Dance emotional experience in teacher education
DOI:
https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1136Keywords:
Pedagogic narratives, Emotional experience, dance, Teacher training, Aesthetic educationAbstract
The present study, of a narrative nature, is inserted in the field of teacher training, with a focus on aesthetic education. We launched a look at the exchange of letters between students of the Pedagogy course at a public university in the Southeast, who recognize the daily practice of dancing as a point of convergence in their formative processes. Having as research objectives to identify and understand the possible contributions of dance practice to teacher training and to reflect on aesthetic education as a producer of meanings of being a teacher, we took the exchanged letters and other narrative records, complementary to them, as objects of study . The analyses, carried out in dialogue with the principles of the Historical-Cultural theory, show the experience in dance as a process that generates development and expansion of the teacher's state of consciousness. The narratives point to dance as: a form of expression; creation process; perception of oneself and the other. The research points to the urgency of thinking about formative practices of aesthetic education, which are based on art and sensitive ways of approaching reality, which value contexts, life trajectories and collectively produced knowledge.
Downloads
References
ARAÚJO, Gustavo Cunha. El Arte y la Estética en la Educación: una Dimensión Epistemológica. Revista humanidades, v. 11, n. 1, p. e44157, 2021. Disponível em: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/humanidades/article/view/44157. Acesso em: 5 abr. 2023.
CUNHA, Renata Cristina de Oliveira Barrichelo. Narrativas pedagógicas e efeitos de leitura entre estudantes de Pedagogia. In: COSTA, Adriana A. F.; CUNHA, Renata C. O. B; PRADO, Guilherme V. T.; EVANGELISTA, Francisco (Orgs.). Narrativas, formação de professores e subjetividades democráticas. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020. p.19-45.
DUARTE JUNIOR, João-Francisco. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. Curitiba: Criar, 2001.
FERREIRA, Luciana Haddad. Educação estética e formação docente: narrativas, inspirações e conversas. 1.ed. – Curitiba: Appris, 2020.
FERREIRA, Luciana Haddad; CUNHA, Renata O. Barrichelo; PRADO, Guilherme V. Toledo. Memórias da docência futura: a escrita de pipocas pedagógicas. In: PRADO, Guilherme V. Toledo (org.) Narrativas de formação, na escola e na universidade. São Carlos: Pedro e João, 2021. p. 169-204.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996. (publicação original em 1983).
GATTI, Bernardete Angelina; BARRETO, Elba Siqueira de S.; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso; ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019.
GINZBURG, Carlo. Sinais: raízes de um paradigma indiciário. In: Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 2009. p. 143-180.
GONZÁLEZ REY, Fernando. Pesquisa qualitativa e subjetividade: os processos de construção da informação. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005.
IMBERNON, Francisco; FORTUNATO, Ivan; SHIGUNOV NETO, Alexandre (org.). Formação permanente de professores: experiências ibero-americanas. São Paulo: Edições Hipótese, 2019.
NÓVOA, António. Professores Imagens do Futuro Presente. Lisboa: Educa, 2009.
PINO, Angel. As marcas do humano: as origens da constituição cultural da criança na perspectiva de Lev S. Vigotski. São Paulo: Cortez, 2006.
SILVA, Thaís Gonçalves Rodrigues. Pensamento e ação: política e(m) dança. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 25., 2009, Fortaleza. Anais [...]. Fortaleza: ANPUH, 2009. CD-ROM.
TOASSA, Gisele e SOUZA, Marilene Proença Rebello. As vivências: questões de tradução, sentidos e fontes epistemológicas no legado de Vigotski. Revista de Psicologia da USP. São Paulo: USP, 21 (4), p. 757-779, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-65642010000400007 Acesso em: 11 dez. 2023.
VAZ, Adriana. Arte, sensibilidades e educação estética: conceitos, possibilidades teóricas e narrativas. Revista Educação e Cultura Contemporânea, [S. l.], v. 18, n. 54, p. 344-365, 2021. Disponível em: https://mestradoedoutoradoestacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/reeduc/article/view/8880. Acesso em: 11 dez. 2023.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. A construção do Pensamento e da Linguagem. Trad. Paulo de Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. Obras escogidas. V. 3. Madrid: Visor, 1995.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. Sete Aulas de L. S. Vigotski Sobre os Fundamentos da Pedologia. Trad. Zois Prestes e Elizabeth Tunes. Rio de Janeiro: E-papers, 2018.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. Imaginação e Criação na Infância: ensaio psicológico. A apresentação e comentários Ana Luiza Smolka; tradução Zoia Prestes. São Paulo: Ática, 2009.