Scientific production on mental health and higher education

A bibliographical review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29378/plurais.v9iesp.1.19394

Keywords:

Mental health, University environment, University education, Student assistance

Abstract

Mental health within the university context is gaining more and more notoriety and importance due to the high rates of mental illness. This article is based on an excerpt from the dissertation of the postgraduate program of the Professional Master's in Education and aimed to discuss psychological suffering in the university context and the mental health policies offered by a Federal University of Southern Minas Gerais. As a methodology, a bibliographical research was carried out, with a survey of works on the topic researched through bibliographical research with the CAPES, SciELO, BDTD and Educ@ databases. With the mapping, a total of 272 works were found, distributed in 145 articles and 127 theses and dissertations. The results of the analyzed works show that there is no unanimity in the concepts, but despite this, publications and scientific works have demonstrated the importance and role of mental health in the University context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maycon Pádua Reis, Universidade Federal de Lavras

Mestre em Educação (UFLA). Psicólogo (UNILAVRAS).

Regilson Maciel Borges, Universidade Federal de Lavras

PhD in Education from the Federal University of São Carlos (UFSCar) with post-doctorate from the State University of Ponta Grossa (UEPG). Professor of the Postgraduate Program in Education at the Federal University of Lavras (UFLA)

References

ALMEIDA, L. S.; SOARES, A. P. C.; FERREIRA, J. A. G. Transição e adaptação à universidade: apresentação de um questionário de vivências académicas (QVA). Psicologia, Coimbra, v. 13, n. 1/2, p. 189, 4 jun. 2014. Disponível em: https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/510. Acesso em: 15 jan. 2022.

ANDRADE, A. dos S.; TIRABOSCHI, G. A.; ANTUNES, N. A.; VIANA, P. V. B. A.; ZANOTO, P. A.; CURILLA, R. T. Vivências Acadêmicas e Sofrimento Psíquico de Estudantes de Psicologia. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 36, n. 4, p. 831–846, dez. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/RTkfTtDv3sRKHGT7J3zPMZC/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 jan. 2022

ANDRADE, J. B. C., SAMPAIO, J. J. C., FARIAS, L. M., MELO, L. P., SOUSA, D. P., MENDONÇA, A. L. B. MOURA FILHO, F. F. A. de; CIDRÃO, I. S. M. Contexto de formação e sofrimento psíquico de estudantes de medicina. Revista Brasileira de Educação Médica, Ceará, v. 38, n. 2, p.231-242, jun./jan. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/6SBRDhXzdvmjyZMdPSckbHp/abstract/?lang=pt. Acesso em: 14 de jan. 2022.

DIAS, I. S. Promover a saúde no ensino superior: o exemplo do PPCppEi. Revista ibero-americana de educación superior, Portugal, v. 8, n. 3, p. 104–114, 2012. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/2991/299129032006.pdf. Acesso em: 14 jan. 2022.

GARCIA, M. L.; CAPELLINI, L. M. F. V.; LIMA DOS REIS, V. Saúde mental na universidade: a perspectiva de universitários da permanência estudantil. Colloquium Humanarum, Presidente Prudente, v. 17, n. 1, p. 167–181, 5 out. 2020. Disponível em: https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/3593. Acesso em: 14 jan. 2022.

GRANER, K. M.; CERQUEIRA, A. T. DE A. R. Revisão integrativa: sofrimento psíquico em estudantes universitários e fatores associados. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 24, n. 4, p. 1327–1346, abr. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/RLFrGpHpQKgkYpwXvHx3B3b/abstract/?lang=pt.Acesso em: 14 jan. 2022.

JARDIM, M. G. L.; CASTRO, T. S.; FERREIRA-RODRIGUES, C. F. Sintomatologia Depressiva, Estresse e Ansiedade em Universitários. Psico-USF, São Paulo, v. 25, n. 4, p. 645–657, out. 2020. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-11682012000200007. Acesso em 15 de jan. 2022.

KANTORSKI, L. P.; PINHO, L. B. de; SAEKI, T.; Souza, M. C. B. de M. e. Expectativas de docentes sobre o ensino do cuidado em saúde mental. Revista Eletrônica de Enfermagem, São Paulo, v. 8, n. 3, p. 363–369, 2006.

LAMEU, J. DO N.; SALAZAR, T. L.; SOUZA, W. F. DE. Prevalência de sintomas de stress entre graduandos de uma universidade pública. Revista Psicologia da Educação, São Paulo, v. 42, n. 42, p. 13–22, 2016. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/7075. Acesso em: 15 jan. 2022.

MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia cientifica. 7. reimpr. São Paulo: Atlas, 2009.

MINAYO, M. C. DE S. et al. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2002.

ROCHA, A. M. C. et al. Tratamento Psíquico Prévio ao Ingresso na Universidade: Experiência de um Serviço de Apoio ao Estudante. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 44, n. 3, e077, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/mXDJ8FDpbJQmn5XQzcDcDNy/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 jan. 2022

ROZENDO, C. T., K.; DIAS, LÚCIA, C. Possibilidades de sofrimento psíquico do professor universitário de uma licenciatura. Colloquium Humanarum, São Paulo, v. 11, n. 3, p. 126–144, 20 dez. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/physis/a/dGk7f33MVNJfQMNGVLpMtjP/abstract/?lang=pt. Acesso em: 14 jan. 2022.

SILVA, M. E. A.; SANTOS, R. R. dos; MEDEIROS, R. V. de J.; SOUZA, S. L. de C.; SOUZA, D. F.; FERREIRA, D. P. V. Saúde mental dos estudantes universitários. Revista Eletrônica Acervo Enfermagem, [S. l.], v. 9, p. 9, 2021. Disponível em: https://acervomais.com.br/index.php/enfermagem/article/view/6228. Acesso em: 15 jan. 2022.

SILVA, R. C.; PEREIRA, A. de A.; MOURA, E. P. Qualidade de Vida e Transtornos Mentais Menores dos Estudantes de Medicina do Centro Universitário de Caratinga (UNEC) - Minas Gerais. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 44, n. 2, e064, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/nCmCR9w43YD56stVcW6pRgC/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 jan. 2022.

SUEHIRO, A. C. B. Autoconceito e desempenho acadêmico em alunos de psicologia. Psicologia Argumento, Curitiba, v. 24, n. 44, p. 65-72, 2006. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/37686548_pdf. Acesso em: 15 jan. 2022.

TENÓRIO, L. P.; ARGOLO, V. A.; SÁ, H. P. de; MELO, E. V. de; COSTA, E. F. de O. Saúde Mental de Estudantes de Escolas Médicas com Diferentes Modelos de Ensino. Revista Brasileira de Educação Médica, Sergipe, v. 40, n. 4, p. 574–582, dez. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/BFcx6VDyrBbrPMwBC4X6ypF/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 jan. 2022.

WORLD HEALTH ORGANIZATION. Suicide in the world: global health Estimates. Geneva: WHO, 2019. Disponível em: https://www.who.int/publications/i/item/suicide-in-the-world. Acesso em: 10 jan. 2022.

Published

2024-07-12

How to Cite

REIS, M. P.; BORGES, R. M. Scientific production on mental health and higher education: A bibliographical review. Plurais - Revista Multidisciplinar, Salvador, v. 9, n. esp.1, p. e024009, 2024. DOI: 10.29378/plurais.v9iesp.1.19394. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/plurais/article/view/19394. Acesso em: 17 jul. 2024.