Teacher training and affection in the teaching-learning process, in the teaching internship and in the teacher-student relationship – initial considerations

Authors

Keywords:

affectivity, teaching-learning process, teaching internship, teaching, education

Abstract

The teaching-learning process is subtle and complex, and is not restricted to the school environment. In fact, the person's formation occurs throughout their life in society, having to deal with different variables, including their emotions and the way we deal with everyday events. In this sense, education professionals have great responsibilities, as they need to conform their personal, academic and social interests with the determinations inherent to their pedagogical profession, which change depending on the context and institutions where we work. That said, our proposal is to think about teacher training, as well as pedagogical experience, linked to affectivity. After all, we consider that the teacher, but also the teacher in training and in the internship experience, needs to treat the student as a being endowed with singularities, being the center of the learning process, and a human being who will have in the actions and performance of your teachers will be role models that they will carry into life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carla da Silveira Brum, Secretaria Municipal de Maricá, Rio de Janeiro, Brasil

Especialista em Educação Transformadora pela PUC-RS, Coordenadora pedagógica na Incubadora de Inovação Social Mumbuca Futuro (Secretaria Municipal de Economia Solidária do município de Maricá, RJ).

Contribuição de autoria: Autor (primeira autora)

Luis Filipe Bantim de Assumpção, Univassouras, campus Maricá, Rio de Janeiro, Brasil

Doutor em História Comparada com estágio de pós-doutorado em Letras Clássicas, pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Coordenador local do doutorado em História da Univassouras. Professor Adjunto II no curso de Pedagogia da Univassouras, campus Maricá. Professor de História no Ensino Fundamental Secretaria (Municipal de Educação do Rio de Janeiro).

Marcela Gonçalves de Oliveira Pinto, Univassouras, campus Saquarema. Rio de Janeiro, Brasil

Mestranda no Instituto de Biologia no campo de pesquisa em Diversidade e Inclusão pela Universidade Federal Fluminense. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Integrada em História, Patrimônio Cultural e Educação. Orientadora Pedagógica. Professora de Educação Especial nível superior no município de Araruama. Professora do curso de Pedagogia da Univassouras, campus Saquarema.

Contribuição de autoria: Coautora (terceira autora).

References

ADORNO, Theodor Wiesengrund. Educação e emancipação. Tradução de Wolfgang Leo Maar. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

CANDAU, Vera Maria. Currículo, didática e formação de professores: uma teia de ideias-força e perspectivas de futuro. In: OLIVEIRA, Maria Rita; PACHECO, José Augusto (Org.). Currículo, Didática e Formação de Professores. Campinas: Papirus, 2013, p. 7-21.

CERTEAU, Michel: A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1998.

CONFORTO, Edivandro Carlos; AMARAL; Daniel Capaldo; SILVA, Sérgio Luis da. Roteiro para revisão bibliográfica sistemática: aplicação no desenvolvimento de produtos e gerenciamento de projetos. In: 8º Congresso Brasileiro de Gestão de Desenvolvimento de Produto – CBGDP, 2011, Porto Alegre-RS, p. 1-12, 2011.

FORTUNATO, Ivan; TORQUATO, Iracema; SILVA, Maria. Afetividade, educação e o pensamento complexo. Varia Scientia, v. 10, nº 10, p.11-23, 2010. Disponível em: Disponível em: <https://e-revista.unioeste.br/index.php/variascientia/article/view/2404>

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GADOTTI, Moacir. Convite à leitura de Paulo Freire. São Paulo: Scipione, 1999.

GALUCH, Maria Terezinha Bellanda; Silva, Cleonice Aparecida Raphael da. Por que e para quê ensinar História? História & Ensino, v. 25, nº 1, p. 227-252, jan./jun. 2019. Disponível em: <https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/histensino/article/view/33129/25780>

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2007.

JANUARIO, Gilberto. O estágio supervisionado e suas contribuições para a prática pedagógica do professor. In: SEMINÁRIO DE HISTÓRIA E INVESTIGAÇÕES DE/EM AULAS DE MATEMÁTICA, 2, 2008, Campinas. Anais: II SHIAM. Campinas: GdS/FE-Unicamp, 2008. v. único. p. 1-8 2008.

LEITE, Sérgio Antônio da Silva; TAGLIAFERRO, Ariane Roberta. A afetividade na sala de aula: um professor inesquecível. Psicologia Escolar e Educacional, v. 9, nº 2, p. 247-260, 2005. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/pee/a/g5mCH3rbzBV4r56Mbwv8pWg/abstract/?lang=pt>

MATSUMOTO, David. (Ed.). The Cambridge Dictionary of Psychology. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.

NÓVOA, António. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Revista Educación. Madrid: 2009. Disponível em: < http://www.revistaeducacion.educacion.es/re350/re350_09por.pdf>

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro. Estágio e Docência. São Paulo: Cortez, 2017.

SILVA, Ormenzina Garcia; NAVARRO, Elaine Cristina. A relação professor-aluno no processo ensino –aprendizagem. Interdisciplinar: Revista Eletrônica da Univar, v. 3, nº 8, p. 95-100, 2012. Disponível em: < https://docplayer.com.br/16366275-A-relacao-professor-aluno-no-processo-ensino-aprendizagem.html>

SPINOZA, Baruch. Ética. Tradução de Tomaz Tadeu. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

TASSONI, E.C.M. Afetividade e aprendizagem: a relação professor-aluno. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 23, 2000, Caxambu. Anais... Caxambu: ANPEd, 2000. 1CD-ROM.

WALLON, Henri. A evolução psicológica da criança. Lisboa: Edições 70, 1968.

VYGOTSKY, Lev Semionovitch. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

Published

2024-08-19

How to Cite

BRUM, C. da S.; ASSUMPÇÃO, L. F. B. de; PINTO, M. G. de O. Teacher training and affection in the teaching-learning process, in the teaching internship and in the teacher-student relationship – initial considerations. Perspectivas e Diálogos: Revista de História Social e Práticas de Ensino, Caetité, v. 7, n. 13, p. 232–246, 2024. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/nhipe/article/view/21192. Acesso em: 27 sep. 2024.