura como produção de sentidos. In: CHARTIER, Roger (Org.) Práticas de leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 2001. p. 107-116.

LEVI-STRAUSS, Claude; ERIBON, Didier. De perto e de longe. São Paulo: Cosac Naify, 2005.

NÓVOA, António. (Org.) Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 2007.

SILVA, Katiene Nogueira; CÂNDIDO, Renata Marcílio; MORAES, Dislane Zerbinatti. Construções curriculares e experiências didáticas no ensino superior: percepções de estudantes e professores nos cursos de graduação da Universidade de São Paulo. In: FERNANDES, Domingos (Org.). Avaliação, Ensino e Aprendizagem no Ensino Superior em Portugal e no Brasil: Realidades e Perspectivas. Lisboa: Educa, 2014, v. 2. p. 563-590.

SNYDERS, Georges. A alegria na escola. São Paulo: Manole, 1988.

Published

2021-05-31

How to Cite

LIMA, A. L. G.; AMPARO, P. A. do; SILVA, K. N. da . The formation of the lived library and the learning of the judgment of the readings. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 6, n. 17, p. 84–100, 2021. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2021.v6.n17.p84-100. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/9765. Acesso em: 17 jul. 2024.