Memories of a teaching career: on marks and silencing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1116

Keywords:

Education, University, Vital Reason, Trajectory

Abstract

This essay shares reflections about teaching work based on experiences recalled from a university trajectory. The text takes as its starting point the provocations proposed for this Dossier, based on the assumption of the potential of the relationship between students and teachers as remarkable experiences. In this direction, four narrative moments are presented. First, introductory notes biographically situate the author's teaching trajectory. The second argumentative time contemplates inflections on marks of a long teaching/learning process. Finally, the silences are objects of debate. To conclude, preliminary syntheses try to contribute to the complex and necessary debate about the challenges and potentialities of teaching work in tense, fragmented and ethically controversial times.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Clara de Rebouças Carvalho, Universidade Federal da Bahia

Doutora em Saúde Pública pelo Instituto de Saúde Coletiva da Universidade Federal da Bahia (UFBA); graduanda do Curso de Museologia da UFBA; docente do Departamento de Odontologia Social e Pediátrica da UFBA.

References

BACHELARD, G. Poética do Devaneio. São Paulo: Martins Fontes, 1988.

BARROS, Manoel de. Tratado Geral das Grandezas do Ínfimo. Rio de Janeiro: Editora Record, 2001.

CARVALHO, José Maurício de. O conceito de circunstância em Ortega y Gasset. Revista de Ciências Humanas, Florianópolis, v. 43, n. 2, p. 331 – 345, out., 2009. DOI: https://doi.org/10.5007/2178-4582.2009v43n2p331

CARVALHO, José Maurício de. Ortega y Gasset, a vida como realidade metafisica. Trans/Form/Ação, v. 38, n. 1, p. 167 – 186, jan.–abr., 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-31732015000100010

DÁVILA, Cristina; ZEN, Giovana; GUERRA, Denise. Formação espectral: do pensamento complexo ao raciovitalismo na formação de professores universitários. Polyphonía, v. 31, n. 1. p. 245 – 263, jan. – jun., 2020. DOI: https://doi.org/10.5216/rp.v31i1.66941

DÁVILA, Cristina. Didática Sensível – Contribuição para a Didática na Educação Superior. São Paulo: Editora Cortez, 2022.

HOOKS, Bell. Ensinando a Transgredir – A Educação como Prática da Liberdade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.

INGOLD, Tim. Estar Vivo – Ensaios sobre Movimento, Conhecimento e Descrição. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

KEEN, Sam. The Passionate Life – Stages of Loving. San Francisco: Harper, 1992.

LUCKESI, Cipriano. Ludicidade e formação do educador. Revista Entreideias, v. 3, n. 2, p. 13 – 23, jul – dez, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.9771/2317-1219rf.v3i2.9168

MEDEIROS, Hugo Augusto Vasconcelos; MELLO NETO, Ruy de Deus e; GOMES, Alfredo Macedo. Limites da Lei de Cotas nas Universidades Públicas Federais. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 24, n. 6, p. 2 – 24, 2016. Disponível em: https://www.redalyc.org/jatsRepo/2750/275043450006/html/index.html#:~:text=Com%20o%20PLS%20no.,ao%20censo%20demográfico%20do%20IBGE. Acesso em: 10 fev. 2023

ORTEGA Y GASSET, José. Obras Completas – Tomo I (1902 – 1916). 7ª ed. Madrid: Revista de Occidente, 1966.

ORTEGA Y GASSET, José. Qué és filosofía? In: ORTEGA Y GASSET, José. Obras Completas. Madrid: Alianza, 1997, 626 p.

ORTEGA Y GASSET, José. Ideas sobre Pio Baroja. In: ORTEGA Y GASSET, José. Obras Completas. Madrid: Alianza, 1998, 577p.

QUINTANILHA, Clarissa Moura. Um olhar exploratório sobre a percepção do professor em relação ao fenômeno bullying. 2011. 112p. Monografia de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia). Faculdade de Formação de Professores, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011.

SCHUCMAN, Lia Vainer. Sim, nós somos racistas: estudo psicossocial da branquitude paulistana. Psicologia & Sociedade, v. 26, n. 1, p. 83 – 94, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/ZFbbkSv735mbMC5HHCsG3sF/?lang=pt Acesso em: 10 fev. 2023.

TARDE, Gabriel. Monadologia e Sociologia. Paris: Les Empêcheurs de Penser en Rond, 1999.

Published

2023-05-31

How to Cite

CARVALHO, A. C. de R. Memories of a teaching career: on marks and silencing. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 8, n. 23, p. e1116, 2023. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1116. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/16741. Acesso em: 21 nov. 2024.