The arts of saying: narratives and experiences of teachers in/of/with everyday school day, living space and curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2024.v9.n24.e1168

Keywords:

School Daily Life, Curricula Practiced, Living Space

Abstract

The article seeks to analyze the possible relationships that are woven between common sense knowledge and school knowledge, considering the networks of creation, interpretation and attribution of teachers, articulated in everyday practices at school. The study included five teachers from a school in the municipal public education network in Salvador/BA, working in elementary school I. With a phenomenological option, in which experiences are fundamental, we highlight a methodology that uses the teachers' narratives both in moments informal and in the focus group. The data produced allowed us access to an undocumented history, from which common sense knowledge emerges from the Social Representations of Lived Space, understood as practical knowledge that reformulates the curricula practiced in schools and that reiterates the understanding of the curriculum as networks of knowledge and expression of everyday life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvia Letícia Costa Pereira Correia, Universidade do Estado da Bahia

Doutora em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Pós-doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Pós-doutoranda no Programa de Estudos Territoriais (Proet) da UNEB. Professora e coordenadora pedagógica na Rede Municipal de Ensino de Salvador (BA). Vice-líder do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa em Representações, Educação e Sustentabilidade (GIPRES/UNEB). 

Natanel Reis Bomfim, Universidade do Estado da Bahia

Doutor em Educação pela Universidade do Quebec em Montreal. Pós-doutor em Estudos Juvenis pela Universidade Aberta de Portugal. Pós-doutor em Educação e Turismo pela Universidade de Paris. Professor permanente da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Líder do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa em Representações, Educação e Sustentabilidade (GIPRES/UNEB). 

References

ALVES, Nilda. Decifrando o pergaminho: o cotidiano das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: ALVES, Nilda; OLIVEIRA, Inês Barbosa de. (org.). Pesquisa no/do cotidiano escolar: sobre redes de saberes. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p. 13-38.

ALVES, Nilda. Imagens das escolas: sobre redes de conhecimentos e currículos escolares. Educar, Curitiba, n. 17, p. 53-62, 2001. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/2067. Acesso em: 14 mar. 2019.

ALVES, Nilda. Sobre os movimentos das pesquisas nos/dos/com os cotidianos. In: FERRAÇO, Carlos Eduardo. et al. Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas: sobre redes de saberes. Petrópolis: DP&A, 2008. p. 39-48.

ALVES, Nilda; GARCIA, Regina Leite. A invenção da escola a cada dia. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

ALVES, Nilda; OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Uma história da contribuição dos estudos do cotidiano escolar ao campo do currículo. In: LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth (org.). Currículo: debates contemporâneos. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2005. p. 13- 54.

AMADO, João (coord.). Manual de Investigação Qualitativa em Educação. 2. ed. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2014.

BOMFIM, Natanael Reis. Représentations sociales de l’espace et l’enseignement et l’apprentissage de la géographie scolaire: le cas des élèves favelados d’une villedunord-estduBrésil. 2004. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Quebec, Montreal, 2004.

BOMFIM, Zulmira Áurea Cruz. Cidade e afetividade: estima e construção dos mapas afetivos de Barcelona e de São Paulo. Fortaleza: Ed. UFC, 2010.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2014.

CERTEAU, Michel de; GIARD, Luce; MAYOL, Pierre. A invenção do cotidiano. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

CHAVEIRO, Eguimar Felício. Corporeidade e Lugar: elos da produção da existência. In: MARANDOLA JUNIOR, Eduardo; HOLZER, Werther; OLIVEIRA, Lívia de. (org.). Qual o espaço do lugar?: geografia, epistemologia, fenomenologia. São Paulo: Perspectiva, 2014. p. 249-279.

CORREIA, Silvia Letícia Costa Pereira. Representações sociais e cotidiano escolar: metáforas no/do/com/o Espaço Vivido e sua tessitura com o Currículo Praticado. 2020. Tese (Doutorado em Educação e Contemporaneidade) - Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2020.

CORREIA, Silvia Letícia Costa Pereira; LASTÓRIA, Andrea Coelho. O bairro onde moro: tecendo conhecimentos geográficos pela construção de mapas afetivos. REIDICS, Madri, v. 13, p. 139-158, 2023. Disponível em: https://publicaciones.unex.es/index.php/reidics/article/view/2246/2137. Acesso em: 19 dez. 2024.

