Multimodal production in the classroom from enunciation scenes

Authors

Keywords:

multimodal discursive genres, scenes of enunciation, text production

Abstract

The approach to enunciation scenes becomes a fruitful field for the development of studies on the production of multimodal discursive genres and their new configurations in social practices in which the subject-student is involved, especially, nowadays, given the emergence of technology and the intense use of the Internet (and the Web) as interactive spaces for discursive practices. In this sense, in this article, we seek to interpret, through the notion of scenes of enunciation (Mainguenneau, 2015), how the student-author constructs meanings about the thematic content he discusses. Epistemologically based on Discourse Analysis, especially on the issue of discursive genres, from the Bakhtinian perspective and expanded to multimodality in the conceptual triad of enunciation scenes: encompassing scene; generic scene and scenography, proposed by Maingueneau (2015); and in Orlandi (1996) regarding the relationship between language and historical society. The research corpus is composed of five multimodal texts produced by a student in Portuguese Language classes in the 9th Year of Elementary School – Final Years. The research had as its locus the Senador Josaphat Marinho school in the district of Santa Maria da Vitória-BA. As a conclusive gesture, we found out that the enunciation scenes also involve the position taking by the student-author and mastering of the textual and discursive mechanisms of the materialities produced at school, constituting a pedagogical strategy for teaching the text production axis, as it provides students with textual production based on their experiences and from the discursive contexts in which they are immersed, that is, based on concrete situations of using different languages.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Angélica Rosa Fagundes Laranjeira Lessa, 1Secretaria Municipal de Educação, Santa Maria da Vitória, Bahia - Brasil

Professora da Rede Municipal de Santa Maria da Vitória, Bahia. Professora e coordenadora da unidade FISK de Santa Maria da Vitória, Bahia. Mestre em Ensino, Linguagem e Sociedade pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino, Linguagem e Sociedade da Universidade do Estado da Bahia.

Contribuição de autoria: autora.

Sidnay Fernandes dos Santos, Universidade do Estado da Bahia, Caetité, Bahia - Brasil

Professora da Universidade do Estado da Bahia, campus VI. Doutora em Linguística (UFSCar)

Contribuição de autoria: autora.

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNC C_20dez_site.pdf. Acesso em: 05 agosto de 2020.

COSTA, Lucas Piter Alves. Uma análise do discurso quadrinístico [manuscrito]: práticas institucionais e interdiscurso. Tese (Doutorado em Linguística do Texto e do Discurso) Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Letras. 2016.

COURTINE, J.J. (1981). Análise do discurso político: o discurso comunista endereçado aos cristãos. Trad. São Carlos: EDUFSCar, 2009.

GONÇALVES, Tamiris Machado. Vozes sociais em confronto: sentidos polêmicos construídos discursivamente na produção e recepção de charges. 2015. Dissertação (mestrado em Letras) – Pontifícia Uni-versidade Católica do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2015. Disponível em: http://repositorio.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/7160/1/000466609-Texto%2bCompleto-0.pdf. Acesso em: 01 de junho de 2021.

MAINGUENEAU, Dominique. Cenas da Enunciação. (Orgs) Sírio Possenti, Maria Cecília Pérez de Souza-e-Silva. São paulo: Parábola, 2008.

MAINGUENEAU, Dominique. Discurso e análise do discurso. Tradução Sírio Possenti. 1 ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

MAINGUENEAU, Dominique. Gêneros do discurso e web: existem os gêneros web?. Revista da ABRALIN, v. 15, n. 3, 17 jan. 2017.

ORLANDI, Eni. Interpretação: Autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. São Paulo: Vozes, 1996.

ORLANDI, Eni. Paráfrase e Polissemia: a fluidez dos limites do simbólico. Rua (Revista do Núcleo de Desenvolvimento da Criatividade). Nº 4. Campinas: Editora Unicamp, 1998, p. 09-19.

ORLANDI, Eni. Discurso e texto: formulações e circulação dos sentidos. Campinas: Pontes Editores, 2001.

PÊCHEUX, Michel. Papel da memória. In: ACHARD, P. et al. (Org.) Papel da memória. Tradução e introdução José Horta Nunes. Campinas: Pontes, 2007. p. 47-57.

PÊCHEUX, M. Análise Automática do Discurso (AAD-69). Trad. Eni P. Orlandi. In: GADET, Françoise; HAK, Tony (Orgs.). Por uma análise automática do discurso. Uma introdução à obra de Michel Pêcheux. 5 ed. Campinas, SP: Editora Unicamp, 2014a. p. 59-158.

PÊCHEUX, M. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. 5ª ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2014b.

SOUZA, T. C. C. de. Discurso e imagem: perspectivas de análise do não-verbal", Conferência no 2º Colóquio de Analistas del Discurso, Universidad del Plata, Instituto de Lingüística da la Universidad de Buenos Aires, La Plata e Buenos Aires, 1997b (Publicado em Ciberlegenda 1, Revista Eletrônica do Mestrado em Comunicação, Imagem e Informação, Niterói, UFF, 1998b). Disponível em: https://periodicos.uff.br/ciberlegenda/article/view/36741/21317. Acesso em 03 de agosto de 2020.

SOUZA, T. C. C. de. (2015). A análise do não verbal e os usos da imagem nos meios de comunicação. RUA, 7(1), 65-94. Disponível em: https://doi.org/10.20396/rua.v7i1.8640721. Acesso em: 03 de agosto 2020.

TAUVERON, C. Des Ťpratiques d'évaluationť aux Ťpratiques de révisionť: quelle place pour l'écriture littéraire. Repères, Lyon, n. 13, p. 191-210, 1996.

Published

2023-12-23

How to Cite

LESSA, M. A. R. F. L.; SANTOS, S. F. dos. Multimodal production in the classroom from enunciation scenes. Perspectivas e Diálogos: Revista de História Social e Práticas de Ensino, Caetité, v. 6, n. 11, p. 124–144, 2023. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/nhipe/article/view/19424. Acesso em: 12 may. 2024.