(Re)construção autobiográfica da experiência docente e formativa de uma professora formadora

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2022.v7.n21.p410-425

Keywords:

Autobiografia, Experiências, Processo formativo

Abstract

This article presents the constitution of a teacher along her professional and formative path, thus, we bring in this autobiographical clipping, the narrative of the experience lived during the process of (self) formation and teaching in the field of Science/Biology teaching. In methodological terms, relying on Clandinin and Connelly when they say that every human being has a story to tell, as they live experiences that deserve to be shared, and on Josso, which deals with life experiences and formation and the journey towards oneself, we make use of formation memorials and the narrative memorial of the research developed during the doctorate to reflect on its history. A story that motivates her to research and gain new professional experiences as a teacher trainer. We seek to make an assessment from her perspective of the present, becoming aware of the theoretical-methodological basis that has been built in her trajectory as a teacher/researcher, in relation to the training of future Science/Biology teachers.

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Author Biographies

Rúbia Darivanda da Silva Costa, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Doutora em Educação em Ciências e Matemática pela Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (REAMEC-UFMT/UFPA/UEA). Professora da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Membro dos Grupos de pesquisa: Cultura, Política e Meio Ambiente no Contexto Amazônico da UFAM, e Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação em Ciências e Química, da Universidade Federal do Mato Grosso (UFMT). 

Terezinha Valim Oliver Gonçalves, Universidade Federal do Pará - UFPA

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Professora Titular da Universidade Federal do Pará (UFPA). Líder do Grupo de estudos e pesquisas: (Trans)Formação da UFPA. 

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Published

2022-11-04

How to Cite

COSTA, R. D. da S.; GONÇALVES, T. V. O. (Re)construção autobiográfica da experiência docente e formativa de uma professora formadora. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 7, n. 21, p. 410–425, 2022. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2022.v7.n21.p410-425. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/13980. Acesso em: 17 jul. 2024.