DUARTE, Cristiane Rose. et al. Projeto e Metáfora: explorando ferramentas de análise do espaço construído. In: SEMINÁRIO SOBRE ENSINO E PESQUISA EM PROJETO DE ARQUITETURA, 2., 2005, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: PROJEDATA, 2005. p. 1-12.

EZPELETA, Justa; ROCKWELL, Elsie. Pesquisa Participante. São Paulo: Autores Associados, 1986.

FERRAÇO, Carlos Eduardo. Pesquisa com o cotidiano. Educação Sociedade, Campinas, v. 28, n. 98, p. 73-95, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/syPBCCTQ76zF6yTDmPxd4sG/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 18 fev. 2020.

GARAEIS, Vitor Hugo. Educação Patrimonial: práticas alternativas, memórias, identidades e representações. Textura, Canoas, v. 7, n. 11, p. 27-36, 2005. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/755/576. Acesso em: 18 fev. 2020.

GOHN, Maria da Glória. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 50, p. 27-38, 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ensaio/v14n50/30405.pdf. Acesso em: 22 mar. 2023.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e Pedagogos, para quê?. São Paulo: Cortez, 2010.

MELLO, João Baptista Ferreira de. O Triunfo do Lugar sobre o Espaço. In: MARANDOLA JUNIOR, Eduardo; HOLZER, Werther; OLIVEIRA, Lívia de. (org.). Qual o espaço do lugar?: geografia, epistemologia, fenomenologia. São Paulo: Perspectiva, 2014. p. 33-68.

MORGAN, David. Focus group as qualitative research: qualitative research methods. London: Sage Publications, 1997.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Currículos Praticados: entre a regulação e a emancipação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

PÉREZ, Carmen Lúcia Vidal. O lugar da memória e a memória do lugar na formação de professores: a reinvenção da escola como uma comunidade investigativa. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 26., 2003, Caxambu. Anais [...]. Caxambu: ANPEd, 2003.

SALES, Mary Valda Souza. Tessituras entre mediação e autoria nas práticas de currículo na formação a distância: a construção do conhecimento no contexto universitário. 2013. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2013.

SEVERO, José Leonardo Rolim de Lima. Educação não escolar como campo de práticas pedagógicas. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília, DF, v. 96, n. 244, p. 561-576, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/. Acesso em: 22 mar. 2023.

SOUZA, Elizeu Clementino. (Auto)biografia, identidades e alteridade: modos de narração, escritas de si e práticas de formação na pós-graduação. Revista Fórum e identidades. Itabaiana, v. 4, n. 2, p. 37-50, 2008. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/forumidentidades/article/view/1808/1594. Acesso em: 14 mar. 2019.

SOUZA, Elizeu Clementino de; MEIRELES, Mariana Martins de. Olhar, escutar e sentir: modos de pesquisar-narrar em educação. Revista Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 15, n. 39, p. 282-303, 2018. Disponível em: http://www.ppgmuseu.ffch.ufba.br/sites/ppgmuseu.ufba.br/files/elizeuclementino.pdf. Acesso em: 17 dez. 2024.

SPINK, Mary Jane. O conceito de Representação Social na Abordagem Psicossocial. Caderno Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 9, n. 3, p. 300-308, 1993. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-311X1993000300017. Acesso em: 14 set. 2019.

TUAN, Yi-Fu. Espaço e Lugar: a perspectiva da Experiência. São Paulo: DIFEL, 1983.

VEIGA, Luciana; GONDIM, Sônia Maria Guedes. A utilização de métodos qualitativos na ciência política e no marketing político. Opinião Pública, Campinas, v. 7, n. 1, p. 1-15, 2001. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-62762001000100001. Acesso em: 14 set. 2019.

ZALUAR, Alba; RIBEIRO, Ana Paula Alves. Teoria da eficácia coletiva e violência. O paradoxo do subúrbio carioca. Novos estudos, São Paulo, n. 84, p. 175-190, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-33002009000200010. Acesso em: 7 jan. 2020.

Published

2024-06-27

How to Cite

CORREIA, S. L. C. P.; BOMFIM, N. R. The arts of saying: narratives and experiences of teachers in/of/with everyday school day, living space and curriculum. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 9, n. 24, p. e1168, 2024. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2024.v9.n24.e1168. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/11201. Acesso em: 17 jul. 2024.