Songs and charms: weaving together narratives with images and sounds of the city of Rio de Janeiro
DOI:
https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2024.v9.n24.e1183Keywords:
Cidade. Rio de Janeiro. Narrativas. Encontros. Caminhadas.Abstract
The purpose of this article is to present the paths and walks through the many streets, lanes and alleys of life that lead us to the various places in/around the city of Rio de Janeiro. Surrounded by beautiful nature, we glimpse a city that is formed, deformed and transformed by so many 'thinking practitioners' who have found in the hills and asphalt a possibility to continue creating multiple 'knowledge-significations'. By considering the city as a 'space-time' for 'making sense of thinking' about the many forms and ways of life that exist, we understand Rio de Janeiro, with its corners and charms, as a fabric of experiences, a fertile ground of knowledge, cultures and possibilities for creating and sharing knowledge. In this way, this text is an invitation to walk through some 'spaces-times' that lead us to a feeling of being with/in the city. We want to propose that you walk with us in a (re)knowledge and identification, or not, through the music, the verses of the many poetics that are articulated with the experiences of the streets, with the images and narratives made visible in these steps. The results of these walks are in the beauty of the verses, the prose, the art, the enchantment, and the encounters of this walk through this so-called marvelous city.
Downloads
References
ALVES, Nilda. A formação com as imagens. Revista Interinstitucional Artes de Educar. Rio de Janeiro, V. 2 N. Especial – jun. out. 2016, p. 235-252.
ALVES, Nilda. Possibilidades de 'uso' de fotografias nas pesquisas de 'espaçostempos' de escolas. Rev. Bras. Educ. Geog., Campinas, v. 3, n. 6, p. 158-176, jul./dez., 2013. (P. 163-164).
ALVES, Nilda. Sobre as redes educativas que formamos e que nos formam. In Alves, Nilda. Práticas pedagógicas em imagens e narrativas – memórias de processos didáticos e curriculares para pensar as escolas hoje. S. Paulo: Cortez, 2019: 115 – 133.
BAPTISTA, Luis Antonio dos Santos. Cidade dos Tambores. Rev. Polis e Psique; 20 ANOS DO PPGPSI/UFRGS, 2019: 162 – 170
CAVALCANTI, Lana de Souza. A geografia escolar e a cidade: ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana cotidiana. Campinas: Papirus. 2008
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. Artes de fazer. Petrópolis, RJ. Vozes, 2014.
CONCEICAO, Rafaela Rodrigues da; CERDEIRA, Maristela Petry; CASTRO, Maria Cecília Sousa de. ANDARILHAR PELOS GUETOS CURRICULARES: éticas, estéticas, poéticas nos ‘espaçostempos’ das cidades. Revista Espaço do Currículo, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 1–14, 2023.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Ed. 34, 1995. Volume 1.
DIARIO DO RIO. A História da UERJ e da Favela do Esqueleto. Disponível em: https://diariodorio.com/historia-da-uerj-e-da-favela-do-esqueleto/ Acessado em:10/09/2023.
ELASEMREDES, Coluna Estilhaços. Monica Klemz. Podcast. Ep. 10, Março de 2021
INGOLD, Tim. Linhas - uma breve história. Petrópolis. Vozes. 2022.
LABELLE, Brandon. Agência Sônica> Sons e formas emergentes de resistência. Numa ed. Rio de Janeiro. 1ª Edição. Rio de Janeiro-RJ, 2022.
OLIVEIRA, I. de. Currículos e pesquisas com os cotidianos: o caráter emancipatório dos currículos ‘pensadospraticados’ pelos ‘praticantespensantes’ dos cotidianos das escolas. Em: C. E. Ferraço & J. Magalhães Carvalho (Ed..). Currículos, pesquisas, conhecimentos e produção de subjetividades. Petrópolis: DP et Alli. 2012. pp. 47-70.
OUTRA MARGEM. Reflexo de uma favela num prédio de luxo no Rio de Janeiro. Disponível em: https://outramargem-visor.blogspot.com/2021/03/reflexo-de-uma-favela-num-predio-de.html. Acessado em:10/10/2023.
PALLASMAA, Juhani. Os olhos da pele. A arquitetura e os sentidos. 1a edição, Porto Alegre, Bookman, 2011.
PALLASMAA, Juhani. As mãos inteligentes – a sabedoria existencial e corporalizada na Arquitetura. Porto Alegre: Bookman, 2013.
RAMOS, Graciliano. Vidas secas. 140ª ed. Rio de Janeiro, Record, 2019.
Rufino, Luiz. Pedagogia das encruzilhadas. Rio de Janeiro. Mórula Editorial, 2019.
SANTOS, Antônio Bispo dos. A terra dá, a terra quer. São Paulo. Ubu Editora, 2023.
SIMAS, Luiz Antonio. O corpo encantado das ruas. Rio de Janeiro. Civilização Brasileira, 2022.
WEBGRAFIA
ALGUEM ME AVISOU- Dona Ivone Lara: disponível <https://www.letras.com/dona-ivone-lara/45561/>. Acessado em 10/10/2023
Minha Vida, do álbum lançado por Reta Lee “Aqui, Ali, em Qualquer Lugar” em que Rita Lee, interpreta clássicos dos Beatles em Bossa Nova. 2001. https://www.youtube.com/watch?v=d6tNp34tsxI>. Acessado em:10/10/2023
Samba Enredo 2014 - Um Rio de Mar a Mar: do Valongo à Glória de São Sebastião.G.R.E.S. Portela (RJ). Disponível em: <https://www.letras.com/portela-rj/samba-enredo-2014/>. Acessado em 10/10/2023
“Tem gente com Fome. Antologia Poética. Solano Trindade. Prefeitura do Rio de Janeiro. Solano Trindade. Antologia Poética. Disponível em https://www.escrevendoofuturo.org.br/caderno_virtual/texto/tem-gente-com-fome/index.html. Acessado em: 10/10/2023