Cartas-relatórios em um estágio supervisionado em psicologia escolar no contexto pandêmico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2022.v7.n22.p885-896

Keywords:

Escritas de Si, Cartas, Subjetividade

Abstract

This article aims to report a teaching experience based on the use of letter-reports. The strategy was used at the end of a supervised internship practice in School and Educational Psychology (PEE). During the internship, a group of ten students from the seventh period of the Psychology Course of the Federal University of Tocantins (UFT) performed a psychosocial intervention in online format.The work elected as target audience a group of twenty teachers of Basic Education, with the objective of creating conditions for reflections and dialogues about their daily experiences in the pandemic context. After four thematic meetings with the mentioned public, followed by the collective production of partial reports, each intern was asked to write a letter-report. This resource was designed as a strategy to stimulate reflections on the activities throughout the stage. In addition, we sought to promote the identification, expression and circulation of affections raised in that experience. The report letters allowed the engagement of trainees in writing processes that resulted in imaginative creations, memories about paths trodden inside and outside the university, reflections, analyses and considerations about the effects of activities carried out in the field of internship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ladislau Ribeiro do Nascimento, Universidade Federal do Tocantins

Doutor em Psicologia Social pela Universidade de São Paulo (USP). Professor no Curso de Psicologia e no Programa de Pós-graduação em Ensino em Ciências e Saúde da Universidade Federal do Tocantins (UFT). Grupo de Estudos e Pesquisas em Ensino em Saúde na Amazônia Legal (GEPESAL), Linha de Pesquisa: Ensino, Aprendizagem, Desenvolvimento Humano e Saúde em contextos formativos.

References

DELEUZE, G; GUATTARI, F. Mil Platôs. Capitalismo e Esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34. 715 pp.
FOUCAULT, M. História da Sexualidade III: O cuidado de si (M. T. C. Albuquerque, trad.). Rio de Janeiro: Graal, 1985.
______. Microfísica do Poder. Rio de Janeiro. Graal, 1979.
______. Vigiar e punir: História da violência nas prisões. São Paulo: Ática, 2002.
______. Hermenêutica do Sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
______. História da loucura na Idade clássica. 8. ed. São Paulo: Perspectiva, 2005
______. Eu sou um pirotécnico. In: POL-DROIT, Roger. Michel Foucault, entrevistas. São Paulo: Graal, 2006. p. 67-100.
______. O que é um autor? Lisboa: Ed. Veja, 2009.
______. O Governo de si e dos Outros. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
GUATTARI, F; ROLNIK, S. Cartografias do desejo, 4a edição. Petrópolis/RJ: Vozes, 1996.
LOURAU, R.; LAPASSADE, G. Chaves da Sociologia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1972.
MACHADO, A. M. Exercer a postura crítica: Desafios no estágio em psicologia escolar. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 34, p. 761-773, 2014. Disponível em: <SciELO - Brasil - Exercer a Postura Crítica: Desafios no Estágio em Psicologia Escolar Exercer a Postura Crítica: Desafios no Estágio em Psicologia Escolar> Acesso em 19 de Abril de 2022.
NEIVA, K. M. C. et al. Intervenção psicossocial: aspectos teóricos, metodológicos e experiências práticas. São Paulo: Vetor, p. 13-24, 2010.
ROMAGNOLI, R. C. O conceito de implicação e a pesquisa-intervenção institucionalista. Psicologia & Sociedade, v. 26, p. 44-52, 2014. Disponível em: <SciELO - Brasil - O conceito de implicação e a pesquisa-intervenção institucionalista O conceito de implicação e a pesquisa-intervenção institucionalista> Acesso em 22 de Abril de 2022.

Published

2022-12-23

How to Cite

NASCIMENTO, L. R. do. Cartas-relatórios em um estágio supervisionado em psicologia escolar no contexto pandêmico. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 7, n. 22, p. 885–896, 2022. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2022.v7.n22.p885-896. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/14090. Acesso em: 17 jul. 2024.