Dom José Maria Pires: um projeto eclesiástico, uma história de vida (1966-1985)
DOI:
https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2021.v6.n19.p1035-1053Keywords:
Ecclesiastical history life. Biography. Memory. Self-history.Abstract
Reflecting about Dom José Maria Pires’ history of life, considering to contribute to bibliographic studies, is this project object. Resulting of investigations and researches developed during Doctorate course in Education area/PPGE/UFPB, in progress, we have problematized Dom José Maria Pires’ episcopal trajectory, Archbishop of Paraíba, by pastoral letters, speeches and homilies elaborated by him, among others, as individual and/or collective memories, studies and writings produced about him. To the project achievement, we have resort to the epistemological assumptions of cultural new history and hermeneutical science as theorical fundaments that base the discussions about biography, history and memory. The episcopal project performed by Dom José Maria Pires, named Do Centro à Margem, reverberated at the set epoch, as his pastoral actions have reviewed copings and conflicts against actions of military dictatorial government, as reflections about his self-writings process and this process intercessions as writings element of others.
Downloads
References
ARQUIDIOCESE DA PARAÍBA. Carta Pastoral Não vendo pão, vendo fermento. João Pessoa, 1968.
ARQUIDIOCESE DA PARAÍBA. Relatório da Ação Arquidiocesana de Pastoral. João Pessoa, 1969.
ALBERTI, Verena. Ouvir contar: textos em história oral. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2004.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças de velhos. 3. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
CAMÕES, Luís Vaz. Os Lusíadas. Belém, Universidade do Amazonas: NEAD. Disponível em: www.domíniopublico.gov.br. Acesso em: 12 out. 2020.
CARVALHO, Maria Elizete Guimarães; LIMA, Juliana Augusta Dionísio de. A trajetória biográfica do Professor Mário Moacyr Porto: contribuições para a história da educação paraibana. In: NUNES, Maria Lúcia da Silva et. al. Eu conto, você conta: leituras e pesquisas (auto) biográficas. Fortaleza: EdUECE, 2017, p. 257-273.
DOSSE, François. O desafio biográfico: escrever uma vida. Tradução Gilson César Cardoso de Souza. São Paulo: Edusp, 2009.
FERREIRA, Berta Weil; FERREIRA, Lenira Weil. Histórias de mulheres: o processo de identidade. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. (org.) A aventura (auto) biográfica: teoria e empiria. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004, p. 355-383.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. Tradução Beatriz Sidou. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2006.
LARROSA, Jorge Bondía. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. In: LARROSA, Jorge Bondía. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução Cristina Antunes e João Wanderley Geraldi. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
MARQUEZ, Gabriel García Márquez. Viver para contar. Rio de Janeiro: Record, 2003.
MIGNOT, Ana Chrystina Venancio; BASTOS, Maria Helena Camara. CUNHA, Maria Teresa Santos. Tecendo educação, história, escrita autobiográfica. In: MIGNOT, Ana Cristina Venancio; BASTOS, Maria Helena Câmara; CUNHA, Maria Teresa Santos. (orgs.) Refúgios do eu: educação, história e escrita autobiográfica. Florianópolis: Mulheres, 2000, p. 17-27.
MITIDIERO JÚNIOR, Marco Antônio. A ação territorial de uma Igreja Radical. Teologia da Libertação, luta pela terra e atuação da Comissão Pastoral da Terra no estado da Paraíba. Curitiba: CRV, 2010.
MOSQUERA, Juan José Mouriño; STOBÄUS, Claus Dieter. Narrativas de vida: fundamentos de uma dimensão metodológica. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. A aventura (auto)biográfica: teoria e empiria. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004, p. 75-91.
NEVES, Gildivan Francisco das. História e memória da “Luta do Povo de Alagamar”: experiências de vida e construção de práticas educativas em diálogo com a Educação Popular. 199 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.
NORA, Pierre. Entre memória e história – a problemática dos lugares. Tradução Yara Aun Khoury. Revista Projeto História, São Paulo PUC-SP, n. 10, p. 7-28, dez. 1993.
PEREIRA, Vanderlan Paulo de Oliveira. A educação popular na arquidiocese da Paraíba (1966-1985). 280 f. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2017.
PIRES, Dom José Maria. Do Centro para a margem. João Pessoa: Acauã, 1978.
PIRES, Dom José Maria. Depoimento de Dom José Maria Pires em 15 de janeiro de 2011. In: PEREIRA, Vanderlan Paulo de Oliveira. A educação popular na arquidiocese da Paraíba (1966-1985). 280 f. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2017.
POLLAK, Michael. Memória e Identidade Social. Tradução Monique Augras. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, n. 10, v. 5, p. 200-232, 1992.
RIBEIRO, Sampaio Geraldo Lopes. (org.). Dom José Maria Pires: uma voz fiel à mudança social. São Paulo: Paulus, 2005.
RIBEIRO, Sampaio Geraldo Lopes. (org.). Dom José Maria Pires: arcebispo emérito da Paraíba. João Pessoa: UFPB, 2013,
TIMM, Edgar Zanini. A vida como obra de arte: Pensando em histórias de vida. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. (Auto)biografia e formação humana. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2010, p. 45-62.