The listening circles device in early childhood education work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29378/plurais.v9iesp.1.19392

Keywords:

Listening circles, Psychoanalysis, Kindergarten

Abstract

Educators play a significant role in the constitution of subjectivity and child development. However, the literature points to the lack of attention given to these professionals when considering the relevance of their role in the care and education of children. Therefore, the present article aims to discuss the device of listening circles in practice with preschool educators from a research-extension project. As a methodology, a narrative literature review was assumed, which allowed the discussion about the crossovers of work between early childhood education. The listening wheels sustained by psychoanalysis constituted a powerful device for the circulation of the word and for the emergence of relations of alterity.

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Author Biographies

Maria Eduarda Tenório Brito de Oliveira Farias, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Psicóloga. Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Psicanálise, Clínica e Cultura da UFRGS. Integrante do Núcleo de Estudos em Psicanálise e Infâncias (NEPIs).

Luisa Pellegrini Comerlato, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Psicológa e Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Psicanálise, Clínica e Cultura da UFRGS. Integrante do Núcleo de Estudos em Psicanálise e Infâncias (NEPIs).

Andrea Gabriela Ferrari, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professora do Departamento de Psicanálise e Psicopatologia e do PPG Psicanálise: Clínica e Cultura (IPSSCH / UFRGS); Co-coordenadora do Núcleo de Estudo em Psicanálise e Infâncias (NEPIs).

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Published

2024-07-12

How to Cite

FARIAS, M. E. T. B. de O.; COMERLATO, L. P.; FERRARI, A. G. The listening circles device in early childhood education work. Plurais - Revista Multidisciplinar, Salvador, v. 9, n. esp.1, p. e024002, 2024. DOI: 10.29378/plurais.v9iesp.1.19392. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/plurais/article/view/19392. Acesso em: 2 feb. 2025.

Issue

Section

Saúde, Saúde Mental e Subjetividade na Educação Básica e Educação Profissional